Ga naar inhoud

Opstijgende Pentium II


Aanbevolen berichten

Enkele seconden na het opstarten van mijn PII-pc komt er een luid ronkend geluid uit de pc-kast.Dat geluidsniveau stijgt tijdens het tonen van het BIOS-scherm(controle geheugen, controle master en slave enz.),precies een opstijgend vliegtuig. Dan begint plots het geluidsniveau te dalen om helemaal op te houden tegen het moment dat windows 2000 begint te laden. De harde schijf (maxtor 20 Gb) is enkele maanden oud.De pc zelf is redelijk oud en allicht ooit intensief gebruikt (firma-pc). De cdr en cdrw zijn nu tijdelijk afgekoppeld, dus daar kan het niet aan liggen. Het geluid doet zich niet altijd voor. Iemand een idee? Johan
Link naar reactie
Volgens mij is de koeler niet meer helemaal in orde, Als de lagers wat gaan sluiten kan bij het opstarten de fan niet helemaal in balans zijn een een hoop lawaai gaan maken. tevens zal dan vaak het toerental van de fan ook minder zijn en schommelen. Dit is hel makkelijk te controleren: Als je opstart gelijk je BIOS in gaan en op je juiste pagina het toerental van je cpu koeler bekijken. Als die dan een wisselende snelheid geeft en het geluid ophoud wanneer de toeren weer stabiel zijn weet je wat er aan de hand is. Dan is het wel zaak een andere koeler (of alleen de fan) te monteren voordat hij echt helemaal niet meer draait want niet elk bios schakelt de pc uit wanneer er geen rotatie wordt gemeten of waneer deze te laag is dan gaat je cputje niet opstijgen maar wel heel warm en dan weer koud worden helaas zal hij dan ook koud blijven....... Mocht het de koeler niet zijn kan er ook nog een schroef ergens niet goed vastzitten waardoor de kast gaat resoneren als de diverse hardware in beweging komt, ook dat kan stoppen als bepaalde toerentallen zijn berijkt aangezien het resoneren een bepaalde freqentie heeft en dan alleen optreed bij een bepaalde trilling van een apparaat.....
Link naar reactie
Dat hen ik eens gedaan met een rotte fan van mijn koeler.... dat gat soms wel even goed maar het vehelp niet de slijtage, de fan is eigenlijk altijd zelfsmerend dus hoeft geen onderhoud te hebben. Ik heb toen een spuitbus gebruikt met smeermiddel op teflonbasis aangezien dat een laagje op de bewegende delen achterlaat en het heeft maar heel kort geholpen het lawaai bleem al draaide de fan weer wel het juiste aantal toeren. Het gebeurde op een zaterdag avond in mijn server en heb maandag gelijk een andere koeler geplaatst want het risico is veel te groot dat de boel stopt in de nacht en dan heb je problemen die je voor twee tientjes kan voorkomen een CPU is vaak duurder..... ps als iemand nog belangstelling heeft voor I486 sx daar heb ik er een paar van liggen (gratis) ze werken natuurlijk ook nog
Link naar reactie
1.Zou een nieuwe harde schijf zulk lawaai kunnen maken, want dan heb ik een probleem: ik heb het kassaticket niet meer, dus kan geen garantie inroepen. 2.heb ik al eens gepost eergisteren: ik krijg die processor (niet van mijn pII pc maar van een kapotte pc die ik nog heb staan om op te oefenen als het ware) niet van het moederbord. Krijg je die koeler er apart af? Johan
Link naar reactie
meestal wel hoor gewoon even kijken of er aan de andere kant van het koelblok een of twee metalen klemmen zitten die houden de pennen in bedwang die door de print van de cpu steken als je die klemmen (of heel soms boutjes) loshaalt moet je de koeler kunnen verwijderen. toch moet het echt heel makkelijk zijn die CPU van het bord te halen gewoon een beetje wrikken en trekken als de cpuhouder los is.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...