anoniem Geplaatst: 2 juli 2002 Delen Geplaatst: 2 juli 2002 naja, zie topic wil graag weten of je daar nog snelheidswinst mee heb enzo Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 2 juli 2002 Auteur Delen Geplaatst: 2 juli 2002 Nee, in de huidige apps denk ik niet, tenzij je met enorme TIFF files van 15000x15000 gaat werken oid :D Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 2 juli 2002 Auteur Delen Geplaatst: 2 juli 2002 tiff? :roll: was da? spellen ook niet joh?... Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 2 juli 2002 Auteur Delen Geplaatst: 2 juli 2002 Spellen hebben er op dit moment niet zo heel veel baat bij, die hebben meer baat bij een lagere latency van het geheugen als meer geheugen. TIFF is een plaatjesformaat wat belachelijk veel MB's vreet :) Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 juli 2002 Auteur Delen Geplaatst: 3 juli 2002 Idd een gig RAM is een beetje overdreven. Je krijgt 512MB in de meeste gevallen nog geen eens vol. Zoals BA al zegt kun je beter je geld uitgeven aan 512MB RAM met goede latency's (CAS2 in het geval vaan DDR of SDR) dan 1024 met lage latency's. Zeker in spellen zal die 512MB veel sneller zijn. Tiff is BTW een onbewerkt formaat voor afbeeldingen. Het wordt vaak voor prof digicam plaatjes ed gebruikt (scanner ook BTW). Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 juli 2002 Auteur Delen Geplaatst: 3 juli 2002 [quote:28549d50b3="BA"]TIFF is een plaatjesformaat wat belachelijk veel MB's vreet :)[/quote:28549d50b3] Nou nou, TIFF is niet het grote probleem. TIFF bestand is meestal een foto maar kan ook een plaatje o.i.d. zijn. De afmetingen van zo'n plaatje kan een probleem zijn. Een groot plaatje of foto van pakweg 3000 bij 5000 punten of laten we overdrijven 7000 bij 10000 punten, dat vraagt veel geheugen. Dat kan in principe elk formaat zijn ook JPEG o.i.d. Als je zoiets gaat verwerken dan kan een computer erg langzaam worden (pakweg 10 tot 100 langzamer dan je zou verwachten, dus niet gewoon iets langzamer ...). Dit komt door het zogenaamde swappen. Als je een snelle computer wilt hebben is het uiterst zinvol om dat swap bestand (ook wel wissel bestand of virtueel geheugen genoemd) op je snelste schijf te plaatsen ... Ik zou deze functionaliteit overigens nooit uitschakelen want als het geheugen dan een keer opraakt, dan wordt je computer pas echt traag. Dan is die factor 100 daar niks bij. Bij het afdrukken van van documenten of plaatjes merk je ook wel eens dat de computer soms erg lang nadenkt. Ook voor videobewerken geldt ook dat meer geheugen best prettig kan zijn. Dan kan een groter deel van de film in het geheugen worden opgeslagen. Helaas geeft het hebben van veel geheugen geen garantie dat je computer altijd sneller wordt. De programma's die gebruikt worden, die maken er namelijk niet altijd gebruik van. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 juli 2002 Auteur Delen Geplaatst: 3 juli 2002 The point is dat JPG een bewerkt formaat is en daardoor kleiner. TIFF files zijn onbewerkt en daardoor erg groot. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 juli 2002 Auteur Delen Geplaatst: 3 juli 2002 THE point is dat 1024 MB geheugen 'geen nut' heeft en ook nog eens erg duur is, dus dat 512 MB RAM de beste opslossing is! :) Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 juli 2002 Auteur Delen Geplaatst: 3 juli 2002 [quote:cf02f238c6="Marcel de Reus"]The point is dat JPG een bewerkt formaat is en daardoor kleiner. TIFF files zijn onbewerkt en daardoor erg groot.[/quote:cf02f238c6] Als ik een plaatje in Adobe Photoshop bewerk, dan gebruikt een groot plaatje gewoon veel geheugen of de herkomst nu JPEG of TIFF is. De bestandsgrootte op de schijf staat daar los van. Voorbeeld een foto van 1700x2400 punten is in een JPEG formaat 530 kB, in TIFF 10,5 MB en beide foto's zijn in Photoshop dus 12,1 MB bij gebruik van 1 layer (dit zijn de getallen die ik op het scherm zie staan). Het kleurpatroon 2, 256 of RGB kleuren dat heeft wel weer invloed op het geheugengebruik. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 juli 2002 Auteur Delen Geplaatst: 3 juli 2002 Als je HEEEEL toekomst gericht wil werken is het best makkelijk, maar voor nu zal het niet veel uitmaken. Ik heb 512 mb geh. en ik krijg het alleen vol met installaties van een of ander spel of progje. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 juli 2002 Auteur Delen Geplaatst: 5 juli 2002 Sorry, ff een vraagje.... :oops: Wat is latency?? en hoe weet ik of dat snel is?? Ik dacht dat je gewoon SDRAM ofzo had en dat is was het. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 juli 2002 Auteur Delen Geplaatst: 5 juli 2002 Dit staat beschreven in de faq van Ba het bovenste topic in mobos, cpu's ,ocen :lol: Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 juli 2002 Auteur Delen Geplaatst: 5 juli 2002 [quote:1085e9086e="Daniellith"]Sorry, ff een vraagje.... :oops: Wat is latency?? en hoe weet ik of dat snel is?? Ik dacht dat je gewoon SDRAM ofzo had en dat is was het.[/quote:1085e9086e] Even zoeken in je bios en als je uitleg wilt zie idd Sticky van BA bovenaan. Er zin wel meer soorten gehuegen en hebben allemaal verschillende namen, gewoon maar bovenaan beginnen met lezen. Veel leesplezier. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 juli 2002 Auteur Delen Geplaatst: 5 juli 2002 maar nie doen dus 1024MB zonde van je geld ;) Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 juli 2002 Auteur Delen Geplaatst: 5 juli 2002 Nope, op dit moment tenminste wel, tenzij je er echt serieus gebruik van maakt. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 juli 2002 Auteur Delen Geplaatst: 6 juli 2002 ja en het is ook zo dat als je meerdere ram-slots in gebruik neemt dat je snelheid zelfs afneemt! Alle data moet namelijk door al die slots en dit kost tijd... en dus snelheid! Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 juli 2002 Auteur Delen Geplaatst: 6 juli 2002 Nee, dat is niet waar. SDRAM en DDR zitten parrallel aangesloten, niet zoals RAMBUS in serie. De snelheid blijft dus exact gelijk. Het enige wat je treffen kan is dat je met bijvoorbeeld 4 modules niet meer op Turbo settings oid draaien kan, omdat de load op de membus dan te hoog wordt. Maar als je een goed mobo en geheugen hebt, dan moet dat geen probleem zijn. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.