Ga naar inhoud

Crashende compu


Aanbevolen berichten

  • Reacties 108
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
[quote:211b04d6c9="The Curse"][quote:211b04d6c9="Marcel de Reus"][quote:211b04d6c9="The Curse"][quote:211b04d6c9="ProblemPc"]Zeg Marcel kun je dan even globaal uitleggen wat dat RTFM inhoudt. [/quote:211b04d6c9]Ik hoop dat jij als Senior een grapje maakt. RTFM is: Read The F**** Manual.[/quote:211b04d6c9]Ik ben geen senior. Niet qua postcount en niet qua leeftijd ;)Wil je meer weten over het hele verhaal rondom IRQ's koop dan de C'T van december. Kleine tip: staat APIC enabled in je BIOS??[/quote:211b04d6c9]Volgens mij citeerde ik toch heel duidelijk ProblemPC met zijn vraag over RTFM, maar goed, leuk dat jij toch reageert! In die C'T ben ik idd geïnteresseerd en in het BIOS staat ACPI ook bij mij enabled. Ik ga er morgen mee spelen. senks :-) BTW robertstam, gefeliciteerd met het oplossen van je probleem.[/quote:211b04d6c9] Idd en je probeerd mij een schop na te geven, niet gek dat ik het misverstand even recht zet. You don't mind, do you?
Link naar reactie
[quote:090b1439d1="Marcel de Reus"]Idd en je probeerd mij een schop na te geven, niet gek dat ik het misverstand even recht zet.[/quote:090b1439d1]Dit kan een lange en zinloze off-topic worden en daar heb ik geen zin in. Niemand schopt en ik zat alleen maar onschuldig als plagerijtje problempc te citeren. Voel je niet zo aangesproken, man! problempc is senior, jij bent ouwe rot, dus ik had het duidelijk over hem. Je mag van een ervaren persoon toch verwachten dat ie weet wat een dergelijke afkorting betekent. :roll:
Link naar reactie
Ow zo :D Ja ik ben de laatste tijd nogal moe en niet zo helder ;) Sorry, voor mijn onterechte beschuldiging. Ik dacht dat je bedoelde dat het fout was van mij om een afkorting als RTFM te gebruiken. Vandaar mijn hele en dus overbodige uitleg. Sorry nogmaals, ik denk dat ik maar naar bed ga :P Even goede vrienden :)
Link naar reactie
Onder het vertalen van een uiterst leuke Latijnse tekst :evil: :evil: wilde ik muziek luisteren. Dat ging steeds zo'n kwartier goed, waarna die baggercomputer weer ging kloten en de muziek bleef hangen net zoals de rest van de computer. Een nogal harde klap stelde ie ook niet zo op prijs, hij liep 5 minuten later weer vast. Ik was nu erg pissig en besloot maar de fail-safe defaults te laden in de bios. Toen ik dat gedaan had, vroeg de computer bij het opstarten om de CPU host in te stellen. (ofzoiets) Omdat ik die niet zo snel kon vinden heb ik de tip "RTFM" maar gebruikt en toen vond ik hem wel. Bij CPU Host/PCI/Spread Spec. kan ik kiezen uit default, 133/33 + 0,5, 133/33 of 133/33 plus min 0,5. Ik weet het niet precies meer, maar geloof dat dit het was. In het boekje staat het volgende: "This is to set CPU host clock (100Mhz or 133Mhz) and PCI clock. And Spread Spec. typically reduces system electromagnetic interference." Waar moet ie op staan. Hij stond eerst volgens mij altijd op default.
Link naar reactie
Ik word behoorlijk gek van dit ding. De ene keer doet ie het meer dan 6 uur achter elkaar goed, dan crasht ie op een dag weer een stuk of 5 keer. Ik zal ff op een rijtje zetten wat ik nu allemaal heb gedaan. Als jullie geen ideeën meer hebben gaat ie terug naar de winkel, mogen ze er daar mee gaan kloten. (helaas ben ik dan wel genoodzaakt op de Comp(wr)aq Celeron 500 te gaan. :evil: ) - Harde schijf geformateerd en Windows opnieuw geïnstalleerd. - Onboard sound uitgezet in bios. - Alle mogelijke kaarten eruitgehaald en andere videokaart erin. - Geschoven met de kaartjes om andere IRQ's te krijgen, er bleef er wel steeds een gedeeld. - Bios settings op fail-safe defaults gezet. - Nieuwe VIA drivers, nieuwe drivers voor geluidskaart. - Temps zijn goed, hij crasht vaak als computer net is opgestart. - Aantal harde klappen en twee schoppen. :oops: Dit heeft allemaal niks uitgemaakt. Ik heb nog wel de volgende gedeelde IRQ's (kan ik niet veranderen) en DMA's (whatever that may be): I/O-poort 0x00000000-0x00000CF7 PCI-bus I/O-poort 0x00000000-0x00000CF7 Controller voor directe geheugentoegang I/O-poort 0x000003C0-0x000003DF VIA CPU to AGP Controller I/O-poort 0x000003C0-0x000003DF NVIDIA GeForce4 Ti 4200 IRQ 10 VIA AC'97 Audio-controller (WDM) IRQ 10 Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC #6 IRQ 5 VIA Rev 5 of later USB universele host-controller IRQ 5 VIA Rev 5 of later USB universele host-controller IRQ 12 NVIDIA GeForce4 Ti 4200 IRQ 12 SB PCI(WDM) Geheugenadres 0xD0000000-0xDFFFFFFF VIA CPU to AGP Controller Geheugenadres 0xD0000000-0xDFFFFFFF NVIDIA GeForce4 Ti 4200 Geheugenadres 0xE4000000-0xE5FFFFFF VIA CPU to AGP Controller Geheugenadres 0xE4000000-0xE5FFFFFF NVIDIA GeForce4 Ti 4200 Geheugenadres 0xA0000-0xBFFFF PCI-bus Geheugenadres 0xA0000-0xBFFFF VIA CPU to AGP Controller Geheugenadres 0xA0000-0xBFFFF NVIDIA GeForce4 Ti 4200 I/O-poort 0x000003B0-0x000003BB VIA CPU to AGP Controller I/O-poort 0x000003B0-0x000003BB NVIDIA GeForce4 Ti 4200
Link naar reactie
[quote:000dcf6215="Robertstam"]- Aantal harde klappen en twee schoppen. :oops: [/quote:000dcf6215] Dat de harde schijf niet ten goede komen. Heb je die overigens al eens getest? Het komt niet vaak voor, maar soms ligt die dwars ... Tja, als verwijderen van de Realtek netwerkkaart niks oplost, dan kan het gewoon van alles zijn. Op een FSB 100 MHz loopt het systeem ook niet stabiel? Misschien heb je het al geprobeerd, dan :oops: van mij.
Link naar reactie
Als dat ding de hele tijd crahst als je met een moeilijk latijns stuk bezig bent word je nogal boos, dus ik moest dat even kwijt. Hoe kan ik de harde schijf testen? Ik zou daar geen progje voor weten. Bios flashen heb ik niet zo'n zin in en ik zie niet in waarom ik opeens een nieuwe bios nodig zou hebben als deze bios het eerst goed deed. (met dezelfde configuratie) En waarom zou ik de fsb moeten verlagen? Naast het feit dat ik bij fsb alleen uit 133 kan kiezen zie ik net als Problem PC het nut er niet van in.
Link naar reactie
De fabrikant van de harde schijf heeft vaak test tools op zijn website staan. Die kun je gebruiken. Het is gewoon voor de zekerheid. Een crash heeft altijd een oorzaak. Je hebt al veel geprobeerd maar je bent nog niks verder gekomen. Ik bedoelde eigenlijk geen PC Mark, want het ging mij niet om de benchmark, maarre als die alleen goed loopt op een goede harde schijf dan is 'ie wel bruikbaar. Een FSB 100 kan je helpen de fout vinden. Als de computer op een FSB van 100 wel stabiel is dan ben je een stapje verder in het fout zoeken. Dan zou ik het zoeken in de hardware (geheugen, moederbord). Maar echt alles zegt dat ook niet. Je hebt zo'n beetje alles al geprobeerd, dus meer suggesties kan ik je niet geven.
Link naar reactie
Oke, ik heb met een tooltje van Maxtor mijn harde schijf getest, ook hier is niks mis mee, zoals ik eigenlijk wel had verwacht. Ik heb nog ergens een andere Windows XP vandaan gehaald, helaas een Engelse, deze kan ik nog gaan proberen. Dat duurt nog even voor ik daar tijd voor heb, ik ben komende week een beetje druk. Het vreemde is dat ik op de andere computer in mijn thuisnetwerk dezelfde XP heb staan die probleemloos werkt.
Link naar reactie
Ja, ik weet het, maar als ik drie maanden een officiële windows ME heb gebruikt en iemand XP erop zet wat veel beter werkt, heb ik geen zin om een nieuwe XP te gaan kopen voor 80 euro bij Office Center en meer dan 110 euro in de winkel. (Afzetters!!! :evil: ) P.S. Ik hoorde vanmorgen op de radio dat MS een paar mensen heeft afgekocht met 1,1 miljoen dollar, die klaagden dat MS zijn concurrentiepositie had misbruikt door de prijzen zo hoog te houden.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...