Ga naar inhoud

Weer de voeding kapot?


Aanbevolen berichten

Ik had laatst een topic dat door kortsluiting mijn moederbord misschien was overleden. Het werd al snel duidelijk dat hij inderdaad op die tragische avond zijn eeuwige rust tegemoet ging. Nou heb ik een nieuw mobo gekocht. Een msi pro nog wat. Het was i.i.g. 1 van de laatste die verkocht werd met een socket 370 een een isa slot. hij koste ook maar € 115. Maar nu weer het probleem. Ik heb alles aangesloten, maar er gebeurt helemaal niets. Het enige opvallende is dat zonder aanleiding mijn cd-speler zichzelf heel stoterig opent. Ik heb de pc weer uitgezet om te "minimaliseren". Maar toen ik de stekker er weer in deed en weer wilde beginnen was mijn voeding alweer naar de knoppen. vraag: [b:76d1055043]1 Heeft iemand een idee wat de voeding kapot kan maken? De vorige keer een kortsluiting, maar een defecte cd-rom kan de voeding toch niet kapot maken (300 volt) 2. Hoe kom ik erachter of ik mijn cd-rom nog wel kan aansluiten zonder weer een voeding kapot te maken? [/b:76d1055043]
Link naar reactie
CDrom's lopen niet op 300V hoor, maar op 12V. (je zal wel bedoelen dat het een 300W voeding is :smile: ) Verder lijkt het mij al stug dat een cdrom een voeding sloopt, maargoed je weet het nooit. Gaan de koelers etc wel gewoon draaien als je de pc op probeert te starten? Of doet hij helemaal niks meer?
Link naar reactie
Als je fans beginnen te draaien, dan geeft je voeding gewoon stroom. Verder is het wel vaker zo dat cdromspelers niet meteen open willen als je de pc aanzet, doordat ze op dat moment gedetecteerd worden door de bios. Probeer eens of hij het doet zonder insteekkaarten, dus met alleen de VGA kaart, en verder geen HDD's of CDromspelers aangesloten. Als hij het dan nog niet doet dan is het dus een probleem met het mobo of voeding. (Ik neem aan dat je CPU, VGA kaart en RAM nog gewoon goed waren)
Link naar reactie
[quote:e5048ac810] Op 11-03-2002 14:10, schreef Yellowman: Toe ik iets later weer probeerde (ik d8 waarom krijg ik toch geen beeld en ben alles nagelopen) gebeurde er helemaal niets meer ook de voeding alleen aangesloten, niet op het mobo, maar de fan doet niets meer [/quote:e5048ac810] Dat is normaal, ATX voedingen krijgen hun inschakelsignaal via het mobo. Als je dus die stekekr er uit haalt, dan zal hij het nooit doen als je op de powerknop drukt. :smile:
Link naar reactie
Ik weet niet of alles nog wel goed is, dan is een beetje de vraag. Ik heb mijn RAM laten doormeten en die waren alle 3 nog goed. Ik ben er vanuit gegaan dat de rest dan ook goed is. In het begin deden beide fans het. Nadat ik hem uit had gezet, alles aangedrukt en weer had aangezet, deed helemaal niets het meer en is de voeding (dus) kapot.
Link naar reactie
hoe kan ik er achter komen of mijn cpu nog werkt? Ik ga het vanmiddag i.i.g. even proberen. Eerst naar Funprice om weer een keer gebruikte maken van mijn garantie, voeding en cd-rom. (met mijn cd-rom was het niet zo dat ik wilde dat hij open ging, maar hij ging automatisch, schokte heel veel en kwam niet verder dan de helft, en bleef daar schokkend staan) Als ik een nieuwe voeding erin heb zal ik het nog eens proberen, alvast bedankt voor de hulp
Link naar reactie
Neen, alleen een paar kapotte :smile: Ik heb wel een garantiebewijs en zal wel eens een goed gesprek hebben met de mensen van funprice dat ze betere kwaliteit moeten gaan leveren :razz: (het wordt de derde cd-rom speler in een half jaar) De 2e voeding in 3 dagen en in een jaar tijd ook al zeker 4 RAM balkjes ingeruild, ik wordt er een beetje moe van. Zij kunnen er ook vast niets aan doen, deze keer ben ik (en dus zij ook indirect) spreekwoordelijk genaaid door een kortsluiting
Link naar reactie
[quote:422dfaba8d] Op 11-03-2002 15:05, schreef Yellowman: Is de netspanning niet zoiets wat default wel goed staat? OF kan je me vertellen hoeveel het moet zijn? [/quote:422dfaba8d] Ik hoop het voor je. De netspanning is de spanning (stroom) waar de koelkast op loopt, de lampen op branden. Normaliter is die spanning 230 Volt (in het verleden was dat 220 Volt). Vaak als er spanningspieken op het lichtnet zitten, kan er van alles kapot gaan, ook lampen ... Het komt niet vaak voor ...
Link naar reactie
Hoi, Gisteravond zeker Ook dat nog! niet gezien? Daarin hadden ze het over een bepaalde straat in Dronten waar, als het regende, vanalles stuk ging. TV's, stofzuigers, gloeilampen, (spel)computers, ... Nuon (ze noemden ze Nuoff :wink: ) had wel gemeten (in het transformatorhuis en in de huizen zelf) maar waren er nog niet achter... Dus Yellowman, je woont niet toevallig in dronten??? :grin: Groetjes, Ed
Link naar reactie
[quote:6278509ebb] Op 11-03-2002 16:01, schreef Yellowman: ohjah, een kennis van me was wel zo slim dat hij wist wat het was en heeft idd zo'n meetapperaat in het stopcontact gedrukt. Als ik het me goed herinner was het 2.24 volt. Ze waren i.i.g. allemaal met elkaar eens dat de netspanning wel prima was. [/quote:6278509ebb] Klopt, echter wisselingen in de netspanningen kun je niet zo makkelijk meten. Welk tijdinterval ga je metten? 1 milliseconde, 1 seconde, 1 minuut ... Dan moet je de hele dag (week) meten en de meetwaarden ook bewaren (als die van elkaar verschillen). Zelf weet ik niet of een piek van 350V ipv 220 met een duur van een milli-seconde schade kan aanrichten. Veilig lijkt me het in ieder geval niet.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...