Ga naar inhoud

Systeemeisen voor een P4 3,06GHz


Aanbevolen berichten

Voor het eind van dit jaar zal Intel een P op 3,06GHz uitbrengen. Dat gaat niet zo gemakkelijk. De P4 3,06GHz zal 82 Watt verbruiken, en dat is nie het worst case scenario. Intel wijst erop dat de aanbevolen kasttemperatuur moet worden teruggebracht van 45 graden naar 42 graden voor de 3,06GHz, en in de toekomst zelfs tot 38 graden. Daarvoor bevelen ze onder andere twee casefans aan. Bovendien wordt de referentiekoeler aangepast. De maximale stroom die het moederbord moet kunnen leveren wordt opgevoerd met 10 Ampére, tot 70A. Wat de voltageregulatoren betreft praten we over een drie phase systeem met koeling, of een vier phase systeem zonder. Het wordt ook mogelijk clock-throttling te activeren van buiten de processor. Clock throtteling is het terugschakelen van de kloksnelheid om oververhitting te voorkomen. Op dit moment kan alleen de CPU dat controleren. Tot slot gaf Intel een herinnering dat het nodig zal zijn hoge kwaliteitsonderdelen tegebruiken om problemen te voorkomen. Vanaf de 3,06GHz P4 zullen alle processoren hyperthreading hebben. Hyperhreading is de mogelijkheid twee threads tegelijk te laten uitvoeren door éen processor. Alle chipsets met een 533MHz FSB ondersteunen deze mogelijkheid al. Wel moet de BIOS worden aangepast. Opvallend is dat éen van de eisen die Intel aan de BIOS stelt is dat de eindgebruiker de mogelijkheid moet hebben hyperthreading uit te schakelen. Dat is opmerkelijk, omdat Intel meestal untweakeble BIOSen aanbeveelt. Het is duidelijk dat de beperkende factor voor de kloksnelheid van P4 het vermogen is. Het zal interessant zijn te zien of Prescott fundamenteel in staat is dat probleem op te lossen. PS BA, aangezien het vrij verschillende onderwerpen zijn leek het me praktischer om ze gescheiden te houden. Maar omdat vrijwel niemand erover discussiëert was dat misschien niet nodig.
Link naar reactie
Als ik het goed bergijp moet je als eindgebruiker er gewoon voor zorgen dat je een goed moederbord heb. een goeie kast +/- 2 case fans en een goeie voeding. Dat valt toch nog wel meer voor deze CPU. ook al wat bekent over de release data? of weet je alleen "eind van dit jaar", het zal dan wel tegen de kerst zijn ivm de verkopen. /offtopic Wel erg leuk dat je vanuit IDF elke keer een nieuwtje post. dat wardeer ik enorm. offtopic/
Link naar reactie
Ik heb Jeroen een voorstel gedaan om een artikel erover te schrijven. Eindgebruikers met hoge kwaliteit moederborden zullen waarschijnlijk geen last hebben, maar mensen die voor goedkopere modellen hebben gekozen kunnen wel problemen krijgen. Denk dus ook veel aan OEMs, die overal op proberen te bezuinigen. Het betekent ook dat het duidelijk moeilijk wordt Northwood ver boven de 3GHz te verkopen, een extra aanwijzing dat 3,2GHz het eindpunt wordt. Het citaat was letterlijk: [quote:08b66a36d8]Sometime between now and the end of the year[/quote:08b66a36d8] Aangezien veel fabrikanten terug naar de tekentafel moeten lijkt het me waarschijnlijk dat ze nog wel even zullen wachten met die introductie. /offtopic dank je /offtopic
Link naar reactie
Kan me idd voorstellen dat het eerst wachten is op hoge kwaliteits moederborden voor deze CPU's Ik denk dat de 3ghz en 3,2ghz vanuit een OC standpunt gezien dan niet zo itteressant zijn. en je dan beter een 2,6 of zo kan kopen of wachten op een Prescott. maar ja dan is het al weer zomer 2003 schat ik. Wat denk je zelf over dat Hyperthreading? SSE2 Hype of echt nuttig? btw, ik las ook ergens op het net over SSE3, heb je daar ook al wat van gehoord?
Link naar reactie
Mja, het powerprobleem van Intel zat er al langer aan te komen, de top Northwoods van nu blijven ook al niet echt koel meer. Gaan ze btw van socket veranderen met extra stroom pinnen, of hebben ze daar bij de overgang van S423 -> S478 al rekening mee gehouden? Er zijn toen ook extra pennen bij gekomen voor het extra vermogen wat die CPU nodig had. En zou den ze wel terug naar de tekentafel moeten? Is het niet gewoon een kwestie van het spanningsgedeelte zwaarder uitvoeren? Met betere regulatoren en MOSFET's ed?
Link naar reactie
Men blijft Socket 478 gebruiken, maar het verschil is niet alleen in de kwaliteit van de voltageregulatoren. De nieuwe specificatie geeft Vid aan in 6 bits, in plaats van 5. Voor de 3+GHz P4, inclusief Prescott zijn enkele aanpassingen nodig aan het voltageregulator gedeelte. Koeling wordt ook belangrijk. De referentiekoelers van Intel zijn ontworpen om de lucht over de voltageregulatoren te blazen. Heatsinks/fans zijn een andere mogelijkheid. Onderdeel van de specificatie is ook een dynamisch Vid, zodat men het voltage kan verlagen als dat nodig is. Of de CPU daar ook gebruik van gaat maken is nog niet zeker. [i:653b204178]Het is niet zeker[/i:653b204178] dat huidige moederborden een 3GHz+ CPU zullen laten booten. We praten niet alleen over energieverbruik, ook enkele andere technische details zijn gewijzigd. Het is wel zo dat [i:653b204178]alle[/i:653b204178] S478 CPU's zullen booten in een nieuw moederbord.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...