Ga naar inhoud

Bios resetten


Aanbevolen berichten

Probleem, mijn systeem start niet meer op nadat ik heb geprobeerd een nieuwe harde schijf te herkennen. Daarvoor had ik AUTO-detect ingeschakeld en in plaats van LBA: "LARGER". En toen deed'ie het niet meer. Het enige dat nog op het scherm komt zijn de gegevens van het Bios en dat het systeem een Celeron 466 processor heeft. Onderin het scherm staat nog DEL indrukken om in Setup te komen, maar daar reageert het systeem niet meer op. Nu vermoed ik dat de enige mogelijkheid nu nog is het Bios te resetten. Helaas geeft de handleiding van het moederbord over de procedure daarvoor maar heel weinig informatie. Eigenlijk wordt alleen vermeld welke jumper ik moet hebben en dat alle stroom (ook de noodbatterij) uitgeschakeld moet zijn. Wie kan mij vertellen welke procedure ik precies moet volgen? Ik kan me niet voorstellen dat ik alleen die jumper maar even heen en weer moet zetten.... Het gaat om een ABIT AB-BX6 moederbord.
Link naar reactie
Zeer bedankt voor de reacties tot zover. Ga ik morgenochtend (als ik voldoende moed heb verzameld....) uitproberen. Inmiddels heb ik ook gezien dat het Bios ge-upgrade kan worden, zodat dan ook die nieuwe harde schijf van 40 GB herkend kan worden (tot nog toe werd die slechts tot ca. 32 GB gezien. Zet je die nieuwe flahsfile (*.bin) dan op een floppy of gewoon op de harde schijf, bijv. in de root van C:\? En dan nog iets: ik zou die harde schijf graag vervolgens in een oudere 486 willen plaatsen. Natuurlijk ondersteunt het Bios daarvan zo'n grote harddisk niet, maar als ik hem eerst gepartitioneerd heb in kleinere stukjes, zou Windows '95/'98 er dan tóch mee overweg kunnen? Of is de combinatie 486 en veelGB sowieso niet mogelijk? (Ik zou van die 486 graag een fileserver in het lokale netwerk willen maken.)
Link naar reactie
[quote:10fc638e2e="Kees Schelling"]En dan nog iets: ik zou die harde schijf graag vervolgens in een oudere 486 willen plaatsen. Natuurlijk ondersteunt het Bios daarvan zo'n grote harddisk niet, maar als ik hem eerst gepartitioneerd heb in kleinere stukjes, zou Windows '95/'98 er dan tóch mee overweg kunnen?[/quote:10fc638e2e] Hmm, een beetje onzin. Ik heb een groot aantal 486 systemen thuis en thuis gehad. Voor een aantal geldt het bovenstaande. Maarre er zijn ook systemen van 1994 die dan wel jaar 2000 fout doen, en toch prima overweg kunnen met een 4GB harde schijf :-?. De modernere (1995 en nieuwer) Biossen komen ook in de GB's. Maar groter dan 8GB, tja, dan heb je wel mazzel. Ik heb geen 10GB schijf dus heb ik dat zelf nooit uit kunnen proberen :roll:. het blijft dus gewoon uitproberen dus. Succes!
Link naar reactie
Nou, ik heb inmiddels ALLES geprobeerd: een harde schijf van 8 GB, één van 17 GB en natuurlijk de nieuwe Maxtor van 40 GB. Niet erin te krijgen dus, ook niet met MaxBlast Plus. Het Bios pikt 'em niet goed en vervolgens geeft MaxBlast een Error en komt dan terug in... A:\. Die 40 GB liggen dus weer bij Paradigit in het rek en ik ben weer € 99,- rijker en een hoop tijd armer. Aldoende leert men.
Link naar reactie
Nou, ik heb inmiddels ALLES geprobeerd: een harde schijf van 8 GB, één van 17 GB en natuurlijk de nieuwe Maxtor van 40 GB. Niet erin te krijgen dus, ook niet met MaxBlast Plus. Het Bios pikt 'em niet goed en vervolgens geeft MaxBlast een Error en komt dan terug in... A:\. Die 40 GB liggen dus weer bij Paradigit in het rek en ik ben weer € 99,- rijker en een hoop tijd armer. Aldoende leert men.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...