Ga naar inhoud

SATA; Serial ATA


Aanbevolen berichten

  • Reacties 62
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
[quote:0e90098cdb="Red Dragon"]nee. Voor de "Hot Plugable" Feature van Sata moet je een Removable HDD Bay hebben. dus niets openmaken kast e.d. maar gewoon een hdd die in een slede zit en die je er dan uit kan trekken. bestaat al jaren voor IDE en SCSI. maar was alleen voor SCSI "Hot plugable"[/quote:0e90098cdb] En gaat het OS hem dan herkennen?? Linux iig wel, maar of Windows hem dan ook pakt of werkt het dan net zo als met hotplugable USB?
Link naar reactie
[quote:f4072914a3="egslim"]Kun jij een reden bedenken waarom het niet met Windows zou werken? Ik heb al heel wat discussies gevolgd over welk OS het meest geschikt is voor servers e.d., maar het argument dat Windows niet met hot pluggable hardware kan omgaan heb ik nog nooit gehoord.[/quote:f4072914a3] Wel dus als het zoals USB werkt, maar niet bijvoorbeeld als je het er gewoon in hangt. Bij Linux mount je al die devices namelijk en er is geen verschil of dat ding er een minuut of al vanaf het booten in hangt. Windows werkt niet met een mount systeem. Windows moet die schijf dus net als USB /devs autoherkennen anders gaat het niet. Met Linux kun je ook als je een IDE schijf heel voorzichtig aansluit als hij al aanstaat toch gebruiken als het goed is.
Link naar reactie
[quote:aaf81edeb8="Red Dragon"]OP mijn werk hebben ze een server met Windows 2000 erop. daar zitten ongeveer 20 Hot pluggable SCSI Raid 10 hdd´s in die zijn gewoon hotplugable onder windows 2000. Als Win2k het met SCSI kan dan zal Sata dat ook wel onder windowsXP kunnen lijkt me.[/quote:aaf81edeb8] Dat is dus mijn vraag :) Heeft XP die ondersteuning al of gaat dat pas bij ¨Longhorn¨ komen?
Link naar reactie
[quote:29728ca867="Marcel de Reus"]Met Linux kun je ook als je een IDE schijf heel voorzichtig aansluit als hij al aanstaat toch gebruiken als het goed is.[/quote:29728ca867] Dat vraag ik me dus af. Heb je dat ooit al eens geprobeert? Het lijkt me dat je in ieder geval problemen krijgt als de hd wordt aangesloten op een kabel waar al een ander IDE apparaat op aangesloten is. Het probleem lijkt me ook niet het al dan niet mounten, maar de IDE-controller die plotseling tot de ontdekking komt dat een nieuw apparaat is aangesloten. Er is een zekere hoeveelheid logica voor nodig om dat op te kunnen vangen en ik betwijfel of die aanwezig is.
Link naar reactie
[quote:b681e8d148="Marcel de Reus"][quote:b681e8d148="Red Dragon"]OP mijn werk hebben ze een server met Windows 2000 erop. daar zitten ongeveer 20 Hot pluggable SCSI Raid 10 hdd´s in die zijn gewoon hotplugable onder windows 2000. Als Win2k het met SCSI kan dan zal Sata dat ook wel onder windowsXP kunnen lijkt me.[/quote:b681e8d148] Dat is dus mijn vraag :) Heeft XP die ondersteuning al of gaat dat pas bij ¨Longhorn¨ komen?[/quote:b681e8d148] WinXP is op basis van Win2K. lijkt me vreemd als ze zo'n belangrijke functie eruit halen. misschien dat ze in het Windows Forum dit wel weten. of enkele systeembeheerders op dit forum.
Link naar reactie
//egslim Tuurlijk heb ik het nog nooit geprobeerd, als het mis gaat vonk het best wel ;) Misschien ondervind je idd problemen met de IDE detectie, maar in principe zou het moeten kunnen als je puur van de mogelijkheden van linux uitgaat. //RD Hoezo eruithalen? Ik neem aan dat er in Win2k nog geen SATA hotable functie zit, ik denk namelijk dat het wel weer net ff anders zal werken dan SCSI.
Link naar reactie
[quote:50817cfe1e="Marcel de Reus"]//egslim Tuurlijk heb ik het nog nooit geprobeerd, als het mis gaat vonk het best wel ;) Misschien ondervind je idd problemen met de IDE detectie, maar in principe zou het moeten kunnen als je puur van de mogelijkheden van linux uitgaat. //RD Hoezo eruithalen? Ik neem aan dat er in Win2k nog geen SATA hotable functie zit, ik denk namelijk dat het wel weer net ff anders zal werken dan SCSI.[/quote:50817cfe1e] Volgens mij haal je een paar dingen door elkaar. Ten eerste zit de onmogelijkheid om IDE te hotpluggen in de IDE standaard ingebakken, het OS heeft er niets mee te maken. En net als Windows ontbreekt het Linux aan de mogelijkheid de hardwaremogelijkheden to overriden. Ten tweede moet de mogelijkheid een schijfstation toe te voegen terwijl het apparaat aanstaat eerst ondersteund worden door de hardware. Vervolgens moet het OS iets kunnen met plotseling toegevoegde hardware. Dat Windows met hotpluggable SCSI schijven kan omgaan betekent dat het OS aan de eisen voldoet, dan is het alleen nog afhankelijk van de SATA standaard of de boel gaat vonken. Met andere woorden, wat het OS betreft zit er geen verschil tussen een hotgeplugde SCSI of SATA hd. Het enige verschil zijn de drivers die de controller nodig heeft.
Link naar reactie
//egslim van die hardware snap ik wel, maar mijn punt is dus: stel dat het lukt op een IDE schijf te pluggen terwijl hij aanstaat en hij kan communiceren met de IDE controller, dat Windows hem dan waarschijnlijk niet meer zal herkennen en je hem onder Linux waarschijnlijk wel kunt gebruiken. Of het hotpluggabele SCSI overeenkomt met het hotpluggable SATA weet ik dus niet zeker. Het is immers een andere standaard en misschien moet er daarom ook een andere herkenningsmethode ontwikkeld worden, dat lijkt mij iig logisch. Of Linux het wel gelijk kan weet ik niet, het heeft iig de mogelijkheid wat voor block device dan ook later nog aan het systeem toe te voegen.
Link naar reactie
Red Dragons voorbeeld van de SCSI server toont aan dat Windows wel degelijk in staat is een mass storage device te (un)mounten als het OS al is opgestart, net als Linux. Of de transferstandaard dat ook toelaat is een heel ander verhaal, dat niet met het OS te maken heeft. Je moet het mass storage device in dit geval los zien van de gebruikte transferstandaard. Een SCSI of SATA hd worden op dezelfde manier herkend door het OS, het verschil in standaard komt alleen tot uiting in de controller en drivers daarvoor. Denk er ook aan dat we over de NT kernel praten, niet over 9x.
Link naar reactie
[quote:48e64b6d6c="egslim"]In Windows heet het anders, maar het principe is volgens mij hetzelfde als het mounten in Linux. Dat weet ik overigens niet helemaal zeker. Verschil is dat Windows het automatisch doet.[/quote:48e64b6d6c] Nee dat is volgens mij niet zo, met die driveletters werkt het anders, dat zie je al aan het feit dat je bij Windows gewoon een CD eruit kunt halen die je aan het installeren ben, bij Linux kun je een gemount item niet weghalen zonder het eerst te umounten en je kan het alleen umounten als het niet bezig is. Zo voorkom je rare errors. Het mounten van een device onder Linux houdt in dat de blok device een deel wordt van de system directory, het wordt gewoon een map die jij wilt en je merkt het verschil niet meer tussen harddisk en bijvoorbeeld CD.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...