Ga naar inhoud

Kan een Case-Fan hier fatsoenlijk doorheen blazen?


Aanbevolen berichten

Ik ben niet zo tevreden met de temperatuur van mijn processor (gisteren na een avondje bezig zijn met Word 66 graden :evil:). Ik heb dus maar besloten een case-fan in mijn computer te zetten. Althans dit lijkt mij een logische oplossing, gezien de betaalbaarheid van die dingen. Nu zit er op mijn kast een aansluiting voor iets dergelijks, maar ik vraag me af of zo'n ventilator wel goed door die gaatjes kan blazen, of zou ik eerst een met de zaag o.i.d. aan de slag moeten gaan? :sad: Zo ziet dat er dus uit: [img:9675b8c1f4]http://www.kompanje.nl/bouwpc/stap1920/000021-18.jpg[/img:9675b8c1f4] En nog een vraag: in het vooronder (zoals zeemannen dat plegen te zeggen :wink:) van de kast zit eenzelfde geval. Is dit ook nog ergens goed voor? Hier goed te zien: [img:9675b8c1f4]http://www.kompanje.nl/bouwpc/stap101112/000021-11.jpg[/img:9675b8c1f4] NB. Dit is niet mijn site. Ik vond deze site stomtoevallig en het is exact dezelfde kast. En nog een laatste vraag. Ik heb eens rond zitten kijken op internet voor een andere koeler. Ik zag dat er nogal wat verschillende soorten koelpasta zijn. De prijzen varieren van 1,50 tot 17 euro. Maakt dat nou echt veel verschil? =>In aanmerking genomen dat ik niets oc en met een temperatuur van rond de 50 graden heel tevreden ben? Ik heb overigens een TB 1400MHz en momenteel een Neng-koeler die ik verder niet kan identificeren. _________________ Don't mention the war, I mentioned it once but I think I got away with it alright. [ Dit Bericht is bewerkt door: Count Uilesnor op 2002-03-22 01:09 ]
Link naar reactie
Lucht zal er wel doorheen komen, maar het zal niet veel zijn en het zal extra herrie maken. Het is dus inderdaad veel beter omdat hele rooster er uit te halen en een fingerguard voor je fan te plaatsen. Als je het juiste gereedschap hebt is het een eitje, zonder erg lastig. Je kan een dremmel proberen. duurdere koelpasta is over het algemeen wel beter. Maar zolang je niet overklokt voldoet standaard koelpaste wel.
Link naar reactie
Volgens het boekje: achter uitblazen, voor inblazen. Gewoon met 8 cm koelers. Alleen je hebt een doorlaat van bijna niks. dus uitfrezen en fingergard erop. Wel je hele kast leeghalen want ijzerslijpsel doet "wonderen" tussen al die fijne electronica. De koelers kun je of in toerental regelen of de wat duurdere Papst.
Link naar reactie
Het juiste gereedschap, dat is dus een dremmel? En nog iets, is er een manier waarop ik dat gedeelte eruit kan zagen zonder eerst mijn systeem te hoeven 'disembowlen'? Of zou een regen van roodgloeiend metaal het moederboard niet echt schaden? :wink: Ik zit zelf te denkken of het mogelijk is om aan de achterkant van dat rooster een spons o.i.d. te plakken ter bescherming. En een laatste vraag. Ik heb net een case-fan van Cooler Master gekocht. Daar zit een stekkertje met drie gaatjes aan vast. Er zit bovendien nog losse stekker bij deze bestaat uit: - een stekkertje met drie pinnetjes (past op het kleine stekkertje dat aan de fan zit), - deze is met twee draadjes verbonden aan een vrij brede 4-pinsstekker (mannetje), - deze 4-pins is weer verbonden met andere vierpins (vrouwtje). * Op mijn moederbord (a7m266) zit een aansluiting voor een 'chassis fan'. Moet ik deze aansluiting gebruiken? * Wat is de bedoeling van die bijgeleverde 'constructie'die ik hierboven heb beschreven? Alvast bedankt!
Link naar reactie
Hoi, Als je die fan aansluit op het mobo heb je zeerwaarschijnlijk ook rpm monitoring... Past die andere stekker-constructie niet rechtstreeks op de voeding van de pc??? Lijkt mij het meest logische. Dat is gedaan voor als je geen aansluiting op het mobo meer (over) hebt... Groetjes, Ed
Link naar reactie
[quote:b85b00e429] Op 22-03-2002 13:13, schreef Count Uilesnor: Het juiste gereedschap, dat is dus een dremmel? En nog iets, is er een manier waarop ik dat gedeelte eruit kan zagen zonder eerst mijn systeem te hoeven 'disembowlen'? Of zou een regen van roodgloeiend metaal het moederboard niet echt schaden? :wink: Ik zit zelf te denkken of het mogelijk is om aan de achterkant van dat rooster een spons o.i.d. te plakken ter bescherming. En een laatste vraag. Ik heb net een case-fan van Cooler Master gekocht. Daar zit een stekkertje met drie gaatjes aan vast. Er zit bovendien nog losse stekker bij deze bestaat uit: - een stekkertje met drie pinnetjes (past op het kleine stekkertje dat aan de fan zit), - deze is met twee draadjes verbonden aan een vrij brede 4-pinsstekker (mannetje), - deze 4-pins is weer verbonden met andere vierpins (vrouwtje). * Op mijn moederbord (a7m266) zit een aansluiting voor een 'chassis fan'. Moet ik deze aansluiting gebruiken? * Wat is de bedoeling van die bijgeleverde 'constructie'die ik hierboven heb beschreven? Alvast bedankt! [/quote:b85b00e429] [img:b85b00e429]http://www.dremel.nl/isroot/Dremel/Images/Site/largedrill3.jpg[/img:b85b00e429] Dit is nou een dremel. Errug handig om kleine slijp, schuur, polijst en boor werkzaamheden mee te verrichten. Let wel die krengen en vooral de bitjes etc. zijn DUUR! Ze worden zo mu en dan ook als "nepper" (Praxis, Karwei: bv. DeWalt, Bullcraft) verkocht, dat scheelt vast een stuk. Haal idd wel je kast leeg VOOR je gaat vijlen enzo. Ijzervijlsel zie je niet zo snel, maar veroorzaakt o zo gemakkelijk kortsluiting. Waarom trouwens een spons? Ik zou een stukkie gaas nemen. (nee, geen "kippengaas"!) _________________ "Ik geloof niet in heksen!", zei ze, en ze stapte op haar bezem... [ Dit Bericht is bewerkt door: Captain_Kansloos op 2002-03-22 13:32 ]
Link naar reactie
Mmmh, duur apparaatje dus. Goed gereedschap mag best duur zijn, alleen kan ik me niet herinneren ooit eerder zo'n ding nodig gehad te hebben, dus misschien kan ik beter een andere oplossing zoeken... Bestaan er geen opzetstukjes waarmee je kunt slijpen voor boormachines? Het hoeft toch alleen maar te draaien? Ja, dat idee van die spons klinkt natuurlijk vreemd. Het idee is dat ik kan slijpen en dat de metaaldeeltjes niet de kast inschieten maar opgevangen en afgekoeld worden. Daarbij schiet je er met het gereedschap niet doorheen, omdat zo'n spons nogal dik is... Vandaar. Maar ik geloof dat ik maar beter de zaak kan leeghalen, dan kan ik natuurlijk pas echt fatsoenlijk bezig gaan. Wat bezielt een fabrikant in godsnaam om zo'n debiel rooster te maken? :evil:
Link naar reactie
[quote:910daccb47] Wat bezielt een fabrikant in godsnaam om zo'n debiel rooster te maken? :evil: [/quote:910daccb47] Een licht massochistische inslag wellicht? Je moet voor die dremel zelf denk ik iets van € 80-100 rekenen. Zo'n setje met van dat slijpspul ed. kost je ook al gauw € 30. Dat zijn nou juist de kosten die je maakt, want die gaan natuurlijk niet eeuwig mee. (al kun je er best een rooster mee uitzagen natuurlijk)
Link naar reactie
BA: Bijvijlen zal niet lukken. :grin: Afvijlen wel. Bij de Gamma kwam ik zo'n nepdremel tegen voor 23 euro incl schijfjes. Het geeft een vonkenregen, slijsel die je bija niet ziet en kan bv in een pci-slot vallen. Zie de volgen vraag al: Kast koelt prima maar ik heb van die rare problemen. Dus strippen die kast, koste je 1 kwartiertje extra. De cooolermaster fan kan je zo aansluiten op je mb. Met die driedraads aansluiting zie het toerental. Dat hulpdraadje kan je gebruiken van aan te sluiten direct op de voeding. Het beste is om eerst de achtervan te plaatsen als je maar 1 fan extra hebt. met de voorfan op inblazen komt de kast op kamertemp. Als je dan toch de boel los hebt kun je gelijk de cpu-cooler goed schoonmaken en van nieuwe pasta voozien. klus ze.
Link naar reactie
Whehehe, idd je kan er geen dingen afvijlen :grin: BTW, ik zie hier overal de therorie staan dat onderin inblazen en achterin uitblazen, het beste is. Dat geld volgens mij alleen voor de casetemp, maar voor de CPU temp zelf kan je beter die fan achterin op inblazen zetten, doordat je dan koude lucht direct over de heatsink heen blaast. Zelf heb ik dit met mijn eigen kast geprobeerd, en werkte achterin inblazen ieg beter.
Link naar reactie
Heb wel een kokertjes gezien die van een pci-slot tot vlak bij de fan van de heatsink komt. Is koelen met buitenlucht. Dacht bij Conrad. Kan er ook een zelfbouwen van karton. Tja, en die fan kan je ook zo plaatsen, kwestie van proberen. 30 % doorlaat = hoop herrie. Daarna kan je altijd nog gaan slijpen, hoewel dat direct de beste oplossing is.
Link naar reactie
Dat is idd ook een goed idee, een soort airduct maken. Ik ben daar wel eens mee bzig geweest, maar ik was kennelijk mijn knip en plaklessen van de kleuterschool een beetje verleerd :grin: Wat ik wel eens gezien heb ergens, is dat iemand een 80 MM fan in de zijkant van zijn kast monteerde, recht boven zijn CPU. Daarachter een 80 MM PVC buis, die over de heatsink heen viel. Dat scheen ook erg aardig te werken. BTW, zou het niet meer de moeite lonen om in plaats van je kast compleet te verbouwen gewoon een betere cooler kopen? Bijvoorbeeld een Alpha, GlobalWin of Coolermaster?
Link naar reactie
Bedankt iedereen! Dat zagen met de decoupeerzaag is een goed idee, zo'n ding kan ik namelijk wel lenen van mijn pa. Ik heb net nog bij de Praxis gekeken wat zo'n dremel kost, de goedkoopste was 60 euro. Dat is 'ie vast waard, maar met de decoupeerzaag kan ik dat dus uitsparen. Het vervelende is alleen dat ik van mijzelf alleen pas weer flink aan mijn computer mag sleutelen als ik mijn studiepunten heb ingehaald :smile: Zodra het weer mag :wink: ga ik die toch nog even aan het zagen trouwens. Zeg, BA, als mijn processor bij normale belasting aardig onder de 50 graden blijft, zou ik dan wel een betere koeler nodig hebben vraag ik me af. Ik ga er toch geen 80 euro aan besteden, dus dan wordt het waarschijnlijk de Cooler Master DP5-7H53F-OC. Zou deze de temperatuur daarmee significant lager krijgen vraag ik me af.(?) Misschien is dit nog niet zo'n slechte cooler, hij kostte hetzelfde als die C.M. :roll: Die extra stekkertjes begrijp ik nu ook. Even nieuwe koelpasta erop doen, dat had ik ook al zitten denken (vooral omdat ik er dan direct een andere koeler op kan doen :grin:). Maar de verkoper in de zaak waar ik die fans kocht, raadde mij het zeer sterk af om zelf met die koeler te gaan klooien. I.v.m. het risico van beschadiging van de core. Is dat nu echt zo 'gevaarlijk'?
Link naar reactie
Als je stressed temp nu niet hoger als 50 graden wordt is er niks aan de hand, lekker laten zitten. Aan Idle temps heb je niks, omdat je dan geen idee hebt wat de uiteindelijke temperatuur onder belasting wordt. Met een betere cooler kan je idd lagere temps halen, maar als het nu goed draait is dat in principe niet nodig. BTW, gebruik je de standaard thermal pad van de koeler, of zit er aparte pasta tussen? Als je de thermal pad gebruikt kan het wel lonen om er koelpasta tussen te smeren. Zelf aan je cooler klooien is niet echt gevaarlijk, je moet alleen wel even weten wat je aan het doen bent. Als je de cooler plaatst moet je hem er eerst zo vlak mogelijk op zetten, en dan pas de clip vastmaken, als je dat niet doet wordt de core als een soort hefboom gebruikt, en kan hij idd beschadigen.
Link naar reactie
Ik heb eens gezocht op internet en het minuscule progje 'CPU Burn-in' gevonden, als het goed is kun je daarmee je proc. stressen. Met dit programma kwam 'ie niet hoger dan 51 graden. Daarna heb ik 3Dmark2001 nog even gedraaid, als ik het goed begrepen heb kun je daar je CPU ook goed mee aan het werk zetten. Na dit drie keer achter elkaar gedraaid te hebben, was de temperatuur 52 graden, dat is al heel wat beter dan die 66 graden bij het draaien van Word :grin:. Er gebeurde nog iets -voor mij- vrij bijzonders: 3Dmark2001 liep niet vast! Normaal gesproken liep dat programma heel vaak vast, sinds ik 98SE had geinstalleerd zelfs zonder uitzondering. Ik verkeerde in de veronderstelling dat dit lag aan het programma (met spellen had ik eigenlijk geen problemen). Nu echter, heb ik het drie keer achter elkaar gedraaid zonder problemen! En als klap op de vuurpijl is de score ook hoger dan ooit (d.w.z. onder SE heb ik dus nog nooit een test kunnen afmaken, maar in 98 wel een paar keer). Ik geloof dat ik hier wel plezier in begin te krijgen. Er komt een nieuwe koeler in en de het bedrag dat 'ie mag kosten is weer een paar euro's opgeschoven :grin: _________________ Don't mention the war, I mentioned it once but I think I got away with it alright. [ Dit Bericht is bewerkt door: Count Uilesnor op 2002-03-22 20:30 ]
Link naar reactie
[quote:b3cdfec87b]Ehm, je systeem gaat door een betere koeler niet opeens sneller lopen hoor :smile:[/quote:b3cdfec87b] Nee, dat weet ik. Maar sinds ik die kast goed gekoeld heb, loopt 3Dmark2001 niet meer vast. Dat deed 'ie zonder uitzondering sinds ik 98SE had geinstalleerd. Dus of het nu komt door de overschakeling van 98 naar 98SE, of door de verse drivers die ik bij die schone installatie heb geinstalleerd, feit is dat mijn 3Dmark2001-score nu 4300 is, eerst was dat rond de 4200 [b:b3cdfec87b]als ik met de tweakutility mijn kaart overclockte[/b:b3cdfec87b] :smile:. Tja, een nieuwe koeler is misschien niet echt meer nodig... maar ik vind het gewoon wel leuk om aan mijn computer te klooien. Zo leer ik er steeds iets bij. _________________ Don't mention the war, I mentioned it once but I think I got away with it alright. [ Dit Bericht is bewerkt door: Count Uilesnor op 2002-03-24 23:33 ]
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...