Ga naar inhoud

Omvang Virtueel Geheugen?


Aanbevolen berichten

Uitgangspunt: het schijnt dat een vaste omvang en vaste plaats van het Virtuele geheugen (Windows swapfile?) betere prestaties geeft. Vraag 1. Wat is een goede omvang? Ik heb wel eens gehoord dat je circa 2x je RAM geheugen moet nemen, maar in mijn nieuwste PC heb ik 512 mb gestoken. Hierdoor zou ik een memory van 1,25 GB moeten reserveren en dit lijkt mij wel erreg veel..... (of niet... ?) Vraag 2. Waar zet ik de swapfile? Op de Windows partitie (C) of een andere partitie (D/E/F). PaulusP
Link naar reactie
300 Mb lijkt me aan de krappe kant. Ik zou ik jouw geval eerder 1 a 1,5 x de grootte van je fysieke geheugen nemen. Je kunt windows ook forceren eerst al het fysieke geheugen te gebruiken VOORDAT het een swapfile aanmaakt. Da's vast een instelling in je register, maar wil je dat safe en makkelijk regelen, dan raad ik je Xteq X-setup aan. Dat is DE windows tweaktool en nog voledig gratis ook. Te downloaden vanaf: http://www.xteq.com/
Link naar reactie
Ik krijg de indruk dat iedereen het er mee eens is dat een vaste plaats en omvang van de swapfile een goede zaak is. Dus dat ga ik gelijk regelen. Ik heb nu maar 1 HD in mijn PC (IBM Deskstar 40Gb, 7200 tpm), waar ik 5 partities op heb gemaakt. HJS adviseert de swapfile te plaatsen vooraan op de HD. Omdat ik maar 1 HD heb, is dan eigenlijk de C het beste?? (ik heb hier nog ruimte genoeg, want ik heb alleen maar Windows op de C partitie van 3 GB geplaatst). Ik heb nog wel een oude HD liggen van 1 GB, maar dat is geen supersnelle; is dat een probleem voor de swapfile? Ik gebruik W'98 (eerste editie). Deze loopt al diverse jaren zeer stabiel dus ik denk dat ik hier voorlopig mee door ga. PaulusP
Link naar reactie
[quote:aad19b0ae2="Red Dragon"]Ik zelf heb hem op een apparte Partitie op me RAID-0 hdd's staan en niet op me Systeem schijf. bij mij is hij 768MB (mijn interne geheugen is 512mb) Naar mijn weten is het op een apparte partitie/schijf zetten beter. ben het idd eens met 1 a 1,5 keer je interne geheugen.[/quote:aad19b0ae2] aparte partitie maakt natuurlijk niets uit, moet hij toch naar de zelfde HD lezen (de kop) Andere schijf is wel een goed plan, mits de andere schijf redelijk snel is. 768 mb is toch heel erg veel? Dan moet een progje dus meer dan 1gb aan geheugen gaan gebruiken ??? Welk progje propt nu al dei 512mb vol? dat zullen er niet veel zijn. (photoshop lukt het wel)
Link naar reactie
[quote:19b91fe817="hjs"] aparte partitie maakt natuurlijk niets uit, moet hij toch naar de zelfde HD lezen (de kop) Andere schijf is wel een goed plan, mits de andere schijf redelijk snel is. [/quote:19b91fe817] Met defragmenteren van de C: schijf en van de Swap file is het prettiger als deze gescheiden zijn. verder heb ik dit ook weer van iemand anders. helaas ben ik de argumentatie van die persoon kwijt :) [quote:19b91fe817] 768 mb is toch heel erg veel? Dan moet een progje dus meer dan 1gb aan geheugen gaan gebruiken ??? Welk progje propt nu al dei 512mb vol? dat zullen er niet veel zijn. (photoshop lukt het wel)[/quote:19b91fe817] 768 is veel idd maar als je een geheugen beheer pgramma gebruikt zoals ik die er voor zorgt dat de 512mb intern vrij is voor werk geheugen en minder belangrijke zaken in de swap gooit dan is het wel prettig.
Link naar reactie
Ik heb hem dus idd op C: staan en dan met een defrag progje vooraan gezet. Daar is je HD het snelst. En met win98 moet je in je systeem.ini conservativeswapfileusage=1 ergens neer zetten. Xteq is idd een zeer goed progje, maar weet niet of die het kan in Cacheman zit iig die optie. (en met Cacheman kun je nog wat meer leuke dingen regelen wat betreft geheugen gebruik, zoek maar ff op Google)
Link naar reactie
[quote:8565494531="Red Dragon"] 768 is veel idd maar als je een geheugen beheer pgramma gebruikt zoals ik die er voor zorgt dat de 512mb intern vrij is voor werk geheugen en minder belangrijke zaken in de swap gooit dan is het wel prettig.[/quote:8565494531] Mijn Swap is altijd 0% in gebruik (behalve bij ut2003, maar die heeft dan ook niet genoeg aan 256mb intern En geheugen beheer programma's heb ik dan ook niet nodig Met defragmenteren blijft VoptMe altijd van mijn swapfile af, die staat gewoon in een blok vooraan de HD en daar wordt niet meer naar gekeken. Met norton Speedisk kun je ook dat regelen (dat hij vooraan staat) en dan ervoor zorgen dat hij niet meer naar het swapfile kijkt. (ik gebruik btw geen norton maar de defragger van Nuts&Boltz voor het voorraan zetten van mij swap, en daarna defragmenteer ik dus regelmatig met VoptMe (heb laatst gemerkt dat Norton en Vopt elkaar bijten, volgorde steeds anders willen))
Link naar reactie
klopt. voor het defragmenteren gebruik ik Norton Speeddisk. echter bij WinXP zet hij dan niet meer de Swap file voorraan bij WIn98/me e.d. wel. vandaar dat ik hem op een lege partietie heb gezet zodat ie altijd vooraan staat. ik gebruik voor geheugen beheer Cacheman. op dit moment is van de 512mb nog maar 237mb vrij en ik speel niet eens een spel.
Link naar reactie
Die optie zit idd ook in X-setup alleen heet ie vast net anders. In princiepe kan X-setup hetzelfde als Cacheman, alleen is cacheman voor dat doelnet wat handiger (werken met sliders; bij X-setup mag je zelf waarden invullen) Ik gebruik voor de taak van Cacheman trouwens cachebooster van AnalogX; lekker klein en voor dat doel prima geschikt, al is cacheman een stuk uitgebreider (al staat op AnalogX.com ook weer een memory manager). Maar goed, daar gebruik ik X-setup dan weer voor. Overigens moet je met X-setup wel een beetje voorzichtig omgaan, je kunt nl. zelf CPU prioriteiten instellen etc. en da's wat tricky. Maar goed, daar wordt je dan ook door het programma voorgewaarschuwd.
Link naar reactie
Ik ben altijd weer aangenaam verrast door de snelheid waarmee reacties komen op de gestelde vragen. Als de HD koppen heen en weer moeten gaan tussen de Swapfile en Windows, lijkt het inderdaad het beste de swapfile vooraan te zetten op de C schijf als 1 blok. Ik zal hiervoor 1,5 x mijn geheugen nemen: dus 768 mb. En ik zal bovendien kijken of mijn favorite programma (Flightsimulator 2002) deze nieuwe instellingen ook waardeert. Allemaal bedankt voor het meedenken! PaulusP
Link naar reactie
Windows98 en ME staan bekent als versies met zeer slecht geheugenmanagement. Vandaar soms hun onstabiliteit. Om dit te verhelpen pasten wij reeds jaren proefondervindelijk, met perfekt resultaat, volgende oplossing toe: (nb. Win98 draait het snelst met 386 Mb Ram. Met 512 heb je 8% minder winst tegenover 256. Met 386 heb je 18 winst tegenover 256. Raar maar waar. Sommige zware spellen kunnen echter 512 gebruiken) 1/Vast wisselbestand, liefst op de snelste HD. Indien maar één HD maakt en zet Win dat steeds in de ROOT map. Laten staan. 2,5 maal uw RAM geheugen. Ik weet, het is veel. Computerspellen, Fotoprogs en andere zware progs zullen dat echter ten zeerste waarderen. Ook liefst VOORAAN op de schijf, wat alleen lukt met NORTON. 2/Edit uw SYSTEM.INI en zet onderstaande regel juist onder de {386Enh} (Let op: hoofdlettergevoelig) [b:ad7c0b3fac]ConservativeSwapfileUsage=1[/b:ad7c0b3fac] Dit beveelt Windows dat EERST uw RAM ten volle moet gebruikt worden alvorens de swap aan te spreken. 2/Ga naar "Deze Computer", Eigenschappen, Prestaties, Bestandsbeheer, Vaste schijf, en verander de normale functies in: NETWERKSERVER. Dit verhoogd uw Cache automatisch. AFSLUITEN en terug opstarten, Defragmeteren, terug heropstarten en nu ZIE je echt snelheidswinst, terwijl bij vele suggesties en prog'jes de winst alleen MEETBAAR is maar niet echt zichtbaar. Nog een hulpje: (Ben vandaag in een goede bui...) Voor gebruikers van Win95, Win98 en WinME heb ik ooit een Batch-bestand gemaakt dat je in C:\ moet plaatsen. Dit bestand kopieerd, liefst nadat alles geinstalleerd is en perfekt werkt, uw ganse windowsmap, inclusief systembestanden, exclusief lege mappen, naar een map genaamd C:\WINIMAGE. Na zware crash start je op met diskette, en vanuit DOS hernoemd ge Windows in Win, dan Winimage in Windows en dan Win in Winimage. Je start terug op en er is geen vuiltje aan de lucht. Onmiddellijk daarna een nieuwe Winimage maken door in de Verkenner dubbel te klikken op Winimage.bat. Open NotePad, plak onderstaande gegevens erin en save as WINIMAGE.BAT Dubbelklik er daarna op en volg de aanwijzingen. Zorg echter eerst dat alles perfekt werkt en verwijder eerst uw *.TMP bestanden. [b:ad7c0b3fac]@Echo off echo LET OP!! WINDOWS wordt naar C:\Winimage gekopieerd !! echo Tijdens vooruitgang, NIET onderbreken !! echo Druk op (CTRL-C) om af te breken. echo Druk op (Enter) of... Pause Smartdrv Deltree C:\Winimage /Y Md C:\Winimage xcopy C:\Windows C:\Winimage /Y/H/S/C[/b:ad7c0b3fac] Geef je ook ineens een perfekte hieraan aangepaste autoexec.bat en Config.sys mee: Autoexec.bat: [b:ad7c0b3fac]@ECHO OFF rem C:\CdRom\mscdex.exe /D:mscd001 set Tmp=c:\windows set Temp=c:\windows c:\windows\command\deltree /Y C:\Windows\Temp md c:\windows\Temp rem lh c:\logitech\mouse\mouse.exe prompt=$D $T$H$H$H$_!! Even geduld !! $P$G lh c:\windows\COMMAND\doskey lh Smartdrv mode con codepage prepare=((850) C:\WINDOWS\COMMAND\ega.cpi) mode con codepage select=850 lh keyb be,,C:\WINDOWS\COMMAND\keyboard.sys Cls @ECHO ON[/b:ad7c0b3fac] Config.sys: [b:ad7c0b3fac]buffersHigh=40 deviceHigh=c:\windows\himem.sys /testmem:off deviceHigh=c:\windows\emm386.exe noems dos=high,umb FilesHigh=50 rem deviceHigh=C:\CdRom\cdrom.sys /D:mscd001 deviceHigh=c:\windows\Smartdrv.exe deviceHigh=c:\windows\Setver.exe deviceHigh=C:\WINDOWS\COMMAND\display.sys con=(ega,,1) Country=032,850,C:\WINDOWS\COMMAND\country.sys[/b:ad7c0b3fac] Selecteer in Windows: C:\MSDOS.SYS, klik rechter muistoets en haal het vinkje "Alleen Lezen" weg, en open het bestand met bv NOTEPAD. Zet onmiddellijk onder de sectie: [OPTIONS] volgende regels: opletten hoofdlettergevoelig!! [b:ad7c0b3fac]Logo=0 BootDelay=0 BootMenuDelay=0[/b:ad7c0b3fac] Sluit (Opslaan) en zet het vinkje "Alleen Lezen" terug Start opnieuw op. Je zal verbaast zijn van het resultaat. Meer info nodig? PB
Link naar reactie
[quote:e0d3a0d7fe="DLiekens"] Autoexec.bat: [b:e0d3a0d7fe]@ECHO OFF rem C:\CdRom\mscdex.exe /D:mscd001 set Tmp=c:\windows set Temp=c:\windows c:\windows\command\deltree /Y C:\Windows\Temp md c:\windows\Temp rem lh c:\logitech\mouse\mouse.exe prompt=$D $T$H$H$H$_!! Even geduld !! $P$G lh c:\windows\COMMAND\doskey lh Smartdrv mode con codepage prepare=((850) C:\WINDOWS\COMMAND\ega.cpi) mode con codepage select=850 lh keyb be,,C:\WINDOWS\COMMAND\keyboard.sys Cls @ECHO ON[/b:e0d3a0d7fe] [/quote:e0d3a0d7fe] Je zet je temp naar c:\windows en maakt daarna een windows\temp dir aan ??? met je je set tmp en set temp niet naar c:\windows\temp verwijzen? Doskey? die mag echt wel weg, heb je niks aan in windows Volgens mij kan deze autoexec.bat wel weg, helemaal niet meer nodig ik heb in mijn autoexec.bat weinig meer dan set Tmp=c:\temp\ set Temp=c:\temp\ En de maak ik bewust niet leeg, 99 van de 100 keer kan het zonder meer, maar word e.d. bewaart zijn tijdelijke docjes volgens mij ook in de temp dit en die wil je toch echt niet kwijt na een crash [quote:e0d3a0d7fe="DLiekens"] Config.sys: [b:e0d3a0d7fe]buffersHigh=40 deviceHigh=c:\windows\himem.sys /testmem:off deviceHigh=c:\windows\emm386.exe noems dos=high,umb FilesHigh=50 rem deviceHigh=C:\CdRom\cdrom.sys /D:mscd001 deviceHigh=c:\windows\Smartdrv.exe deviceHigh=c:\windows\Setver.exe deviceHigh=C:\WINDOWS\COMMAND\display.sys con=(ega,,1) Country=032,850,C:\WINDOWS\COMMAND\country.sys[/b:e0d3a0d7fe] [/quote:e0d3a0d7fe] Dit is mijn Config.sys ook het resultaat van jaren proberen ;) SWITCHES=/F DEVICEHIGH=C:\WINDOWS\HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF /X DEVICEHIGH=C:\WINDOWS\EMM386.EXE NOEMS DEVICEHIGH=C:\WINDOWS\IFSHLP.SYS DOS=HIGH,UMB,NOAUTO BUFFERSHIGH=19,0 STACKSHIGH=0,0 FCBSHIGH=8 LASTDRIVEHIGH=M STACKS=0,0
Link naar reactie
Tja, ik vind die regel 2,5 voor Win98 behoorlijk achterhaald. Alleen in het 64MB geheugen en lager tijperk heb ik me daar min of meer aangehouden. Daarna alleen maar gekeken naar de totale geheugen grootte (echt + virtueel). Teveel virtueel kost ook ruimte en tijd ... Voor Win98 gebruik ik momenteel 256 MB geheugen en gebruik een wisselbestand van 512 MB. Die grootte heb ikzelf in het geheel niet nodig. Ondanks het vele grafische werk dat ik doe ... Vroeger (een jaartje geleden) werkte ik met 192MB geheugen en een wisselbestand van pakweg 150 MB. Ook nooit problemen ondervonden. Met WinXP en 2000 ligt het een beetje anders. Bij een serieuze crash wordt er debug informatie ter grootte van je volledige geheugen opgeslagen. Een Microsoft insider vetelde me dat die functionaliteit alleen werkt als op de installatie partitie het bestand kan worden opgeslagen. Als de boel dan nog niet echt gecrashed zal het OS alsnog echt crashen. Met dat laatste heb ik onder Win2000 als XP wel ervaring. XP wenst, bij mij, een wisselbestand van 384 MB. Nou dat vind ik prima. Het snelst (alleen ondervonden met WIn98) werkende wisselbestand is een bestand dat bij voorkeur staat op een lege partitie. En dan moet je de boel ook echt aan het werk zetten. De winst kan zo 20 % bedragen, getest met een WAV-MP3 conversie en een C-compiler. Er kan ook tijd verloren gaan naar het zoeken van het bestand en het zoeken binnen het bestand zelf. Dus een schijf stampvol met bestanden, die is altijd in het nadeel. Enerzijds vanwege de defragmentatie anderzijds kost het zoeken van bestanden gewoon (heel) veel tijd.
Link naar reactie
Nu ja jongens, de meningen zijn hier blijkbaar zowat verdeeld. Ik zou zeggen: als uw systeem doet wat het moet: afblijven maar. Hoe meer je klooit, hoe meer kans op crashes. De vraag ging echter wel over Win98. Ik wou echter nog één ding kwijt: de informatie die ik gaf is niet zomaar iets in het wilde weg. Dit krijg je van een professioneel test-opzoekings en assemblage atelier. Het is niet opdat er 512 MB geheugen insteekt, en we vandaag 2002 zijn dat de informatie achterhaald zou zijn. We spreken nog altijd over Win98. Hoe komen wij aan die resutaten? Wij hebben reeds 10 jaar een team dat niets anders doet dan software, windows en hardware testen. Soms laten wij testen uitvoeren door bv het NL bureau VNUlabs (vooral hardware). Indien dat dan nog betwist wordt, noemen wij dat "weinig kennis ter zake" We trachten alleen maar behulpzaam te zijn, wanneer we 100% zeker zijn van hetgeen we vermelden.
Link naar reactie
[quote:d538e4e7a9="DLiekens"]Nu ja jongens, de meningen zijn hier blijkbaar zowat verdeeld. Ik zou zeggen: als uw systeem doet wat het moet: afblijven maar. Hoe meer je klooit, hoe meer kans op crashes. De vraag ging echter wel over Win98.[/quote:d538e4e7a9] Als je naar mij refereer, graag aangeven waar ik je kennis betwist. Als je niet naar mij refereer, heb je me nu sowieso gekwetst vanwege een onduidelijk reactie.
Link naar reactie
Sorry Hans, maar nee hoor. Het was niet persoonlijk. In dat geval had ik je naam wel vermeld als reactie op jouw antwoord. Het was nog het meest degelijke op de originele vraag. Je mag mijn antwoord dan ook niet persoonlijk opnemen. Het is gewoon een reactie op de verschillende antwoorden in het ganse topic. Geef toe, als je het ganse topic leest dat voor iemand die wil geholpen worden het best nog verwarrend is.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...