Ga naar inhoud

Crashende compu


Aanbevolen berichten

  • Reacties 108
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
[quote:fe38a122d8="Robertstam"]Temps werden na 10 minuten testen 43 cpu 33 case. Voltages waren tijdens testen: VCore 1.80V 3.3 V 3.26V 5 V 4.88V 12V 12.19V [/quote:fe38a122d8] Vcore 1.80? Dat is duidelijk te hoog. Ik denk dat het echt aan je voeding ligt. Vraag: kan je bij een crash nog het lampje van de caps aan en uitzetten? Dan zou in principe je mobo nog dat signaal doorgeven. Dit is geen kwestie van een mobo dat verkeerde voltages vraagt, die voeding is denk ik gewoon slecht. Gewoon nieuwe voeding kopen. (400 watt of 450, liefst enermax, Qtec.) Een goede voeding is bij een mogelijke upgrade waar jij het over hebt altijd welkom. Kost wel wat (€60,-) maar een voeding is voor 80% verantwoordelijk voor alle crashes. Natuurlijk zijn er IRQ's en andere softwarematige problemen, slechte voeding is slecht voor je componenten.
Link naar reactie
Ik heb zo'n beetje hetzelfde probleem als jij. Heb alleen niet het idee dat het specifiek bij microsoft programma's gebeurt. Heb ook alles al geprobeerd met tijdelijk verwijderen van PCI kaarten, helpt niet. Probeer eens te kijken of de temperatuur van je CPU niet te hoog is. Progr. als speedfan geven de temp weer op je systray. Ik heb het idee dat bij mijn computer de temp het probleem is. Mijn systeem crashte nl net toen mijn CPU temp op 46 graden zat. Sinds ik speedfan heb draaien is ie niet gecrashed bij lagere temperaturen. Laat je kast anders eens open draaien, scheelt temp. Mijn config: Athlon 1800+ GeForce 256 SB Live 1024 Liteon 12101B Realtec NIC ECS K7S5A mobo Connexant modem Maxtor 40GB HDD Seagate 8GB HDD
Link naar reactie
Volgens mij kan dat caps-lock lampje wel aan en uit als ie is gecrasht. Full CPU load zou toch juist voorkomen bij bijvoorbeeld Warcraft III en niet als je de computer bijvoorbeeld op het bureaublad laat staan. Zoals ik al eerder heb gezegd zijn mijn temps goed. Ik denk dat er nu gewoon een standaard 300/350 watt voeding in zit. Waarom zou ik dan 400/450 moeten hebben?
Link naar reactie
volgens mij snap je niet helemaal hoe het programa werkt... het vraagt gewoon alle resources aan van je cpu, maar draait gewoon op de achtergrond.... als je dan je temperatuur in de gaten houdt zul je zien, dat na een paar minuten de temperatuur gestaat begint te stijgen omdat de processor volledig belast wordt.... en met wat voor programa heb je dit nu gedaan dan??? Burnk7 toch????
Link naar reactie
[quote:12a3295617="Robertstam"]Ik heb ook in de bios gekeken naar het toewijzen van IRQ's maar vind dat erg vaag. Ik ga dan naar PnP/PCI Configurations en dan kan ik bij Resources Controlled by kiezen uit Auto (ESCD) en Manual. Hij staat bij mij op Auto. Als ik Manual kies, kan ik zelf de IRQ's instellen er staat dan: IRQ-3 assigned to > waarna ik kan kiezen uit PCI/ISA PnP of Legacy ISA IRQ-4[/quote:12a3295617]Ik heb dit nog gevonden op de site van [url=http://dmzweb4.europe.creative.com/htmlhelp/audio/sblive/irqbioschange12.htm]creative[/url]: "How do I change an interrupt request in my BIOS? -------------------------------------------------------------------------------- Keywords interrupt request, IRQ, resources, bios Applies to Sound Blaster Audigy range, Sound Blaster Live! range -------------------------------------------------------------------------------- Our Advice The PCI device interrupt request (IRQ) is set by the computer's BIOS ( Basic Input Output System). It is not changeable through Windows. When experiencing difficulties with the installation, it may be necessary to set the PCI card to a different IRQ. The procedure for this depends on the revision of your BIOS. IMPORTANT: The BIOS is a critical part of the computer so WRITE DOWN the original settings and any changes you make. If changes are made which prevent the system from booting, you can restore the settings to their original value. To enter the BIOS, watch the computer as it is booting. You will usually get an instruction of the kind "Press F2" or "DEL to Enter Setup". Hit the named key and it will take you into the main menu of the system. In some systems, to have access to all the options in the BIOS, you need to set the IRQ control from " Auto" to "Manual". Below are examples of the three most common approaches that BIOS programs use towards PCI IRQ allocation: Some BIOS types will show a list of IRQs ranging from 3 to 15 with one of the following classifications listed next to it : Legacy - this means only 16 - bit ISA cards can use the IRQ. PCI - this means only PCI devices can use these IRQs. Both - this means any device can use these IRQs. Auto - this means the BIOS will decide on the IRQ allocation. If the PCI device is on IRQ 10, then IRQ 10 is set to either Both or Auto/PCI. If you wanted to make the PCI device use a different IRQ, you would set IRQ 10 to either Legacy or ISA only. The BIOS will then set the PCI card to a different IRQ upon the next boot. Keep in mind that there must be an IRQ available for the card to move to. Ensure that a few other IRQs are set to Both, PCI or Auto. Save the changes, exit the BIOS and then reboot. "
Link naar reactie
Ik snap wel hoe dat progje werkt. Hij belast gewoon je CPU tot het maximum. De temps zag ik ook stijgen, maar ik had het maar 10 minuten laten runnen. Tijdens het runnen kreeg ik die voltages die ik hier heb gepost. Nadat het progje klaar was, kreeg ik weer heel andere waarden die steeds wisselden. Ik bedoelde met mijn reactie, dat het niet waarschijnlijk is dat ie zal crashen met een volledig belastte CPU, omdat ie bij programma's die veel van de CPU vragen ook niet crasht. Ik heb die CPU er niet op gezet en hij heeft het meer dan een jaar wel goed gedaan, dus dat zal wel goed zitten lijkt me. Ik heb Burnk7 gebruikt.
Link naar reactie
Aangezien het probleem bij het verwijderen van kaarten blijft bestaan, zou het ook nog je mobo kunnen zijn, probeer je bios eens te resetten. Dan neemt hij alle standaard instellingen weer aan. Dit doe je dmv het jumpertje naast je batterij op de andere twee pooltjes te zetten (Computer wel eerst uizetten!). Even wachten, jumpertje weer terug en wie weet?
Link naar reactie
[quote:32f0e445b2="Robertstam"] Om hem niet vast te laten lopen draai ik het main menu van Warcraft III op de achtergrond. :-? [/quote:32f0e445b2] hahaha. Warcraft 3 op de achtergrond. Dit is echt een weard probleem. Wel spellen kunnen spelen, niet in Windows kunne werken. Trouwens, Salland sturt mij een andere voeding op. Hopen dat deze het wel goed gaat doen.
Link naar reactie
Ik heb vanmorgen even Warcraft gedaan, voor ik moest sporten en ondertussen CPU Cool gedraaid, waar de VCore, 3.3V, 5V en 12V lijn op zijn aangegeven. Ik kon geen waardes aflezen, maar zag het volgende gebeuren: VCore: zit onder 1.75V lijn, en na het afsluiten zakte ie iets. 3.3V: steeg na afsluiten 5V: onder 5V, na afsluiten 12V: Daalde sterk na afsluiten, eerst boven 12V, daarna eronder op ik geloof 11.89 12V lijn vind ik erg laag, hij staat nu op 11.77V. 5V: 5.06 3.3V: 3.26 VCore: 1.74
Link naar reactie
Ik heb de winkel gebeld en die wisten (goh wat onverwacht :lol: ) niet wat het kon zijn, maar de persoon die ik aan de lijn kreeg dacht toch aan een windows probleem. Dus moet ik die binnenkort maar weer opnieuw gaan installeren. Het zou niet aan de voeding liggen, want dan zou ie ook crashen als ik spellen doe. P.S. Wie mag ik feliciteren met de 100e post? :wink:
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...