Ga naar inhoud

Hoe overclock je een Processor.


Aanbevolen berichten

Hoi, Overclocken is volgens mij op 2 manieren mogelijk. 1. Je verhoogt de multiplier 2. Je verhoogt de bussnelheid. De frequentie waarop de processor loopt wordt bepaald door het product (x) van de multiplier en de bussnelheid. Een Athlon XP 1800 loopt dacht ik op iets van 16** MHz. De bussnelheid is 266 MHz (?), de multiplier bv. 6,5 x. De snelheid is dan 266 * 6,5 = 1690 MHz. Door bijvoorbeeld de multiplier op 7,0 te zetten haal je een snelheid van 1862 MHz. Dit is een heel grote stap. Ook kun je de bussnelheid omhoog gooien. Dat kan vaak geleidelijker dan de multiplier. Zo kun je in kleine stapjes de snelheid omhoog gooien en kijken of het stabiel blijft lopen. De haalbare snelheid hangt ook af van de qualiteit van het geheugen en insteekkaarten. Deze gaan bij het verhogen van de bussnelheid ook op een hogere frequentie lopen. Dat is op zich niet erg, maar kan op een gegeven moment instabiliteit tot gevolg hebben. Overigens kan het zijn dat de multiplier gelockt is, dwz dat de instelling in de processor is vastgelegd. Een andere instelling op het moederbord heeft dan geen gevolg. Dan is de enige mogelijkheid het verhogen van de bussnelheid, of evt de processor 'unlocken'. Het verhogen van het voltage waar jij het over hebt heeft geen hogere snelheid tot gevolg. Wel kan het hogere snelheden mogelijk maken. Als een en ander bij een bepaalde snelheid instabiel wordt, kun je door een iets hoger voltage het systeem toch weer stabiel laten lopen. Wel is het zo dat hierdoor (en ook door het overclocken zelf) de temperatuur van de processor omhoog gaat. Dat is op zich niet erg, maar let er wel op dat de temperatuur niet te hoog wordt, want anders mol je je processor... Overigens: de instelling van de bussnelheid (FSB (=frontsidebus)) en multiplier vinden op het moederbord plaats. Dat is of dmv jumpers, of in de BIOS. Hiervoor kun je even in de handleiding kijken. Succes, Ed
Link naar reactie
Even een beetje commentaar op Eddey, de bus (FSB) van Athlon XP draait op slechts 133 MHz. Echter, per klokcyclus wordt tweemaal zoveel data getransporteerd als bij een "normale" bus -> marketing maakt er 266 MHz van. Voor overklokken is de daadwerkelijke snelheid van 133 MHz van belang. Een XP 1700+ werkt op 1466 MHz & FSB 133 -> multiplier is 11. Op dit moment doe je het overklokken van Athlons voor de lol, omdat er geen gigantische prestatiewinst mee is te boeken. Denk aan iets in de orde van grote van 10%, en dan ben je een heel eind gekomen.
Link naar reactie
[quote:53daa409b2] Lees de Guide van BA maar Bad Tweaker [/quote:53daa409b2] Heel goed HJS :grin: Volgende week is hij af, dan staat er oa ook in hoe ik mijn XP1800+ geoc'ed heb. (ga ik morgen of overmorgen doen) _________________ [url=http://www.anandtech.com/mysystemrig.html?rigid=16255]PC 1[/url] [url=http://www.anandtech.com/mysystemrig.html?rigid=16256]PC 2[/url] [url=http://home.quicknet.nl/qn/prive/ma.ansink/OCguide1.htm]BA's overclocking guide v0.5[/url] [ Dit Bericht is bewerkt door: BA op 2002-02-24 21:12 ]
Link naar reactie
Hoi, [quote:26fa06f24c] Even een beetje commentaar op Eddey, de bus (FSB) van Athlon XP draait op slechts 133 MHz. [/quote:26fa06f24c] Commentaar mag hoor :grin: Ik heb er ook niet voor niets een vraagteken achter gezet... Het gaat ook niet om de getallen maar om het principe. BTW: misschien is het wat om het voltage te verlagen. Is hier in het forum wel eerder over geschreven. Wordt de CPU meteen weer wat koeler :smile: Groetjes, Ed
Link naar reactie
Ben ik eigenlijk niet zo'n voorstander van. Een lager voltage is in principe slecht voor de stabiliteit. Nu zijn er best CPU's die heel goed kunnen werken op een lager dan standaard voltage, maar het lijkt me een onnodige gok. Als je gewoon een goede koeling hebt is de warmte productie van moderne CPU's geen enkel probleem. Daarvoor hoef je ook echt geen tornado in je kast te hebben.
Link naar reactie
Ik draai nu mijn 1600+ op 11 * 141 op 1.6 volt en de temp van mijn cpu is nu 32 graden. Maar het is wel koud in de kamer, is het hier normale temperatuur wordt hij zo'n 36 graden max en met cpu-burn tegen de 42. _________________ [url=http://www.anandtech.com/mysystemrig.html?rigid=3924]Mijn PC[/url] | [url=http://gamershq.madonion.com/compare2k1.shtml?2805694]3DMark2001SE[/url] [ Dit Bericht is bewerkt door: hjs op 2002-02-25 09:01 ]
Link naar reactie
[quote:97633cecf1] Op 25-02-2002 14:54, schreef BA: Waar wacht je nog op?? omhoog dat voltage, en omhoog het die multiplier :smile: [/quote:97633cecf1] Och waarom? De radeon is toch niet snel genoeg om de cpu bij te houden. Wel ff 150 fsb geprobeert op standaard voltage, liep toen vast in de mem-test van Sandra. maar ja het is ook maar Crucial pc-2100 geheugen cas 2.5 en hij loopt op case 2 met alle timings zo snel mogelijk (zover ik weet dan) (zie nu dat ze bij eynstein al pc-2700 geheugen hebben)
Link naar reactie
[quote:5541cd2368] Op 25-02-2002 16:21, schreef BA: Hm, ik dacht juist dat crucial heel erg hoog zou moeten komen, als ik tenminste de posts op tweakers etc lees. [/quote:5541cd2368] Mhh, crucial is wel goed ja, ander probleem dan? pci kaartje dat het niet meer lust de hoge fsb? Komen we nog welles achter :grin:
Link naar reactie
Nee, kijk even in je manual daarvoor, of zoek een revieuw. BTW, met die processor haal je geen 166 MHz FSB als hij niet unlocked is, tenzij je H20+TEC koeling gebruiken gaat oid, samen met een voltagemod. (11.5x166 = 1910 MHz, dat heb ik bij mij 1 keer zien POST'en, maar liep binnen 3 seconden vast.) Dan nog, je moet erg goed geheugen hebben wil je dat halen, zoals hierboven al gezegd is.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...