Ga naar inhoud

Kortsluiting: MoBo overleden?


Aanbevolen berichten

Gister kortsluiting. Volgens mij begon het bij de wasmachine, de stekker was half weggebrand. Bleef het hier maar bij.... Toen ik gister van een dag hard werken thuis kwam stonk het in mijn hele kamer naar kortsluiting. Alles geprobeert en alles werkte, behalve mijn pc :sad: Alles losgehaald en zag al snel dat de voeding niets meer deed (de fan deed niets meer dus) Die heb ik meteen vervangen Er bleef een kortsluitingsgeur over mijn mobo hangen en naar lang zoeken was het duidelijk. Een klein zwart chipje naast mijn intel chip en naast het isa slot was kapot, hij stond bol en er zat een scheurtje in. Vraag: Kan ik mijn mobo nog redden door het chipje te vervangen. zo ja, weet iemand wat voor,n chipje het is. Ik heb een abit bx6 mobo, het chipje zit naast het isa slot (zijn 2 kleintjes naast elkaar) (de tekst erop was niet meer te lezen en ik kon op internet niets vinden) echt klote, het was zo'n fijn moederbord, is dit gewoon ontzettend veel pech dat een kortsluiting je pc zo verwoest?
Link naar reactie
Als ik weet wat voor'n chipje het is kan ik het zelf wel erop solderen. [b:b964494e86]Maar de vraag is welk chipje moet ik erop solderen en, is het probleem dan opgelost??? [/b:b964494e86] Is het niet aannemelijk dat er ook andere onderdelen (bijv de chipset) kapot zijn? Als de spanning zo hoog is dat er een scheur in zo'n chip komt, is dan de rest ook niet naar de knoppen? [quote:b964494e86]TIP: koop een nieuw moederbord met veligheids contactdoos met zo'n rode knop, waarmee je de spanning eraf haalt. [/quote:b964494e86] werkt helaas niet. Mijn pc draait 24/7 voor downloads en een pretig muziekje tijdens het slapen gaan. [ Dit Bericht is bewerkt door: Yellowman op 2002-03-07 13:37 ]
Link naar reactie
Hoi, Je hebt ook overspanningsbeveiligingen... Dat had [b:81057c8fbb]misschien[/b:81057c8fbb] wel geholpen. Eventueel kun je kijken wat voor zekeringen er in je zekeringenkast zitten. Want je hebt die 'automatische' die je weer aan kunt zetten, en die smeltzekeringen (die met keramische huls). Die automatische schijnen wat trager te reageren dan de smeltzekeringen. En die laatste zijn wellicht ook in een snelle en langzame versie verkrijgbaar. Voordeel van een langzame versie is dat vaak voorkomende piekstromen bij het inschakelen van apparaten gewoon opgevangen worden. Nadeel is dus dat de zekering minder snel ingrijpt. Ik vraag me af of je er bent met alleen het vervangen van die chip. Dat is heel moeilijk te zeggen. Even afgezien van of je eraan kunt komen. Groetjes, Ed
Link naar reactie
Ik vraag me altijd af of het nou echt werkt die overspanningsbeveiliging, als er bv 300V op komt kan ik het me wel voorstellen, maar asl nou de bliksem eens inslaat op je huis? Dan heb je het over iets van 100.000V en 100.000 A of zo. Ik vraag me af of die beveiliging dan snel genoeg is?
Link naar reactie
Ga er maar vanuit van niet. Het kan wel zo zijn dat het circuit voor een kortsluiting gaat zorgen en volledig vernield wordt. Door de korte tijdsduur kan dat net voldoende bescherming bieden (als het een indirecte inslag is). Voor een directe inslag zal zal weinig helpen. De apparatuur moet dan wel heel wat kunnen hebben. Tot nog toe in mijn leven, één apparaat door de bliksem vernield zien worden. Het kastje met onderdelen lag verspreid over een ruimte van pakweg 10x10 meter.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...