Ga naar inhoud

CPU wordt denk ik te warm


Aanbevolen berichten

Ik pas geleden mijn asus probe weer eens geinstalleerd om te kijken hoe warm mijn processor wordt (ben n.l aan het denken om een een poging te wagen aan het over clocken) en nu zag ik dat ie standaar na een paar minutjes wachten al op 69 C staat (dit is als er geen programma's lopen) dus alleen de desktop. Als ik nu RTCW ofzo ga spelen loopt i op tot +- 75 C. Dit is denk ik toch echt wel te warm. Het gaat om een athlon 1.2 GHz Heeft iemand suggesties voor een betere koeling????
Link naar reactie
Dat is behoorlijk warm ja :eek: Nog niet te warm (ik dacht dat ze bij zo'n 90 graden kapot gingen). Mijn moeder heeft een 1 GHz Athlon en die wordt zo uit m'n hoofd een graad of 45. Doet je fan het nog wel goed? Misschien zit er stof op, of loopt 'ie niet soepel meer... Wat voor fan is het eigenlijk? Want er zit veel verschil tussen de merken en typen. Misschien heb je een el-cheapo fan? :grin: Eventueel kun je een extra fan in de kast bouwen, zodat de temperatuur in de kast wat daalt. Daardoor wordt de processor zelf ook beter gekoeld. Misschien lopen er een hoop kabels midden door de kast heen? Daardoor wordt de luchtstroom gehinderd. Als je die kabels wat beter in de kast hangt kan het wat schelen. Overigens zijn die programma's ook niet altijd even nauwkeurig hoor. Eventueel zou je kunnen voelen. Als je hem niet meer aan kunt raken is 'ie in ieder geval warmer dan een graad of 60... :smile:
Link naar reactie
Er zat een hoop stof tussen het koelblok, heb de kast net effe met de compressor uitgespoten. Nu is ie weer helemaal stofvrij en hangt rond de 60 C. Het is een cooler met het merk ALPHA HeatSink. Ik heb nog een vraagje: Ik heb wel eens gezien dat je een (koperen) plaat bij de cooler kunt plaatsen. Heeft dit veel nut??? alvast bedankt voor de reacties
Link naar reactie
mijn celeron 400 werd ook altijd 60 +, maar tijdens spellen niet echt stabiel meer. Toen ik mijn celeron 1000 mhz aanschafte en dezelfde coller erop zette werd hij veel te warm. Ik heb toen voor 15 euro een perfecte cooler gekocht en nu draait de CPU op 24 graden en maximaal na extreem gebruik 38 graden. ik weet niet welke cooler je hebt, maar die nieuwe van mij was: [quote:fdf463f1dd]EP5-6I11 (Coolermaster) Heat Sink afmetingen: L80 x W60 x H41 (mm) FAN afmetingen 60 x 60 x 10 (mm) - Rated Voltage 12 VDC - Rated Speed 4800 RPM - Air Flow 21.19 CFM - Noise Level 36.5 dB(A) Intel P III coppermine 1.2 GHz Celeron 800 Mhz and higher AMD Thunderbird up to 1.33 Ghz and higher Duron 900 Mhz and higher [/quote:fdf463f1dd] Oftenminste bijna hetzelfde want die van mij maakt 5300 RPM volgens asus probe
Link naar reactie
Ik ben niet echt thuis in al die merken coolers, maar als ik in de tweakers.net pricewatch kijk staan er daar een hoop tussen van het merk Alpha. Of een koperen blok veel scheelt vraag ik me af. De warmte wordt wel meer verspreid, en het oppervlak wat de warmte af kan staan wordt groter. Maar feit blijft dat jouw processor zowiezo veel te warm is. Zelfs met een 'gewone' cooler zou 'ie nog niet zo warm mogen worden lijkt me. misschien dat de processor en het koelblok geen goed contact maken?
Link naar reactie
[quote:9d4794b41c] Dat is behoorlijk warm ja :eek: Nog niet te warm (ik dacht dat ze bij zo'n 90 graden kapot gingen). [/quote:9d4794b41c] Die 90 graden is alleen de temperatuur waarbij AMD garandeerd dat hij niet beschadigd raakt. Geloof maar niet dat hij dan nog stabiel is. Wat voor fan heb je btw op die Alpha zitten? En wat voor Alpha is het, en 6045? Alpha's zijn zo ongeveer de beste heatsinks die er zijn, ,maar dan moet je er natuurlijk ook een goede fan op zetten. Extra airflow in de kast zal ook wel helpen. Heb je verder ook genoeg pasta tussen de heatsink gebruikt?
Link naar reactie
Ik heb die cooler met een delta 80HP fan (foto's uit die guide die je gelezen heb :smile: ) Hij maakt een ontzettende herrie, maar mijn stressed temp is maar 33c. Je kan er ook een wat minder krachtige fan op zetten, een YS-tech of zo, dan wordt hij wel iets warmer, maar het geluif blijft dan acceptabel :smile:
Link naar reactie
Dit is een stukje uit de Asus FAQ over mijn moederbord. Hieruit kan ik dus de conclusie trekken dat ik de multiplier NIET kan aanpassen ook al kleur ik de L1 bruggen in??? Question : The multiplier selection in the BIOS is grayed out. When will you be releasing a BIOS that supports multiplier adjustment? Answer : A7M266 cannot support adjustable multiplier due to hardware limitation, so we don't have dip switches on it and its BIOS can not support multiplier adjustment, either.
Link naar reactie
Ik heb zelf een 500Mhz Celeron die tot 562Mhz is overgeklokt, hij werd max. ca. 58 graden, wat overigens acceptabel is. Ik heb uit een oude voeding een 12V ventillator geschroeft en op de beeldkaart gericht (nee, daar zitten geen schroefaansluitingen op). Nu blijft de temperatuur zo'n 8 graden lager ! Dus geen dure ventillator nodig als je even zoekt in de gebruiksaanwijzing van het moederboord waar de 12V aansluiting zit voor extra ventillatoren InternEd [ Dit bericht is bewerkt door: InternEd op 2002-04-01 15:06 ]
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...