Ga naar inhoud

gigaflop


Aanbevolen berichten

[quote:b7e752e487]Wat is een gigaflop? Gepost door eppie zondag 21 april 2002 - 19:21 Score: 2 (Behulpzaam) Volgens mij was dat Giga Floating Point Operations Per Second. Gepost door Steven_NL zondag 21 april 2002 - 19:22 Score: 0 (Overbodig) HEEEEEL snel, flop is dacht ik het aantal berekening wat een proc/pc kan uitvoeren per tijdseenheid. (seconde?) Gepost door Beaves zondag 21 april 2002 - 19:27 Score: 4 (Behulpzaam) Een gigaflop staat voor 1000 miljoen floating point berekeningen per seconde, deze supercomputer kan dus 35.600 duizend miljoen floating point berekeningen per seconde maken, een cijfer wat bijna niet te bevatten is dus. Het geeft ook meteen aan dat dit soort computers alleen maar geschikt zijn voor taken die zo complex zijn als bijvoorbeeld het weer, aardbewegingen, ecologisch onderzoek en onderzoek naar cellen. Voor thuis (zie post hieronder ergens) zijn deze machines echt handig, de CPU kan toch niets doen door de aanwezige bottlenecks. (Ik ben benieuwd wat voor I/O deze computer gebruikt).[/quote:b7e752e487] Megahertz is de kloksnelheid van een processor. Dat is hier denk ik niet mee te vergelijken. 1 hertz staat voor 1 (berekening/) beweging/ trilling per seconde.. M = Mega = miljoen.. De rest kan je zelf invullen.
Link naar reactie
Hrz is alleen de eenheid van freqentie de freqentie waarop een CPU wordt aangestuurd heeft zo goed als niets te maken met het aantal instructies per tijdseenheid die hij uitvoert. Dit verschil zit hem in de opbouw en programering van de cpu. Natuurlijk is het wel zo dat hoe hoger de freqentie is hoe sneller hij werkt maar dat geld voor iedere CPU ongeacht hoe hij is opgebouwd. Vandaar ook dat een Athlon bij een lagere klok toch bepaalde instructies sneller af kan werken maar dat heeft ook weer te maken hoeveel en wat voor soort Cache geheugen de CPU gebruikt. vandaar dat er soms gemeten wordt met aantal berekening dat een CPU uitkan voeren binnen een bepaalde tijd op die manier wordt de rekenkracht van een systeem aangeduid. (of van een mainframe, mini computer, Cluster noem maar op)
Link naar reactie
een "hertz" is een stroomstoot door de processor. Zo'n stroomstoot zorgt ervoor dat de execution units (hier waag ik me op glad ijs) hun werk kunnen doen. Die voeren min of meer alles uit. Hoe meer van die units hoe meer IPC's: 2 hertz (een stroomstoot per seconde) + 3 IPC's = 6 berekeningen per seconde. 3 hertz + 2 IPC's = 6 berekeningen per seconde
Link naar reactie
Het aantal units zegt helemaal niets!! Het heeft te maken met de grootte van ze en de opbouw. Als is het wel zo dat als er maar genoeg inzitten er meer gedaan kan worden maar twee kleine zijn niet snelle dat 1 groote (als ze dezelfde taak hebben) er zou dan verlies geleden worden bij het verdelen van de taken. en een ipc? ik denk dat hiet een tikfout is en er ips bedoeld word als het gaat op de instructies per seconde (vertaald blijven de letters gelijk)
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...