Ga naar inhoud

geheugen probleem, 256 mb is stout!


Aanbevolen berichten

mijn computer loopt momenteel perfect, (p3 1ghz, Aopen MX34, 128 mb-ram) alleen die 128 mb is te weinig. er zitten twee bankjes van 64 in. Nu heb ik ook nog een reepje van 256mb liggen, maar als ik dat er bij doe, dan krijg in windows XP een blauw scherm met allemaal witte lettertjes, en vervolgens sluit windows xp af. Als ik 256mb er in doe zonder de 2x64, dan heb ik hetzelfde probleem. Wat zou dit kunnen zijn?
Link naar reactie
Heeft die 256 wel de goede specificatie? als het bv een 100Mhz dimm is en de boel draait op 133 heb je een probleem ook de CAS snelheid is van belang. Zet in elk geval even de memory check op normal zodat bij het booten VOOR Windows geladen wordt het geheugen een aantal keren getest wordt een slechte DIMM of een verkeerde timing komt dan vaak al naar boven en weet je genoeg. Ik zou wel even die test doen met alleen de 256 erin. Bij een foutmelding tijdens de test kun je proberen de sneleid van het geheugen te verlagen of je Latency te verlagen maar als het bv een PC 66 module is dan heeft het geen zin die zal niet werken. Als het een DIMM is van een goede fabrikant moeten ook de relevante gegevens over de snelheid op de DIMM aanwezig zijn, meestal in de vorm van een stikkertje. Vaak staat de snelheid er heel duidelijk op de rest is even goed puzzelen bij sommige fabrikanten. wanneer er niets op staat wordt het zoeken met behulp van de gegevens op de afzonderlijke Chip's Ook kun je vragen of je Computerboer een DIMM tester heeft die leest alle gegevens uit de DIMM en de rest komt er na een test uit rollen dan weet je precies wat voor DIMM je in de kuip heb.... suc7
Link naar reactie
Wat Long John zet is 1 optie, andere optie is dat het geheugen gewoon kapot is. CAS timing zal het probleem niet zijn als je default BIOS settings draait, want die wordt uit de SPD van de langzaamste module gehaald. Blijft dus over: je hebt een P3 1ghz, 133mhzFSB en het geheugen is 100mhz of het geheugen is kapot dat zijn de meest voor de handliggende oorzaken voor het probleem
Link naar reactie
ik heb ff geprutst. het 256 reepje is een Kingston Dimm, 256mb SDram PC133, ongebufferd. mijn fsb stond ingesteld op 133,3. toen heb ik die op 124 gezet, en nu is het probleem verholpen. alleen als ik mijn hardware monitor aanzet in windows, dan probeert dat ding mij wijs te maken dat mijn fsb 100 is. hoe kan dat dan? verder werkt de comp nu goed. bedankt voor de hulp ps: Kan ik marcel ook inhuren voor al mijn problemen, want die heeft mij vandaag volgens mij wel 5 keer geholpen :lol:
Link naar reactie
LOL :D Nee sorry ik ben niet te huur, Long John misschien? Die heeft ook verstand van zaken. Controleer wel ff of je cpu nu nog wel op 1ghz loopt, want met de FSB verlaag je ook de kloksnelheid van je proc en er zijn dus weer twee mogelijkheden: of je hebt al die tijd je P3 OC'ed gehad naar 1333mhz OF je P3 loopt nu op een lagere klok dan hij zou moeten. Het is BTW vreemd dat er probs op treden op 133mhz FSB met dat kingston en zonder niet, want dat reepje moet dat gewoon aankunnen
Link naar reactie
[quote:91abe99398="kanertw"]tja, vage dingen die computers. Maar het is echt zo. met het verlagen van de fsb heb ik de multyplier van 7,5 naar 8 gezet. de processor blijft dan ongeveer even snel.[/quote:91abe99398] Die MP verzetten heeft geen zin want een P3 is MP locked en luisterd dus gewoon niet wat betekend dat je proc nu een stuk langzamer loopt.
Link naar reactie
ho ho ho ho ho ik heb te vroeg gejuicht. nadat ik de de kingston module aan de praat kreeg door de fsb te verlagen heb ik er een nieuwe bios in gezet. met deze bios werkt de kingston wel als de fsb op 133 staat. Dus probleem opgelost zou je zeggen. maar nee, dat zou ook wel weer te mooi zijn. Ik zit nu met het volgende probleem: De computer loopt nu opzich goed. Maar als ik de boel ff best belast, door bijvoorbeeld veel programma's tegelijk te draaien, of TIJDENS 3D mark 2001, doet de comp een paar seconden nix, en vervolgens start de computer opnieuw op. Soms zie ik dat bekende blauwe scherm van windows XP met al die kleine witte lettertjes, ik kan het niet lezen want het verschijnt maar een halve seconde. zou dit aan de instellingen liggen? ik kan me herinneren dat dit ook wel eens gebeurde met het oude 128 mb geheugen. Wat zijn eigenlijk de ideaalste instellingen voor de bios, ik kan me vaag herinneren dat marcel daar ooit eens iets over heeft gepost, maar ik kan het zo 123 niet meer vinden.
Link naar reactie
Heb je dat gegeugen al eens een keertje getest? Er is heel veel software te vinden wat je hele gegeugen doorlicht dan weet je waar je aan toe bent anders kan je wel van alles in je BIOS proberen maar als je een rotte chip op je DIMM heb zitten zal niets werken. er is een programmatje van een Nederlandere die je geheugen kan testen een een eventueel slecht deel kan afschermen zodat Windows dat deel niet meer aan zal spreken dit kan een oplossing zijn in jou geval.
Link naar reactie
ik heb een tijdje geprutst in de bios ik ben al een uurtje aan het gamen, (gta3, bf1942, ut2003) en hij is nogsteeds niet vastgelopen!!!! :D :D :D 3DmarkSE liep ook niet vast, score: 2857 marks. volgens mij is dat perfect met een Geforce2 titanium 64 Mb, 256 Mb-ram en 1000 mhz cpu. in elk geval bedankt, en als ik weer probleemjes heb, start ik wel weer eens een nieuw topic
Link naar reactie
[quote:a0c7476c82="kanertw"]ik heb een tijdje geprutst in de bios ik ben al een uurtje aan het gamen, (gta3, bf1942, ut2003) en hij is nogsteeds niet vastgelopen!!!! :D :D :D 3DmarkSE liep ook niet vast, score: 2857 marks. volgens mij is dat perfect met een Geforce2 titanium 64 Mb, 256 Mb-ram en 1000 mhz cpu. in elk geval bedankt, en als ik weer probleemjes heb, start ik wel weer eens een nieuw topic[/quote:a0c7476c82] Loopt nu je proc en FSB weer default? Dan stonden waarschijnlijk je timings gewoon te hoog.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...