Ga naar inhoud

computergeschiedenis?


Aanbevolen berichten

Ik vraag me de laatste tijd nogal eens af wat de gemiddelde leeftijd hier op het forum is en wat hun computergeschiedenis is...... Zijn er hier nog de echte whizkids van vroeger die met vc20, c64, zx81 pet e.d. begonnen zijn? of is het alleen nog maar jeugd die hier "rondhangt" en begrippen als DOS, prompt en dergelijke alleen nog van horen zeggen kent. (ben zelf ook niet zo oud hoor, ook al klinkt het zo :lol: ) Een beetje offtopic en toch ook weer niet! Wel leuk om eens een beetje een indruk te krijgen van de vaste gebruikers hier........
Link naar reactie
  • Reacties 94
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
Voel je jezelf een Btje oud? Lopen een hoop ouwetjes rond op forums maar overclocken is een echt puistenforum denk ik. Maar lijkt me wel leuk om een indicatie te hebben. Mijn 1e PC ervaring (ouders): Olivetti X86, 1987, (2x3 1/2" drives, maar geen HD, en wel 4 kleuren groen) haha. heb ook nog een C64 gehad, voor de spelletjes, Btje in basic geprogrameerd. Antiek genoeg? Dos roelt, doet tenminste wat je zegt, Autoexec.bat, Dir/w, Config.sys, cd.. aaaaaahhh. Leeftijd: 2 eh.... ben ff leeftijd vergeten (serieus) :oops: Ah. 26. (broekie)
Link naar reactie
Ik ben 16 jaar en mijn eerste PC was een Tulip 486, nog zonder CDrom en muis en met daarop DOS, met Norton Commander. Daarna kregen we een P3 450mhz en die heb ik gehouden tot ik deze PC kocht 8 maanden terug en echt in comps geïnteresseerd raakte. Op de P3 draaide Windows 98 en nu op deze PC gebruik ik Linux (Slackware), met een linux prompt ben ik wel vertrouwd, de oude DOS commando's en ook zo langzamerhand de grafische Windows besturing begin ik kwijt te raken.
Link naar reactie
nee hoor voel me niet te oud, ben zelf "pas" 34. Ben begonnen met een commodore vc20 (met cassettedeck), daarna een c64 en na lang vakantiewerken een floppy 1541, toen een amiga 500 (the good old days....) waarna ik een hele tijd later op een amiga a4000 ben overgestapt. (Dat was toen echt de highend van de highend en ook nu nog een leuke machine!). In de pc wereld ben ik iets later gestapt, eerst een 386, toen 486sx25 die al snel werd omgebouwd naar DX2 (dan had je wel 50 mhz of 66mhz!! hehe). toen begonnen met pentium 60, overgestapt naar 90,133,200mmx enz daarna pII en PIII, (ik had toen der tijd het geluk dat ik bij mijn pc-boer iedere keer mijn oude processor mocht inruilen voor de laatste nieuwe met alleen bijbetaling van de meerwaarde, dan viel het nog wel te doen....... zo heb ik denk ik wel alle pentiums doorgeprobeerd) Daarna ben ik overgestapt op AMD met Athlon... 700,1200,2100,2200 en nu 2800. De oudere spullen allemaal maar weer verkocht (behalve de amiga) anders valt het niet op te brengen..... helaas :evil: En zo word je langzaam maar zeker een hardware freak, het enige dat telt is een mooie leuke, goed functionerende machine in elkaar te zetten. De rest boeit niet meer zo.... (op computergebied natuurlijk!!) Oh ja marcel, ben ook absoluut voorstander van linux! Wat mij betreft stukken beter als die Windows Sh*t, maar dat is een persoonlijke mening.....
Link naar reactie
Hee, lache. Heb jij je Amiga nog? Was vroeger mijn droom. had maar een 500. :( Kosste me toen wel 2000 gulden (zelf betaald, broekie van 114) Voor de compleet, na de XT nog een 486,40Mhz AMD , 586 cyrix (!) AMD duron 700, en nu XP 2000. Heb op dit moment nog een AMD K6II staan maar die is niet echt van mij. Kijk, behalve die XT nooit Intel. En linux? Elke keer dat XP klapt, niet doet wat ik wil of wel doet wat ik niet wil, denk ik erover na, heb helaas weinig tijd me met linux vertrouwd te maken. Moet er wel ooit eens van komen want Windows kost me jaaaren van m'n leven. :evil:
Link naar reactie
[quote:8bd0ee441c="IMworthy"]Hee, lache. Heb jij je Amiga nog? Was vroeger mijn droom. had maar een 500. :( Kosste me toen wel 2000 gulden (zelf betaald, broekie van 114) [/quote:8bd0ee441c] Ja heb de amiga nog (500, en de 4000), een machine waar ik echt aan gehecht ben en die ook nooit de deur uit zal gaan!!! heb zelfs cd c64 nog ergens bij mijn ouders liggen, de vc20 helaas niet meer, die moest ik verkopen anders kon ik de c64 toen niet betalen. moet zeggen dat ik met die oude bakkies erg veel plezier beleeft heb en er veel van geleerd heb!
Link naar reactie
Ik ben 41, en mijn eerste ervaring met een computer was een Spectravideo MSX. Daarna een hele tijde een Atari ST gehad. En sinds een jaar of tien diverse PC's versleten. Ook op mijn werk nog meerdere PC's gehad, en daarvoor een heuse Tandy Minicomputer met terminals. De server daarvan draaide op een 8088 processor. Onvoorstelbaar.
Link naar reactie
Hier ook een 16 jarige, die in juni 17 wordt. Voor mij geen echte antieke bakken.. Wel een IBM 286 en een Vendex Headstart. Daarna een samengestelde 386 en daarna werd het al een p1 120 mhz, dat was onze eerste pc met cd-rom. Ik heb nu zelf sinds een half jaar een pc, waar een 2400+ in hangt. Ik werk nog het meeste met WindowsXP, maar ook steeds vaker met Linux. Ik heb een multibootsysteem met XP, 98 en Linux, ook erg handig :) groene of 4-kleurenschermen heb ik nooit meegemaakt, maar op de basisschool wel veel met een C64 met bandjes gespeeld :D Ook nog op een 286 laptopje geprogrammeerd in QBasic, dat ding heb ik nog steeds :) Steekt een 30MB Maxtor hd in, wauw.
Link naar reactie
Ben 33. Heb op dit moment de onderstaande PC en nog een lekker snel beestje van een paar jaar terug (het stabiel K6-2 550-maar kado gedaan aan m'n vriendin kan zij ook lekker genieten van blauwe schermen). Ben al zo'n 20 jaar met computers bezig. begonnen met een z80, daarna z81. Een commodore vic 20 en 64 Een zx spectrum En zo'n beetje alle intels van 8080 tot en met P2 daarna overgegaan op AMD. Van basic naar qbasic via dos(3 t/m 6) naar Windhoos 3.0,3.1,3.11,95,98,MeerEllende en extra Problemen. Ben eigenlijk nog niet toe gekomen aan Linux. (waarom zou een goeie vraag zijn). Verder veel van huis om digitale problemen van vrienden en familie een beetje te verhelpen. Twas zo wel weer genoeg geweest. :P :P :P :P :P
Link naar reactie
Ben begonnen rond 1980 op mijn werk met besturingssystemen met microprocessors. Thuis met een Sinclair Spectrum, opgevolgd door een MSX. Ik heb ze beide nog. De kinderen (middelbare school leeftijd) doen nog wel eens een spelletje op die MSX. Even aansluiten op de Scart ingang van de TV, en klaar. Heb enorm veel opgestoken van die MSX. Het waren systemen die met een beetje goede wil nagenoeg volledig waren te doorgronden. Ik heb ooit zelf puur voor de aardigheid eens een disassembler voor de Z80 processor geschreven die daar in zat. Heb er nog een boek van met de complete instructieset. Kom daar nu eens om. Verder zal iedereen die dat ook heeft meegemaakt dat wel herkennen. Zelf programmeren in Basic, beetje Turbo Pascal, MSX-DOS enz. Later kwam er een modem bij, kon je inloggen op ComNet en Viditel (bestaan ze nog, of zijn ze al lang ter ziele?). In mijn beleving is het een beetje te vergelijken met het knutselen met onze brommer vroeger. Door dat eindeloos experimenteren met de ontsteking en de sproeier hadden we later zeker meer begrip over de werking van de automotor, ook al is die tegenwoordig veel complexer. Jan de Boer,
Link naar reactie
Ik ben ook al 16 (wat een toeval) en als eerste had mijn vader een Tulip 486 gekocht met windows 3.1 Na een tijdje wilde hij die gaan uitbreiden met cd-rom en geluidskaart maar het was voordeliger om een nieuwe te kopen, wat hij ook deed. Ik weet niet precies wat dat was, maar er zat iig windows 3.11 op. Vervolgens een 2e hands computer met wel 166 MHZ en windows 95, niet zo'n geweldig ding, vooral omdat er nogal wat drivers misten. Daarna een Compaq met Celeron 500 en Windows 98 (staat inmiddels XP op, een ENORME verbetering). Door de vele problemen met de Compaq heb ik veel geleerd over computers en raakte ik geïnteresseerd. Nu dus een "kloon" met Athlon TB 1333, eerst met ME daarna ook XP.
Link naar reactie
Ik ben 18, ik begon me te interesseren in computers toen ik in qbasic begon te programmeren. Dat moet zo'n 8 jaar terug zijn geweest. Ik begon met Windows 3.11 op een 486. Maar heb ook nog veel met dos gewerkt. Toen kwam er een AMD k5 systeem, ik ben 2,5 jaar terug overgestapt naar m'n vorige Athlon 700 die ik toen voor mezelf heb gekocht. (jaha, allemaal amd :wink: )
Link naar reactie
Ik ben in 1986 begonnen met een Advance B computer, een 8086 zonder harde schijf maar met cassetterecorder aansluiting. De documentatie heb ik nog thuis liggen voor de liefhebbers. Enne ook nog ULA's en zo. In 1987 kon ik daarop al wel MS Word 3.0 gebruiken ... dat was voor mij toen een grote verbetering! Rond die tijd ook wel gespeeld met een een Atari XL computertje en wat later nog met MSX (tja, niet eerder ...). In 1992 overgestapt op een 386 die nog steeds bestaat en gebruik maakt van Windos 95. In de tussentijd allerlei systemen gehad en getest en in elkaar geknutseld (voor anderen). Tegenwoordig maak ik gebruik van een Athlon XP systeem.
Link naar reactie
[quote:eb89aed20d="micky.g"]marcel, laat maar eens komen dat fototje............. altijd leuk om te zien. ps. waar en hoe zit je op internet als je niet thuis bent? via school?[/quote:eb89aed20d] Op school idd, gewoon via ADSL daar. Nu nog met een school PC, binnenkort verschijnlijk via mijn eigen Linux laptop :)
Link naar reactie
Ik ben 15 en heb "vroeger" ook nog met een C64 gespeeld. Eerste PC (van vaders ja) was een 486 van wel 33Mhz. Super Mario was echt fet :D Vanaf onze Celly 450 (400) ben ik me voor computers gaan interreseren en in 2001 was et zover (ik was 13) Een eigen PC :D (werd tijd ook, mijn zusje begon soms irri te doen :P )
Link naar reactie
Ik ben 34 jaar, en ben begonnen met een 286 gratis van de zaak. Daar kon je dus niet veel mee, alleen dos en wp 5.1 Overgestapt na 6 maanden op een 386, ook gratis van de zaak, en daar zelf windows 3.11 opgezet. Volgende was een pentium 2 300, met windows 95 en later 98 opgezet. Dat is een systeem die ik vaak uit mekaar heb gehad, gewoon om er van te leren hoe alles inelkaar zat en hoe het werkte allemaal. Gelukkig had ik een goede, geduldige vriend, met veel verstand van computers die altijd even langs kwam als ik het systeem niet goed inelkaar had gezet. Ik heb nu een pentium 3 667 met windows xp, met onderdelen die ik zelf allemaal los had gekocht, op deze manier kwamen er alleen maar onderdelen in die ik wou hebben. Maar deze comp heb ik nu al 3 jaar, dus het wordt tijd voor een nieuwe. Een Amd of een Pentium daar ben ik nog niet uit, incl. veel leds en misschien waterkoeling. Ook ik heb de afgelopen jaren veel buiten de deur doorgebracht met het repareren van computers voor vrienden, collega's van de zaak en familie. Tegenwoordig brengen ze de comps. maar naar me, omdat ik echt begon te vergeten hoe mijn huis eruit zag, er staan er momenteel 3.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...