Ga naar inhoud

Error: no scsi targets responded


Aanbevolen berichten

Bios not initialised ...zo start mijn computer ongeveer op. Alles normaal verder behalve dat mijn cd schrijver (scsi?) niet benaderbaar meer is. Even vertellen wat ik heb gedaan dat het zover moest komen. Ik was net bezig mijn computer voor te bereiden op het maken van een eerste image; files wegooien, programma's gedeinstalleerd etc. Dit alles met de grootst mogelijke zorgvuldigheid, boot tussendoor etc. Een laatste stap voor defragmentatie was nog 'even' wat mp3 tjes wegschrijven op cd met NERO. Als ik op testen/branden druk zie ik nog net op tijd dat het aantal mb's de capaciteit van de cd overschrijdt, in één snelle beweging klik ik op de annuleer knop ...Vast. Compleet vast. Inhoud in raampje veranderd niet, gaat niet weg, doet helemaal niets. Ctrl-Alt-Del en taak beeindigen heeft geen zin. Taakbeheer meldt de fout dat de Debugger eerst afgesloten moet worden. zo'n melding had ik al eerder gehad en ik speelde toen een beetje met de volgorde van afsluiten maar dat mocht hier niet baten. Na een tijdje zo te hebben gekloot, meende ik nog een vage brandlucht te ruiken ook, nu helemaal in paniek...RESET Mijn god dat dit net NU moet gebeuren.als dat maar goed gaat....Nee dus Computer start op maar ja, bij iedere opstart vind er kennelijk een flash van de bios plaats (precies naar waar de schrijver zich bevind?). Dus, [i:41abb6b1aa]Error: no scsi targets responded..[/i:41abb6b1aa]en ...[i:41abb6b1aa]Bios not initialised[/i:41abb6b1aa] Van 'vorige configuratie' weet ik niet zeker wat het effect is dus voor de zekerheid start ik in veilige modus en ga onmiddelijk naar schijfcontrole. Deze heeft er lang, erg lang over gedaan (kon nu wel mijn wijsvinger onder bedwang houden, het was dan ook 6 uur smorgens) Al met al zit ik nu met een cd schrijver die niets meer doet en niet meer te zien is en met een bios die niet is geinitialiseerd, wat dat dan ook mogen betekenen. Wat moet ik doen? Ik ben tamelijk newb wat betreft het 'hart' van computers en ik ken mijn systeem slecht. Maar dit is misschien aanvullend info van belang: Moederbord Via (meer weet ik niet) AMD Duron processor AT/AT compatibel 130,zoveel kbRam Schrijver is een Yamaha scsi cdw/rw in apparaat beheer zie ik onder scsi/raid contr.: Buslogic Flashpoint pci scsi Host adapter invoer/uitvoerbereik BC00-BCFF geheugen bereik E7000000-E7000fff IRQ 11 (geen conflicten) PCI bus 0 apparaat 9 functie 0 Als iemand een oplossing heeft , graag. Ik blijf in de buurt.[size=18:41abb6b1aa][/size:41abb6b1aa][size=24:41abb6b1aa][/size:41abb6b1aa]
Link naar reactie
Hij heeft het al die tijd wel gedaan zeg je ??? Als de PC opstart, kan je wel in het BIOS van je scsi kaart komen ? Ik ken de buslogic niet. Alleen Adaptec en NCR (de laatste moet je in je BIOS het eea enablen ?) Is dat bij deze kaart ook ? Als je in je scsi BIOS komt, check of alles goed staat ? Na je AGP videokaart, welke PCI is er naast ? Normaliter het volgende aanhouden : AGP, SCSI, NIC en de rest
Link naar reactie
Mijn dank voor reactie Alles was prima tot de vastloper van nero, met een scsi yamaha cd schrijver. Nu geeft hij deze foutmelding iedere keer als ik opstart. Ik kan in het BIOS maar ik zou niet weten wat goed en niet goed is, ik heb nooit goed naar een bios gekeken. En zou ook niet weten hoe er verstandig mee om te gaan. Daarom vraag ik het hier, ik durf niets te veranderen want ik heb nog geen image geen bootdiskette geen noodhersteldiskette nada. (ik was bezig dit allemaal te doen) [quote:ad46c52732]Na je AGP videokaart, welke PCI is er naast ? Normaliter het volgende aanhouden : AGP, SCSI, NIC en de rest[/quote:ad46c52732] Moet ik dat ergens in het bios zien staan?
Link naar reactie
Ik heb ondertussen even in de bios gekeken en alles opgeschreven. Wellicht handig voor als het een keer mis is. Mijn computer is zeker niet te oud, ruim een half jaar. Maar goed dit staat er in mijn bios in het scherm Standard CMOS Features IDE primary Master maxtor blabla IDE primary Slave maxtor blablabla IDE secondary Master Atapi CDrom drive 40 (dit is niet de schrijver) IDE secondary Slave NONE (zou hier Yamaha etc moeten staan?!) Drive a 1.44 3.5 inch Drive b none Video EGA/VGA Halt on all, but keyboard base memory 640k Extended memory 130048k Total memory 131072k In het scherm Advanced chipset Features o.a. Bank interleave (?) Enabled Dram timing by Spd Yes [..] Agp aperture size 64m Agp 4x mode Enabled Agp driving control Auto [..] Cpu to PCI write buffer Enabled PCI dynamic Bursting Enabled x pci master0 ws write enabled x pci delay transaction enabled PCI#2 acces #1 retrry Disabled AGP Master 1ws write Enabled AGP Master 1ws read Enabled Memory parity/ecc check Disabled Omdat het misschien niet handig is de totale inhoud van mijn bios hier te zetten... Weet iemand waar in het Bios ik moet kijken en wat ik hier moet melden? Bij voorbaat dank. grrr Kat
Link naar reactie
[quote:c69c154af2]Bios not initialised[/quote:c69c154af2] Ik ga er van uit dat je een SCSI. -kaart hebt? Deze melding krijg je als er geen IDE apparaat aangesloten is op je SCSI kaart. Dat laat niet weg dat je CdRom wel zou moeten herkent worden, tenzij hij (of de kaart) stuk is. Ik werk ook met SCSI en heb steeds een (oudere 2é hands, maar nog goede) reservekaart; als je met SCSI werkt is dat wel een noodzaak, voor het geval dat je met probs zit.
Link naar reactie
scsi kaart....spreken we dan over het moederbord? Ik heb in elk geval geen scsi schijven, zo werd me verteld. (sorry ik weet er echt weinig van, waar zou ik dat aan kunnen zien, kastje open schroeven..en dan?) Volgens mij heb ik een MSI moederbord, rode variant ( er zijn er vele..rood tegenwoordig) :-? Waar dient een scsi kaart voor..eigenlijk. Ben ondertussen ook druk op internet aan het zoeken naar oplossingen maar het is niet zo eenvoudig....aargh..Nooit nero onderbreken..dat heb ik nu wel begrepen. grr Kat
Link naar reactie
Bedankt voor de hulp zover, heb echt een duw in de goede richting gehad. Ik heb de website van mijn yamaha speler/schrijver gevonden. (gelukkig heb ik ooit per mail de specificatie's ontvangen van de fabrikant, herinnerde ik me weer) In de Quick trouble shooting guide van mijn type cdw/rw staat keurig omschreven hoe ik kan testen of hij stuk is, en er is ook een gedeelte over scsi kaarten. Ik zal er inderdaad een hebben..een buslogic...weer wat geleerd. Je leert inderdaad veel van fouten maken, ...wreed :evil:
Link naar reactie
Na de troubleshooting guide te hebben gelezen van mijn cd-speler, een Yamaha crw8424s(scsi), ben ik er achter gekomen door interpretatie van de led dat het een hitte probleem kon zijn, oplossing: computer een nachtje uitlaten staan. En zie.......de speler werd vandaag gewoon weer herkend en mijn cd'tje kwam er zonder problemen uit. phew. :D Bedankt voor alle reactie's. Grr Kat
Link naar reactie
[quote:fcfcdf4934]Ik ging inderdaad uit van een SCSI kaart, omdat je dat toch vermelde in je start-topic[/quote:fcfcdf4934] Ik heb er inderdaad weer wat bijgeleerd dankzij mijn cd-schrijf onderbreekactie met Nero. [quote:fcfcdf4934]Ik zal er inderdaad een hebben..een buslogic...weer wat geleerd. Je leert inderdaad veel van fouten maken, ...wreed [/quote:fcfcdf4934] :wink:
Link naar reactie
Je hebt de scsi bios niet nodig, deze is alleen voor harde schijven van belang. Je kunt dus rustig de bios op disabled zetten. Het is een beetje krom: als je de bios aan zet en geen scsi harde schijven hebt dan komt ie automatisch met de melding "scsi bios not initialised" of "scsi bios not enabled" Onder windows is dus voor scsi cdroms,scanners ed geen bios nodig. De meeste scsi kaarten hebben een zekering die doorbrand bij een te hoge belasting, helaas/stom genoeg is die zekering meestal vastgesoldeert op dee kaart en is bijna niet te vervangen.... Hij is dan ook niet om de kaart te beschermen maar meer om het mobo of aangesloten app. te beschermen.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...