Ga naar inhoud

hoe voltage lager zetten van ventilator?


Aanbevolen berichten

[quote:65d60c119a] Op 15-02-2002 13:44, schreef Speedy: Zwarte en rode draad wissellen, zo loopt hij op 7v. Maar zoek even op http://www.tweakers.net -> GoT daar staat ook wel het e.e.a [/quote:65d60c119a] Hier geloof ik niks van. Draden wisselen betekent ompolen: ofwel de ventilator draait in het geheel niet meer. Tenminste zo werkt het bij mij thuis. Wat je waarschijnlijk bedoeld is de zwarte draad van de ventilator verbinden met +5V i.p.v. de GND waar die standaard op zit. Ik zou hier wel mee uitkijken. Een groot aantal voedingen hebben een eenvoudige of complexe schakeling om de ventilator te regelen. In dat geval zou ik niks veranderen! Verder zijn sommige ventilatoren gewoon rumoerig. Voor verlagen van de voedingsspanning bestaan verschillende mogelijkheden: het in serie zetten van de ventilator met een NTC weerstand, het in serie zetten van meerdere ventilatoren, een electronica schakelingetje tussenplaatsen, zie Conrad 2002 gids. Of zelf iets ontwikkelen. Zorg ervoor dat de snelheid van de ventilator niet te laag wordt. Vaak is gewoon de ventilator erg rumoerig. In dat geval is alleen vervanging van de voeding of de ventilator door een stillere versie zinvol.
Link naar reactie
7 volt laten lopen doe je echt wel door de rode en de zwarte draad te wisselen. geel = 12 volt zwart = aarde (dus 0) rood = 5 volt. normaal geel + zwart, dus 12 volt verschil plaatst je de fan op Geel en Rood is er 7 volt verschil en draait je fan langzamer. Dit geld voor de witte 12volt stekkers, denk niet dat het werkt voor een stekker met moederbord aansluiting. daar zijn 2 draden spanning en is de 3de draad om de draaisnelheid te meten.
Link naar reactie
Dat kan dus alleen op een MOLEX stekker (zoeen die je ook in je HD en CDROM plugt.) Zoals hier boven al staat, zitten er 4 draden aan, 12V (geel), 0V (zwart), 0V (zwart) en 5V (rood). Normaal zit de fan op de gele draad aangelsloten (12V), en aan de eerste zwarte draad (0V). Het verschil in spanning is dus 12V. door nou de eerste zwarte draad (0V) te verwisselen met de rode (5V), zit de fan aangesloten met 12V op de + en 5V op de -. Spanningsverschil = 12-5 = 7V En klaar ben je. Je moet alleen niet de draden op je mobo gaan omwisselen, dan krijg je idd zoals hierboven al staat een andere draairichting, en wil de fan niet starten. Als het je CPU fan is, dan zal dus de meter 0 RPM aangeven, en meestal start het systeem dan niet. Je kan wel de rode en zwarte draad doorknippen, en die op de molex zetten, terwijl je de blauwe (RPM meter) zitten laat, om hem toch nog op 12V te zetten.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...