Ga naar inhoud

PC start niet meteen op.


Aanbevolen berichten

Ik heb onlangs een nieuwe PC aangeschaft met een Abit AT7M moederbord. Op dit moederbord zitten naast de normale primaire en secundaire ide controller nog een Raid controler met vier aansluitingen. (dus 8 extra schijven in principe). Op die Raid controler heb ik op poort 1 en 2 2 harddisks van 120 GB aangesloten als master. Op poort 3 en 4 zitten 2 harddisks van 60 Gb ook als master. Bij het opstarten detecteert de pc de 2 schijven van 120 GB wel, maar die van 60 niet. Na het indrukken van de reset knop werkt het wel, maar deze "beveiliging" had ik liever niet gezien. Nog even dit: de 2 120 GB schijven zitten als RAID0 en de twee 60 GB schijven staan los van elkaar. Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen.
Link naar reactie
In eerste instantie had ik de schijven van 60 GB ook als raid ingesteld, maar dit werkte ook niet, bovendien is het capturen van video op een raid schijf niet mogelijk (beeld hapert), maar de performance van het schrijven is gewoon lager in een raid0 opstelling. Ik denk inderdaad dat een biosupgrade de oplossing kan zijn. Ga ik van het weekend eens proberen.
Link naar reactie
Op de primaire IDE zit een 40GB harddisk (voor OS en Apps) en een DVD ROM. Op de secundaire IDE zit een DVD +RW en een CD RW. Dus kan ik de 60 gig schijven niet plaatsen op deze IDE controllers. Ik gebruik deze pc voor het algemeen voor video bewerking dus die hoeveelheid harde schijf ruimte is meer dan welkom (na ongeveer 4 weken heb ik op de 240 GB Raid nog 130 GB over....). De twee schijven van 60 GB had ik eerst in Raid0 staan. Ging ik daar naar toe capturen, dan zag je het beeld haperen (beeld, storing, beeld, storing etc). De raid0 heb ik daar van af gehaald en nu werkt het weer als een zonnetje. Na het capturen haal ik de data van de capture naar de werkschijf (Raid0 op 2 keer 120 GB) en kan ik verder gaan. Is op zich wel mee te leven. Ik zal van het weekend eens kijken of ik een update van de raid controller kan doen.
Link naar reactie
RAID is juist uitzonderlijk geschikt voor videobewerking door zijn snelheid. Er is toch iets mis met de config en of de hardware keuze als het toch problemen geeft. Probeer BTW eens op RAID1 je 2 60GB schijven te hangen dus aan 1 IDE kabel en op RAID2 je 120GB schijven ook aan 1 IDE kabel en dan arrays te maken.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...