Ga naar inhoud

blaas richting van cpu fan ?


Aanbevolen berichten

de stof?? Voor meer stilte is van de cpu blazen beter maar ik denk dat het van je temp in de kast afhangt wat beter koelt als het binnen erg warm is dan kun je beter blazen en zorgen voor koele lucht in de kast bij mij zit er een pracht van een roostertje naast de koeler en heb daar een rustig draaiend fannetje zitten die koele lucht naar de cpu blaast
Link naar reactie
Voor de koeling is blazen beter. Blazende fans, nozzles en dergelijke dingen zijn veel effectiever dan zuigende. Een blazende fan richt de luchtstroom op de heatsink waardoor die profiteert van de maximale luchtverplaatsing die de fan op kan wekken. Een zuigende fan richt de luchtstroom in de kast en haalt de lucht om de kast in te blazen niet alleen maar rechtstreeks bij de heatsink vandaan, maar ook uit andere richtingen (de kast dus). De heatsink kan op deze manier dus niet profiteren van de maximale luchtverplaasting van de fan. Hou je hand een paar centimeter voor je mond en blaas ertegen. Als je ook op dezelfde manier lucht naar binnen (in je mond) zuigt voel je het verschil met blazen. De fan voelt dit ook zo (voor zover een fan kan voelen dan natuurlijk ;-)).
Link naar reactie
[quote:2d6ae52af1="Marcel de Reus"]Ik heb er nu 3 casefans in hangen en 1 cpu fan. 2 voor op intake omdat daar een filter voor kan en zit en 1 achter op outtake. Kast is ongeveer 30 graden. Proc temp boiet me niet meer, als het maar stabile blijft, dus dat wordt dan uizuigen.[/quote:2d6ae52af1] Het beste is echt wel op de heatsink blazen. :wink: Hierdoor blaast hij de warme lucht uit de heatsink wat de bedoeling is. Het enige nadeel hiervan is dat hij er ook stof op blaast. Zelf heb ik ook al eens geprobeert de fan om te draaien. De processor word dan warmer en de fan draait sneller(omdat hij niet met kracht de lucht op de heatsink hoeft te blazen. Probeer bij jou ook maar eens. Gr, Ruud
Link naar reactie
Op zich helemaal mee eens, Alleen is het nadeel bij "blazen" dat er een kringetje ontstaat en de warme lucht steeds warmer word. Hoe warmer de lucht is hoe minder er gekoeld kan worden. Het is dus zaak als je de boel te warm vind te zorgen dat er niet alleen koele lucht in de kast komt maar ook de warme lucht via de voeding goed kan worden afgevoerd (of een extra fan) een goede voeding volgens de AXT standaard heeft een aanzuigrooster onder aan de voeding en niet tegenover de uitgang van de Fan!! hij zuigt dan de warme lucht van de CPU direct op en voert het af (als het goed is zit bij een tower altijd de voeding biven de socket..... Helaas zijn er hel veel voedingen anders gebouwd en hebben het aanzuig rooster gewoon aan de achterzijde en zuigen dus de lucht wel uit de kast maar minder efficient dan wannereer dit direct boven de CPU gebeurt.....
Link naar reactie
Kan, geeft veel meer lawaai en een goede ATX voeding hoort een opening onder aan de voeding te hebben (altans volgens de ATX standaard) Helaas zijn zelfs heel veel kasten niet helemaar volgens de standaard gemaakt ik heb een aantal behuizingen gehad die b.v geen montage mogelijkheden haden voor de 8x8 fan aan de voorzijde die er wel hoort te zijn. Het maakt een kast natuurlijk niet slecht maar ik kan in mijn geval gewoon zonder schroeven twee keer een 8x8 fan in de kast klikken en hoef alleen de bedrading op het bordje aan te sluiten. mijn "werk pc" heeft toevallig een behuizing die onlangs in een PCM of zo getest was en heeft wel netjes alle regeltjes van de ATX standaard gevolgd maar die voeding heeft weer een rooster aan de achterkant... Het is duidelijk te merken toen bijde pc's de zelfde CPU en koeler hadden werd de CPU met de "verkeerde" voeding behoorlijk warmer!! als speelt de rest van de configuratie natuurlijk ook een rol
Link naar reactie
Mijn voeding is in mijn bigtower door een zooi ijzer gescheiden van mijn cpu dus dat maakt niet veel uit. Dat blazen altijd beter is is niet waar, dat heb ik op verschillende PC's getest, maar nog niet met dit fannetje aangezien die er pad een week in zit. Alpha, een van de beste heatsink fabrikanten adviseerd BTW zelfs uitzuigen, het ligt aan het design van de sink wat beter helpt en bij mij is dat waarschijnlijk blazen, tenminste dat was met mijn 80HP wel zo, maar mijn vraag is niet of hij warmer wordt, maar of het geluid merkbaar afneemd en dat moet ik dus eens ff testen.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...