Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Ik weet dat er al vele topics over zijn, maar het is me toch nog niet duidelijk. Ik wil een comp bouwen met een epox met highpoint RAID. Ik heb 1 40GB schijf een brander en een CDspeler. Nu wil ik ze alle 3 op een verschillende IDE. De CD op IDE1 de brander op IDE2 en de hardeschijf op IDE3 (RAID). Maar voor deze controller moet je eerst drivers installeren en die moeten natuurlijk op de harddisk en die werkt weer niet op de RAID zonder drivers. En hoe stel je dat RAID in op 1 HD (en ja de FAQ van eynstein, hjs heb ik al gelezen :grin: ) Kan iemand mij uitleggen hoe ik tewerk moet gaan? BTW ik wil de schijf ook in partities verdelen. En kan de CD niet op de RAID? Greeetz Marcel
Link naar reactie
Wat jij wilt kan wel, maar ligt niet voor de hand. Zet gewoon je hard disk op kanaal nummer 1, je cd-writer op kanaal nummer 2 en je cd-speler op 3. De RAID-functie werkt meestal alleen als je meerdere HDs hebt, en uit jouw artikel maak ik niet op dat je die hebt. En wat je over de partities zegt, welk besturingssysteem komt erop, dan weet je ook welk proggie je moet gebruiken.
Link naar reactie
Als je er maar 1 apparaat aan hangt, dan draai je geen enkele RAID modus, maar is het een normle IDE controller. (lees eerst maar eens wat RAID inhoud :smile: ) De controller autodetect die CDROM automatisch, dus na installatie van de drivers voor de controller moet die het ook gewoon doen.
Link naar reactie
Je moet wel XP drivers hebben voor de controller wanneer je XP wil draaien. Tijdens de installatieprocedure van XP krijg je de gelegenheid om drivers te laden die de XP installatiedisk zelf niet aan boord heeft. Hier moet je je diskette of cd met Highpoint drivers plaatsen en op zoek gaan naar de juiste drivers. Indien je deze selecteert ben je in één keer van de ellende verlost. Want later is je schijf te klein of te traag en dan wil je een stripeset aanleggen (i.v.m. veel grotere data-throughput. Wanneer je XP dan op een HD aan IDE1 hebt geïnstalleerd, kan ik je garanderen dat je heel wat avondjes tijdverdrijf tegemoet gaat.
Link naar reactie
Ik weet niet hoe jij dan op dat moment werkt, maar ik maak een een image van mijn systeemschijf, bouw vervolgens de stripeset en, zet mijn image terug naar de stripeset toe. Vervolgens met Partition Magic npg de gewenste indeling verzorgen en in een avond heb ik alles gereed.
Link naar reactie
Praktisch gezien koop je natuurlijk ook voor zo'n RAID systeem niet één disk er bij maar 2 nieuwe. Een nieuwe schijf is ten slotte sneller en groter (meestal):) Met PQ Disk Image kun je dan je oude schijf aan ide1 hangen, je stripeset aanmaken en in één keer een DISK to DISK copy uitvoeren. Dat gaat best vlot hoor. Gegarandeerd binnen de door mij beloofde avond.
Link naar reactie
Ja maar wat wil je dan. Wanneer je ze wil samenvoegen tot één stripeset moet je je wel realiseren dat je de nieuwe schijf afremt tot het niveau van je oude schijf. (En dat in alle facetten) Wanneer je de nieuwste Generatie HDD's van Maxtor hebt in een kleine variant (40), is deze vaak al sneller dan een stripeset wanneer de tweede schijf een oude 5400 RPM van 40 GB. En denk er aan: en schijf van 40 en een van 60 in een stripeset geven toch slecht 80 GB. Maar dit laatste wist je vast wel. Voordat je 2 niet volledig identieke schijven in een stripeset opneemt zou ik eerst eens de werkelike waarden bekijken van de beide schijven. Op de website van F&L publications (Magazine voor C'T wat qua techniek aanzienlijk meer diepgang heeft dan onze gastheer) staat een tooltje H2bench. Dit meet in DOS de pure werkelijke schijfprestatie. Wil je dat niet zelf doen, dan kun je dit blad ook gewoon kopen. Om de paar maanden hebben ze een zgn Harde Schijvendans waarin 10-tallen HDD's worden getest.
Link naar reactie
Hallo mijn PC zit in elkaar en alles werkt, behalve mijn RAID controller :sad: Ik wilde het dus direct tijdens de Windhoos instalatie doen, maar de diskette die bij het mobo zat is kapoere :sad: :sad: ! Dus eerst alles geinstaleerd en ik dacht nu even de RAID controller, drivers van http://www.highpoint-tech.com gehaald en zoals in readme beschreven ingevoerd maar Windhoos zegt na het copyeren van files naar register: het instaleren is mislukt de gegevens zijn ongeldig. Ik heb een Epox 8K3A+ met een HPT 372 RAID-chipset. Wat moet ik dus doen om hem werkend te krijgen. De CD-ROM speler is al op RAID 1/IDE 3 aangesloten, maar wordt door het ontbreken van drivers niet herkend. Wie kan mij helpen en/of wie heeft ook een higpoint RAID en hoe hebben jullie het dan gedaan? Greetz Marcel
Link naar reactie
Hallo mijn PC zit in elkaar en alles werkt, behalve mijn RAID controller :sad: Ik wilde het dus direct tijdens de Windhoos instalatie doen, maar de diskette die bij het mobo zat is kapoere :sad: :sad: ! Dus eerst alles geinstaleerd en ik dacht nu even de RAID controller, drivers van http://www.highpoint-tech.com gehaald en zoals in readme beschreven ingevoerd maar Windhoos zegt na het copyeren van files naar register: het instaleren is mislukt de gegevens zijn ongeldig. Ik heb een Epox 8K3A+ met een HPT 372 RAID-chipset. Wat moet ik dus doen om hem werkend te krijgen. De CD-ROM speler is al op RAID 1/IDE 3 aangesloten, maar wordt door het ontbreken van drivers niet herkend. Wie kan mij helpen en/of wie heeft ook een higpoint RAID en hoe hebben jullie het dan gedaan? Greetz Marcel
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...