Ga naar inhoud

SIS 648 chipset goed of niet??


Aanbevolen berichten

Ik ben van plan om een nieuw systeem te gaan bouwen maar nu ben ik op zoek naar een goed P4-mainboard. Nou heb ik een mooi moederbord gezien van ASUS. Maar deze heeft dus die SIS 648 chipset. Ik aan het lezen en zoeken gegaan, zie ik op de ene site staan dat deze chipset zeer instabiel is, en op een andere juist weer dat deze perfekt presteert.. Wat is nou waar?? Ik weet niet of er iemand hier is die er ervaring mee heeft op dit moment. Maar in het geval dat dat zo is zou ik graag weten wat de ervaringen hiermee zijn. Alvast bedankt Groeten Erik
Link naar reactie
Daarom, maar wil eigenlijk wel weten wat een goed stabiel moederbord is.. Met indien mogelijk serial-ATA, en RAID onboard.. En DDR 333 ondersteuning.. Maar dat doen ze nu bijna allemaal wel. AGP 8x is een leuke bijkomstigheid maar wat ik ervan gelezen heb niet echt nuttig.. En wil een ASUS of MSI moederbord.. verder heb ik geen eisen :)
Link naar reactie
[quote:68a694041f="Supremecy"]Nah, houdt het toch nog maar gewoon bij Intel..[/quote:68a694041f] Mag ik je om je motivatie voor een Intel processor vragen? Je geeft al aan er DDR333 op te willen hebben, dat ondersteunen BTW lang niet alle chipsets, maar los daarvan is een P4 op DDR333 een verzwakte oorlogsmachine. Wil je optimaal presteren dan zul je voor een P4 met PC1066 moeten gaan, RIMM dus. Ga je toch voor DDR dan is een Athlon XP vaak sneller en goedkoper. Bovendien is ook de mobomarkt voor de socket A mobo's erg smakelijk. Er is erg veel keus en er zijn veel chipsets. Ik zeg niet dat dat bij de P4 niet zo is, maar het is dus OOK bij de AMD mobo markt goed geregeld, misschien zelfs wel iets beter. AGP 8x is een nutteloze feature waar je absoluut geen waarde aan moet hecten, maar toevallig zit dat nu eenmaal op het smakelijkste mobo van dit moment de Asus A7V8X. Zelf ben ik niet zo pro-Asus en een Epox fan, maar dits is gewoon een bord waar je u tegen zegt. Features in overvloed, zet er een 2400+ op en 512 PC2700 CAS2 van Corsair bijvoorbeeld en je hebt een prima combinatie.
Link naar reactie
Echt een motivatie voor een P4 heb ik niet.. Ik heb altijd Intel gehad en is me ook altijd goed bevallen. Nou zit ik de laatste tijd ook een beetje te kijken met geluid en temp. In mijn kast en van mijn cpu. En deze zijn bij een P4 althans met northwood core stukken lager dan bij een Athlon, als je een normale koeler neemt.. geen Zaleman dus. Die zijn wel heel goed, maar ook heel groot en vrij prijzig. Maar als jij een heel mooi alternatief kunt noemen, zal ik dat in ieder geval bekijken. Zoals jij al zei, AGP 8x is op het moment en blijft waarschijnlijk gewoon nutteloos.. Maar de SIS 648 chipset is die wel goed?? Dus niet instabiel bij overclocken en dergelijke.. Groeten Erik
Link naar reactie
[quote:b31f0d221a="Supremecy"]Echt een motivatie voor een P4 heb ik niet.. Ik heb altijd Intel gehad en is me ook altijd goed bevallen. Nou zit ik de laatste tijd ook een beetje te kijken met geluid en temp. In mijn kast en van mijn cpu. En deze zijn bij een P4 althans met northwood core stukken lager dan bij een Athlon, als je een normale koeler neemt.. geen Zaleman dus. Die zijn wel heel goed, maar ook heel groot en vrij prijzig. Maar als jij een heel mooi alternatief kunt noemen, zal ik dat in ieder geval bekijken. Zoals jij al zei, AGP 8x is op het moment en blijft waarschijnlijk gewoon nutteloos.. Maar de SIS 648 chipset is die wel goed?? Dus niet instabiel bij overclocken en dergelijke.. Groeten Erik[/quote:b31f0d221a] Ik ken die Sis chipset niet, dus daar kan ik niet over oordelen. Dat verhaaltje van die koelers is onzin en komt alleen omdat AMD standaart 60x60 koelers meelevert en Intel 80x80 koelers levert. Een AXP Torougbred dus bijvoorbeeld de 2400+ wordt net zo warm als een P4 2,4. Je moet gewoon een leuk koelertje erop zetten en dat hoeft echt niet duur te zijn. Je hebt bijvoorbeeld hele goedkope Coolermasters.
Link naar reactie
Die SIS648 chipsets zijn zeer goed en stabiel. Ze zijn sneller dan de Intel 850 chipset die tevens gebruik maakt van RIMM. Je moet ook erbij denken dat ASUS zijn naam niet zomaar te grabbel wilt gooien. De Intel P4 is ook niet zoveel duurder dan de AMD Athlon XP. Als je goede ervaring hebt met Intel en je wilt bij Intel blijven is dat je goed recht. Je hoeft niet aan de bovenstaande leden motiveren waarom je een P4 neemt en geen AMD. Ieder heeft zo zijn voor- en nadelen. Als je een systeem samenstelt zul je zien dat de prijsverschil minimaal is. Voordat ik commentaar krijg, ik heb zowel en P4 als een Athlon XP en ik merk bijna geen verschil. Alleen dat de athlon sneller warmer wordt.
Link naar reactie
[quote:9f4f52f287="shailesh"]Die SIS648 chipsets zijn zeer goed en stabiel. Ze zijn sneller dan de Intel 850 chipset die tevens gebruik maakt van RIMM. Je moet ook erbij denken dat ASUS zijn naam niet zomaar te grabbel wilt gooien. De Intel P4 is ook niet zoveel duurder dan de AMD Athlon XP. Als je goede ervaring hebt met Intel en je wilt bij Intel blijven is dat je goed recht. Je hoeft niet aan de bovenstaande leden motiveren waarom je een P4 neemt en geen AMD. Ieder heeft zo zijn voor- en nadelen. Als je een systeem samenstelt zul je zien dat de prijsverschil minimaal is. Voordat ik commentaar krijg, ik heb zowel en P4 als een Athlon XP en ik merk bijna geen verschil. Alleen dat de athlon sneller warmer wordt.[/quote:9f4f52f287] Wat is dit nu weer voor reactie??? Tuurlijk MOET je niet motiveren maar ik mag daar toch naar vragen? En dat jij geen verschil merkt zegt mijn niets. Je vermeld niet wat voor P4 je hebt en wat voor Athlon XP en niet waarvoor je ze gebruikt, dus dat is lekker volledig. BTW i850 met RIMM is zeker wel sneller dan die Sis op DDR, het verschill tussen PC1066 en PC2700 kan nooit door een chipset overbrugt worden en hoe weet jij dus dat de Sis648 sneller is dan de i850?? P4 2.4 tov AXP 2400+ scheelt anders aardig wat centjes en dat terwijl een de 2400+ op PC2700 tov de P4 op PC2700 vaak nog sneller uit de bus komt. En dat P4 en AXP ieder zijn voor en nadelen heeft is ook niet waar, noem ze dan maar eens.
Link naar reactie
Voordat jullie hier straks "vechtend" over de grond rollen en we off-topic raken; hier een goed artikel over de 648 chipset. http://www.tomshardware.com/mainboard/02q3/020720/index.html Inderdaad is het prijsverschil tussen de XP en de P4 niet meer zo groot als eerst, de keuze is echter vanzelfsprekend geheel aan de topic-starter.
Link naar reactie
[quote:1f205c24cd="Captain_Kansloos"][quote:1f205c24cd="egslim"]Probleem is dat THG geen berouwbare site is, om redenen die hier al heel vaak de revue zijn gepasseerd. Daar schieten we dus weinig mee op.[/quote:1f205c24cd] Euh? Is dat zo? Waarom dan? Een korte toelichting wellicht?[/quote:1f205c24cd] toelichting: search
Link naar reactie
Zoek op dit forum naar: thg AND egslim -> [quote:a49a98dd24]Ik vind het leuk dat je ons op de hoogte wilt houden van nieuws, maar artikelen op THG zijn geen goede manier om daarmee te beginnen. THG publiceert met als enige doel hits te krijgen en daarbij laten ze geen enkele ruimte voor ethiek, betrouwbaarheid of gematigdheid. Elk artikel móet sensationeel zijn en benchmarkresultaten worden erg "vrij" geïntepreteerd. Ze vinden het niet nodig om zich aan NDA's te houden als ze daarmee een primeur in handen krijgen en ze vinden het ook niet erg om de namen van auteurs te veranderen of te verwijderen.[/quote:a49a98dd24] [quote:a49a98dd24]Kijk naar de titel: "Warp Speed with Rambus " Als dat geen sensationele titel is... Een andere: "Computex 2002 - The Bloodbath Begins" Dit soort koppen hoort een objectieve reviewer niet te gebruiken. Bij THG is een product waardeloos of hemels, anders scoort het geen hits. Een middenweg is er niet. "The fact is that only RDRAM is capable of bringing out the very best in Intel's P4." Dat zullen we nog wel zien als de dual channel DDR chipsets voor P4 uitkomen. Natuurlijk had dat al lang kunnen gebeuren, als nVidia een chipset voor de P4 had uitgebracht. Quotes uit dit artikel: "The results show Gigabyte in the lead." Dit is het commentaar bij een voorsprong van wel 0,36%. "Asus takes top rank" Bij een verschil tussen het snelste en het langzaamste moederbord van 1,1%! "The results of the SPECviewperf benchmark suite are clear: in these tests, Gigabyte leads." Daarna voegen ze nog toe dat het verschil met ASUS marginaal is. Dat mag ook wel, want de verschillen tussen die twee zijn respectievelijk: 0,1%, 0,1%, 0,0%, 0,1%, 0,0% en 0,0%. Dit is een leuke: "In the Cinema 4D benchmark, Gigabyte leaves the competition in the dust." En hoe doen ze dat? De voorsprong op de nummer 2 is 0,5% en het verschil met de laatste is 2,4% Vrijwel alle deelnemers scoorden continu identiek. Anand gebruikt de vuistregel dat een verschil >10% moet zijn voordat het merkbaar is. Bij THG worden de tegenstanders "in het stof achtergelaten" bij een verschil variërend tussen 0,5% en 2,4%. Het enige waar deze moederborden op beoordeeld hadden moeten worden waren de prijzen, features en stabiliteit. Bovenstaande toont de vrije intepretatie van benchmarkresultaten aan en de zucht naar sensationaliteit. Het gebrek aan vergelijkend materiaal in de vorm van PC800 en DDR chipsets maakt het artikel ook nutteloos. Features en prijs kan ik in de winkel ook aflezen, terwijl voor een reviewer stabiliteit toch slecht te testen is. THG heeft de afgelopen paar maanden al tweemaal een NDA gebroken, voor zover ik weet. Dat was met de T-bred en met de Parhelia die gisteren al on-line was. Het grootste schandaal is dat ze bij de artikelen van Van Smith de naam van de auteur gewijzigd hebben. Toen mensen daar verontwaardigt over waren werden de namen nogmaals gewijzigd in weer een andere auteur, uiteindelijk werden ze na verdere klachten gewoon verwijderd. Ik kan een site die de namen van auteurs niet respecteert verder ook niet vertrouwen. Als ze zich van die auteur hadden willen distantiëren hadden ze de complete artikelen off-line moeten halen. Voor reviewers is ethiek van onschatbare waarde, omdat het ontzettend gemakkelijk is de lezers te bedriegen. Het komt puur aan op vertrouwen en THG heeft aangetoond dat vertrouwen te beschamen als ze er meer hits door krijgen.[/quote:a49a98dd24] Door BA: [quote:a49a98dd24]Wat ik in mijn eerste reply al zei, en jij ook, is dat ik het Tom wel kwalijk neem dat hij idd geen vergelijkingsmateriaal meeneemt zoals de I850 met PC800 of de I850E. Mijn 286 zou nog sneller kunnen zijn, maar dat zou uit die review niet blijken Wat ik soms Tom wel eens kwalijk neem is partijdigheid richting sponsors ed, kijk eens naar die CPU tests, daar staan eerst 4 overgeklokte Intel P4's boven aan, dan komt de eerste AthlonXP op standaardsnelheid. Of soms 1 overgeklokte. Voorbeeld hier: http://www6.tomshardware.com/cpu/02q2/020610/thoroughbred-15.html Hier is de XP 2200+ zowat de snelste CPU, maar omdat de ge OC'de Intel models mee doen lijkt het net of hij niet meekomen kan. De benches kloppen wel, maar toch geven ze een vertekend beeld.[/quote:a49a98dd24]
Link naar reactie
Ja, misschien heb je daar een punt. Maar goed, je kunt natuurlijk ook gewoon een beetje door het geblaat heen lezen en dan zitten er toch ook veel bruikbare gegevens tussen. Het is zowieso niet verstandig om blind te varen op 1 review. Maar goed, de topicstarter vroeg om advies; ik probeer alleen maar een startpunt te geven. Overigens vindt ik het betreffende artikel best duidelijk en bruikbaar. Eerlijk gezegd heb ik ook (nog) niet verder gezocht.
Link naar reactie
Ik heb laats ook een troppik gestart over een p4 moederbort. En het viel me op dat er in dit forum heel veel AMD gebruikers zijn en maar een paar Intel. Dit vind ik wel jammer, maar het is niet anders. Ik had graag gehoort van iamande wat een goed moederbort is voor een p4. Een SIS of 850? chipset. En dat soort dingen. Er komen niet echt duidenlijke reacties binnen warop ik een keuze kan maken.
Link naar reactie
ASUS P4PE is mijn persoonlijke favoriet voor de P4, maar of de prijs/kwaliteit verhouding daarvan goed is? Jij zegt dat je een P4 wilt en of wij daar een leuk systeem omheen kunnen bedenken, goede kwaliteit met een goede prijs/kwaliteit verhouding. Het probleem is dat door als randvoorwaarde een P4 te stellen je het ons onmogelijk maakt een systeem met een optimale prijs/kwaliteit verhouding samen te stellen. Dat P4PE bord dat ik nu noem is naar mijn mening éen van de beste P4 DDR moederborden die er bestaan. Daar staat tegenover dat de prijs behoorlijk hoog is. Te hoog vind ik. Maar ik heb geen idee wat jij van de prijs vind en of ik 'm je dus moet aanbevelen. Overigens heb ik ook een Dell laptop met een P4M CPU, omdat die beter was met een betere prijs/kwaliteit verhouding dan alle andere laptops die ik kon vinden, inclusief AMD systemen. Voor de desktop zie ik alleen het nut niet in van een Intel CPU, tenzij je extreem wilt gaan overklokken of een P4 2,53GHz of hoger neemt. Als iemand hier zegt dat hij een AMD CPU wil en of wij er een systeem omheen willen bedenken dat in alle opzichten de hoogst presterende pc moet worden, dan is mijn eerste vraag ook: "Heb je al eens nagedacht over een P4?"
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...