Ga naar inhoud

Weer de voeding kapot?


Aanbevolen berichten

Dat weet ik niet hoor, maar we zitten met 6 man in huis (5 en 1 vrouw), we hebben allemaal een pc, maar ik ben de enige die steeds alles kapot heeft, het zal dus vast niet aan de netspanning liggen. Ik ben gister naar mijn leverancier gegaan en die zei dat het niet aan mijn processor kon liggen, omdat dan i.i.g. de fan van mijn voeding aan moet gaan. Hij zegt dat mijn moederbord weer kapot is. (kan ik weer 200 km rijden voor een nieuw moederbord) Nou vrees ik toch dat het door mijn cd-rom spler komt en dat mijn volgende moederbord zo weer kapot zal gaan als ik die erin plug. Is het mogelijk dat ik die op een andere manier test (of kunnen ze dat bij Funprice of Norrod?)
Link naar reactie
Hoi, Zit er niet op wat voor manier dan ook een beveiliging in zo'n voeding??? Daarnaast: mij lijkt dat je een cdrom wel door kan meten... Dan zou je een spanningsvoeding met een stroombeveiliging moeten hebben (die dus max. xxx mA geeft) en dan meten... Op die manier kun je in ieder geval de voedingsingang van de cdrom testen. Als het in de IDE kabel [b:a92a2c7d2a]zou[/b:a92a2c7d2a] zitten wordt het heel lastig vrees ik. Groetjes, Ed
Link naar reactie
Als die CD-Rom speler de voeding kapot maakt, dan moet je dat wel kunnen meten. In dat geval verwacht ik een plotselinge stroom toename op de 5 en eventueel 12 Volt voedingsleiding. Stroommeter/zekering tussen de voedingsleiding van de speler plaatsen, lijkt me het eenvoudigste. Er treedt kennelijk een soort kortsluiting op. Op zich moet de voeding dat kunnen hebben. Alleen of de voeding in vol bedrijf daarop is getest, dat lijkt me dus van niet. Ik denk dat als de piekstromen sowieso 10 Ampere lijkt te zijn, dat dat teveel is. Kortsluiting via de controller kabel kan natuurlijk ook, maar dan verwacht ik niet zomaar een kapotte voeding. Tja, aan jouw de keuze, die CD-Rom speler niet meer gebruiken, of steeds garantie en 200km rijden. Eventueel de speler op een aparte voeding plaatsen, ik hoop alleen dat de voeding netjes kapot gaat (van 5 of 12 Volt naar 0 volt).
Link naar reactie
Hoi, Ik hoop dat je een stroommeter [b:bcd3042ec1]EN[/b:bcd3042ec1] een zekering bedoelt? Want een stroommeter meet puur die stroom en dan kan er dacht ik nog steeds kortsluiting ontstaan... Een zekering alleen kan natuurlijk wel. Neem die dan wel zo krap mogelijk (wellicht staat er op de cdrom wat 'ie normaalgesproken verbruikt). En neem een snelle zekering (aangegeven met de letter F van [i:bcd3042ec1]fast[/i:bcd3042ec1]) want anders mol je je voeding wellicht alsnog. Succes, Ed
Link naar reactie
[quote:4127ac12f8] Op 12-03-2002 16:07, schreef Eddey: Ik hoop dat je een stroommeter [b:4127ac12f8]EN[/b:4127ac12f8] een zekering bedoelt? Want een stroommeter meet puur die stroom en dan kan er dacht ik nog steeds kortsluiting ontstaan... [/quote:4127ac12f8] Yep. Mijn meter kan maximaal 10A op speciale steker. Is in principe ook gezekerd. Een stroommeter zal in het algemeen te traag zijn, dus pieken kunnen niet worden gemeten, gemiddelden wel. Dus de zekering is inderdaad het belangrijkste, kies die zo snel mogelijk.
Link naar reactie
Hoi, De meeste multimeters zijn idd voorzien van een zekering. Maar die is puur bedoelt om het apparaat zelf te beschermen :smile: Over die pieken: heeft het dan uberhaupt wel zin om dit te meten??? In principe weet je met een zekering toch genoeg (als 'ie doorgaat weet je hoeveel stroom er minimaal liep)... Groetjes, Ed
Link naar reactie
Ik denk niet dat mijn cd-rom speler mijn voeding kapot maakt. De voeding is kapot gegaan na een kortsluiting, die nam tevens mijn mobo en misschien nog wel meer mee (cd-rom, harddisk?) Na een nieuw mobo geprobeert te hebben, ging deze na 5 sec. kapot. Ik dacht dat het weer aan de voeding lag, en heb er een nieuwe ingezet. Met deze nieuwe voeding gebeurt er ook niets, geen beepjes niets. De voeding is nu volgens mij wel goed, maar krijgt geen signaal van het moederbord. Ik ben bang dat als ik zaterdag een nieuw mobo ophaal en dezelfde cd-rom gebruik, dat dit mobo ook zo weer sneuvelt
Link naar reactie
Hoi, Ik denk dat dat heel lastig is. Het hangt er natuurlijk vanaf waar de kortsluiting wellicht ontstaat... Als er kortsluiting is op een insteekkaart zal 'ie flink stroom gaan trekken van het mobo. Ik weet niet hoe de stroomlevering op een mobo meestal geregeld is (is dat 1 printbaan langs alle poorten bijvoorbeeld? of zit er een chip op het mobo die als spanningsregelaar fungeert?). Want in het geval van een printbaan o.i.d. zal 'ie de extra stroom rechtstreeks van je voeding trekken en zou je een zekering moeten plaatsen in de voedingskabel. In het 2e geval kun je denk ik vrij weinig doen... Of beter gezegd: helemaal nix. Insteekkaarten enzo doormeten (expertise! :eek: ) en in geval van een defect vervangen. Bieden ze van die computerzaak geen hulp? Groetjes, Ed Groetjes, Ed
Link naar reactie
Bij funprice zeggen ze dat mijn cd-rom speler niet kapot is en dat ik die rustig op mijn moederbord kan aansluiten. Dat die zo raar open ging en schokte lag volgens hun aan de voeding en het kapotte moederbord was een produktiefout. Voor mij is het alleen lastiger, want als ik zaterdag een nieuw moederbord heb en hij is, zodra ik weer in Enschede ben, weer binnen 5 minuten kapot, dan is de leverancier van het mobo vast niet blij. Ik iig niet omdat ik dan weer een eind moet rijden. Daarnaast zal ik dan weer een week zonder pc zitten, het is nu al anderhalve week en ik hou het bijna niet meer uit :smile: [ Dit Bericht is bewerkt door: Yellowman op 2002-03-13 16:10 ]
Link naar reactie
Tja, ik hoop voor je dat het alleen het moederbord is. Een kortsluiting heeft altijd een reden. Dus het is of een kwestie van montage of een gevolg van defecte hardware. Dat de CD-Rom speler de veroorzaker is, dat kan ik niet beoordelen. Mijn ervaring is dat een CD-Rom speler best hele rare dingen kan doen. Alleen zou ik wel enige schade in de speler verwachten als deze pakweg 1 seconde een stroom van pakweg 10A zou gebruiken. Voor de 12 Volt van een normale netvoeding is iets dergelijks ook teveel van het goede. Alleen treedt de beveiliging dan in werking, of houdt die dan voor gezien, en zo ja als die doorbrandt, schiet de voedingsspanning dan nog even omhoog naar bijvoorbeeld 20 VOlt? Of gaat die gelijk naar nul? Tja, afhankelijk van wat er aan de hand is, kan er van alles gebeuren. De electronica in netvoedingen ziet er mij te eenvoudig uit. Dus echt vertrouwen in de beveiliging heb ik niet. Een gewone kortsluiting bij het aanzetten van de voeding, zorgt er meestal voor dat de voeding niet aangaat. Dat is niet rampzalig. Maar in vol bedrijf, dat zou dat net zo moeten werken, maar of dat ook echt zo is? Vaak gaat de voeding bij overbelasting pakweg 1 minuut in rust (dat is mij een paar keer overkomen). Alleen kortsluiting is iets botter dan overbelasting ... dus kan schadelijker zijn.
Link naar reactie
Mijn voeding is kapot gegaan door een kortsluiting bij de wasmachine. De stekker was half uitgebrand. Het was 's nachts en mijn pc draaide>> downloads en winamp. Het is in ieder geval doorgeslagen op mijn moederbord. Mijn RAM was nog wel heel dus ik hoop maar dat er nog meer heel is. In ieder geval bedankt voor de hulp, ik laat het mijn hardware leveranciers wel opknappen, ik kan er toch niets meer van maken
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...