Ga naar inhoud

Welke chipset, processor en geheugen


Aanbevolen berichten

Ik ga binnen een maand of een, misschien twee een nieuwe pc kopen, maar ik twijfel over welke chipset en processor ik wil nemen. Ik kan wachten op de nForce 2, maar daar heb ik geen zin als die pas in december ofzo uitkomt. Ook zou ik graag de Athlon XP 2700+ hebben, omdat die een 333MHz FSB heeft. Maar daar geldt weer, hoe lang gaat dat duren. En qua chipset: als ik niet wacht kan ik de KT333 nemen of de KT400. Voor snelheid hoef ik de KT400 niet te nemen, dat scheelt toch bijna niks, maar hij ondersteunt wel AGP 8x, de Barton core past erop (eventueel upgraden) en het is natuurlijk een nieuwere generatie. De ideale combinatie van dit alles zou zijn: de nForce 2 met Athlon XP 2700+ en PC3200 geheugen. Maar als dat te lang duurt zou ik niet weten wat beter is, de KT333 of de KT400. edit: typo's
Link naar reactie
Ik zou een Athlon XP 2400+ nemen. Die is bijna verkrijgbaar en die kan je naar 2800+ overklokken. Wel eerst (laten) unlocken. De snelste combi voor de XP idd AXP + nForce II. Maar je kan net zo goed een KT400 nemen. Daar heb je hele uigebreide mobo's van. PC 3200 RAM scheelt niet zo veel. Ik laat ff de basis van mijn Droomsysteem zien: XP 2400+ MSI KT3 Ultra 2-R (sound+RAID) 512 MB PC 2700 DDR MSI GF4Ti4200 DVI
Link naar reactie
Die AthlonXP 2700+ en 2800+ met 333fsb verwacht ik niet meer dit jaar. ondanks het feit dat de "paper release" inmiddels achter de rug is zal het wel voorjaar 2003 zijn eer je die in de schappen ziet liggen. meerdere websites ondersteunenen deze opmerking die ik maak waaronder www.anandtech.com de nForce 2 verwacht ik tegen de kerst pas. dus als je geduls heb moet je wachten tot het voorjaar. dan kan je een Nforce 2 plank kopen met een AXP 2800+ en een nVidia NV30 (opvolger van de GeForce 4 ti). Als je geen geduld heb zou ik een AthlonXP 2400+ of 2600+ kopen en deze unlocken of laten unlocken en deze overklokken. dit samen met een reep 512mb PC3200 Cas2 (of als je dat te duur vind Samsung PC2700 cas 2) Voor het moederbord zou ik een KT400 chipset nemen als je niet op de nForce 2 kan wachten. de KT400 moedeborden bieden vaak veel extra's die je mischien wel itteressant vind. ook weet je zeker dat deze de 333fsb AthlonXP's officieel ondetersteunen. Epox en Asus hebben op dit moment leuke KT 400 plankjes. persoonlijk zou ik wachten op de nForce 2.
Link naar reactie
Als de nForce 2 echt pas rond de kerst komt, dan wil ik daar liever niet op wachten. Ik zit hier met een pc van 4 jaar geleden en ik hou van spelletjes, dus ik ben ondertussen echt aan een nieuwe pc toe ;). De KT400 lijkt me inderdaad een goeie vanwege de nieuwe feature(s) (iig AGP8X), maar vooral dat-ie de Baton core, dus de nieuwe XP's met 33MHz FSB's gaat ondersteunen. Is dat al officieel, of alleen een gerucht? Is er eigenlijk een nadeel aan de KT400 behalve dat-ie maar 1 reepje DDR400 geheugen ondersteunt? Is hij bijvoorbeeld stabiel, en even snel/sneller als de KT333? Dat die KT400 maar 1 reepje DDR 400 aankan is op zich is trouwens al niet echt geweldig. Ik bedoel, dan kan je na zo'n 512 MB PC3200 reepje niet meer geheugen upgraden, of je moet een reepje van 1GB nemen. Nog iets: kan je eigenlijk wel meerdere DDR[b:ce4de43ef5]333[/b:ce4de43ef5] reepjes op de KT400 aansluiten? Bedankt voor de reacties natuurlijk. PS: ben niet zo'n (lees: geen) overclocker ;).
Link naar reactie
[quote:b7cf0f5665="2morrow"]Als de nForce 2 echt pas rond de kerst komt, dan wil ik daar liever niet op wachten. Ik zit hier met een pc van 4 jaar geleden en ik hou van spelletjes, dus ik ben ondertussen echt aan een nieuwe pc toe ;). De KT400 lijkt me inderdaad een goeie vanwege de nieuwe feature(s) (iig AGP8X), maar vooral dat-ie de Baton core, dus de nieuwe XP's met 33MHz FSB's gaat ondersteunen. Is dat al officieel, of alleen een gerucht? Is er eigenlijk een nadeel aan de KT400 behalve dat-ie maar 1 reepje DDR400 geheugen ondersteunt? Is hij bijvoorbeeld stabiel, en even snel/sneller als de KT333? Dat die KT400 maar 1 reepje DDR 400 aankan is op zich is trouwens al niet echt geweldig. Ik bedoel, dan kan je na zo'n 512 MB PC3200 reepje niet meer geheugen upgraden, of je moet een reepje van 1GB nemen. Nog iets: kan je eigenlijk wel meerdere DDR[b:b7cf0f5665]333[/b:b7cf0f5665] reepjes op de KT400 aansluiten? Bedankt voor de reacties natuurlijk. PS: ben niet zo'n (lees: geen) overclocker ;).[/quote:b7cf0f5665] - AGP 8x levert GEEN preformence winst op. - Goede KT333 borden zullen de Barton ook wel ondersteunen. - Dat er al een chipset is die officieel de Barton ondersteunt is een gerucht. - De KT400 is met PC3200 langzamer dan de KT333 op PC2700 zo blijkt uit enkele benches. - Ik zou ook niet overklokken, de lol gaat daar echt wel vanaf. Mijn advies: koop nu een niet al te hig-end systeem met goede kwaliteitsspullen en stop dat geld dat je er voor over hebt bijvoorbeeld in een goede monitor. Doe dan volgend jaar juni oid een upgrade voor weinig geld naar een Barton en eventueel een NV30. Ik adviseer het volgende systeem nu te kopen: - Epox 8K5A3+ (KT333) of Asus A7V8X (KT400) - AMD Athlon XP 2000+ (1666mhz) - 512 MB PC2700 CAS2 (Corsair) - Radeon 9000 of Radeon 8500 - Chieftec DA-01WD - Liteon 16x48 - Liteon 48x32x48 - Zalman CNPS6000 - 2x Papst 8412N/2GML - Creative Audige Player - Logitech Z-540 - Logitech Cordless Desktop Optical - Mooie 19inch Diamantron monitor (Philips of Iyama) - Floppy drive - 2x 60GB Western Digital (RAID) Dan heb je echt een prachtige PC, sterk op alle gebieden. Mooie monitor, goed toestenbord en perfect geluid. Dit is veel belangrijker dan alles snel en highend te kopen en ik kan het weten, want ik heb voor heel vele geld een snelle high-end PC gekocht en die zwaar OC'ed en ik ben nu al bezig er zo'n PC als hierboven beschreven van te maken. OC'en had ik snel al gezien en het is ruimschoots snelgenoeg om lekker mee te gamen en je kunt nog hele goed en makkelijk upgraden.
Link naar reactie
Marcel: die PC van jou ziet er heel goed uit, behalve dat ik bijvoorbeeld de Athlon XP 2200+ of 2400+ ofzo zou nemen ipv de 2200, en de Radeon 9700, maar dan blijft het natuurlijk de vraag of het niet verstandiger is meteen maar het beste systeem te nemen. Zo blijf je ook bezig natuurlijk. Trouwens: als de memory bus en de chipset op 333 MHz (KT333) of 400 MHz (KT400) lopen, en de FSB van de Athlon op 266 MHz, hoe kan het geheugen dan nog de bottleneck zijn?
Link naar reactie
Dat kan in principe niet, maar dat is een bug in de KT400 chipset. Je kunt idd voor een Athlon 2400+ of 2600+ gaan met een Radeon 9700, probleem is dat nieuwe high-end onderdeken zo duur zijn en een 2000+ ook prima voldoet. Zo'n upgrade die ik noemde is een heel eenvoudige en niet dure upgrade waarschijnlijk die je PC weer ff bij maakt.
Link naar reactie
Dat PC3200 trager is dan PC2700 is niet echt een bug. Het heeft twee oorzaken. 1) PC3200 wordt voornamelijk op CAS 2,5 of zelfs CAS3 verkocht. PC2700 werkt op CAS2. Daarmee gaat dus een deel van de voorsprong van PC3200 verloren. 2) Met een 266MHz FSB maar sneller geheugen moeten de FSB en geheugenbus gesynchroniseerd worden. Dat is altijd lastig. Verscheidene chipsets kunnen het niet eens (AMD750/760/760MPX, Intel 440xx, VIA KT266(A)?) Veel van de chipsets die het wel kunnen leiden grote prestatieverliezen. (SiS 745, Intel 8xx) VIA heeft de pipeline en buffers van de KT400 zodanig gecontrueerd dat de chipset is geoptimaliseerd voor PC2700. In feite zijn de slechte prestaties van PC3200 zoals verwacht moet worden van een asynchrone chipset, terwijl de goede prestaties van PC2700 uitzonderlijk zijn. Leuk aan de 2400 is dat: 1) De temperatuur lager blijft (Je hebt wel een koelblok met koperen onderkant nodig) 2) Je een extra 66MHz erbij krijgt. Daar staat tegenover dat een 2400 nog niet goed verkrijgbaar is.
Link naar reactie
Tsja, een 2000+ en Radeon 9000 ofzo nemen en later upgraden naar wat beters is natuurlijk ook te overwegen, maar vooral met die Radeon koop ik denk ik toch meteen het snelste. Maar ik zal toch nog ff kijken. Wat betreft de XP 2200+ vs. 2000+, daar heb je misschien wel gelijk in, maar dan moet ik volgend jaar dus ook wel zeker weten kunnen upgraden. Of ik een 2200, 2400, of 2000 neem maakt niet zoveel uit, tenzij het natuurlijk echt honderden euro's gaat schelen (en dat gaat het :)). Dan wordt het afwegen hoe de prestaties liggen en wat de upgradekansen zijn. Zoals ik al zei, als ik nou volgend jaar gewoon kan upgraden naar een snellere processor, hoe ik nu idd niet de snelste te nemen omdat dat misschien qua snelheid niet veel uitmaakt en ik dan geld over heb voor een upgrade straks.
Link naar reactie
[quote:c44feffcd3="microchip"]Als je toch van plan bent een upgrade te doen gooi er dan een duron in. Niet zo snel maar wel goedkoop en fantastisch te upgraden.[/quote:c44feffcd3] Nee, een Duron is veel en veel langzamer dan een AXP en past absoluut niet in deze configuratie. Bovendien is de overstap van een Duron 1000 naar volgend jaar een Barton 3200+ nogal groot denk je niet? Mijn advies: ga voor de 2000+ en doe volgend jaar een upgrade. Je kunt idd ook gelijk voor de Radeon 9700 gaan, maar ga eens na: gebruik jij de capacieteiten van deze kaart? Speel jij je games met hoge FSAA en anisio? Deze kaart kost wel mooi 400 euro tov 125 euro voor een Radeon 8500 of 100 euro voor een Radeon 9000. Kun je niet beter de games iets lager draaien en dan volgend jaar mei/juni een nieuwe processor + een nieuwe kaart kopen? Mijn ervaring is dat je beter onder de toplaag kunt kopen, want je kunt nu 4x een Radeon 8500/9000 achtige kaart kopen (de kaart onder het topmodel dus) of 1 keer die topkaart. Ik denk dat je van het eerste veel meer profijt hebt.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...