Ga naar inhoud

CPU temperatuur op display?


Aanbevolen berichten

Iemand een idee of, en eventueel hoe, het mogelijk is om de CPU temperatuur op een display op mijn kast te krijgen? Het gaat in dit geval om een Soltek SL-75 DRV-5 moederbord en een AthlonXP1800+ Ik heb al eens in de faq en op Google zitten zoeken, maar [i:fe65420b79]CPU temperature display[/i:fe65420b79] brengt me niet echt verder :) Het moederbord heeft ABSII en meet dus de temperatuur, dus ik neem aan dat het mobo het wel moet kunnen ondersteunen.
Link naar reactie
Yep, als ik eenmaal een sensor op de juiste plek heb lijkt de rest me niet zo'n probleem meer, vanaf dan kan ik in principe elke geschikte digitale thermometer met display aansluiten (b.v. van de autohandel) Ik vraag me alleen af of dat wel zo verstandig is, om een sensor tussen core en heatsink te plaatsen, omdat het a) misschien de warmte overdracht tussen beide kan verstoren, en b) de afstand tussen core en heatsink word iets groter waardoor de "steunkussentjes" rond de core van de Athlon hun dienst niet meer goed kunnen doen en alle kracht dus alleen nog maar op sensor en core komt te staan.
Link naar reactie
Je moet een sensor hebben en die tegen de core aanleggen, niet erop. Dus de sensor komt naast de core te liggen en tegen de heatsink. Pas echter wel op, want BA heeft op deze manier zijn T-bird opgeblazen :( Je moet goedkijken of de heatsink nog wel volledig contact maakt met de core.
Link naar reactie
Prussies. Alhoewel Ik begreep vandaag dat het ook niet erg nauwkeurig is omdat het om de temperatuur in de core gaat, en niet ernaast. Dat wist ik natuurlijk wel, maar ik dacht: je zit helemaal tegen de core aan, hooguit 2 mm van de kern van de core verwijderd, dus wat maakt dat nou uit. Maar dat blijkt dus wel degelijk wat uit te maken (?) Nou ja, het hoeft van mij ook niet op de 10e graad nauwkeurig, zolang ik het maar kan volgen, b.v. sterke temperatuurschommelingen bemerken. Maar ook hoorde ik vandaag dat temperaturen in de core in extreme situaties zo snel kunnen wisselen dat je vaak zowiezo te laat bent als je de temperatuur omhoog ziet schieten. En met een mobo dat ABSII ondersteund vraag ik me dan af of het allemaal nog wel zo nuttig is :D Misschien beter gewoon een thermometer monteren die de case temperatuur in de gaten houdt.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...