Ga naar inhoud

Moederbord kapot????


Aanbevolen berichten

Hallo, ik heb even geprobeerd om een oud moederbord te gebruiken om een computer op te starten. Het is een Soltek 56H5 moederbord met een (Socket 7) Cyrix M2 van 400MHz. Maar hij start niet op, alle instellingen staan (denk ik) goed maar ik krijg na het 1e scherm een zwart scherm met een knipperende cursor. En doet de computer niks meer. Ook met een andere processor (Pentium 133) doet hij niks meer. Is dit moederbord echt kapot (hoop het niet).

Michel.

Link naar reactie
  • 1 maand later...
Dat van die harde schijf helpt een beetje. Alleen in het ergste geval is er wat mis met die harde schijf en in het gunstigste geval is de harde schijf misschien niet goed aangesloten. Wat mij nog meer interesseert is of je kan booten van diskette. Als dat werkt dan is de boel waarschijnlijk in orde en dat wordt het even puzzelen waarom de harde schijf niet goed werkt. Tja, of een te hoge frequentie instelling in dit geval problemen veroorzaakt, dat weet ik niet. Als de problemen na de experimenten zijn ontstaan, dan is die kans wel groot. Vaak gaat er tijdens het experimenteren wel meer zaken mis, dus het kan nog steeds aan wat anders liggen. Mijn advies is om de Bios in te stellen op standaardwaarden en vervolgens de boel nog eens te bekijken. Controleer ook of de harde schijf goed is aangesloten. Als de boel zonder HD wel opstart, dan is er iets mis met de HD en/of de controller.
Link naar reactie
Ik ben blij dat er nog iemand reageert. :smile: Het verkeerd instellen van de frequentie is niet met experimenteren gebeurt maar dat hebben we gedaan omdat de snelheid niet goed aangegeven werd. Ik kan niet van de diskette opstarten. Na het eerst scherm leest hij heel even de diskette maar dan stopt hij er mee (net of hij er niks mee kan), hij geeft ook niet de melding dat de systeemdiskette ongeldig is. Dan krijg ik gewoon weer dat hoogst irritante knipperende cursortje. :sad:
Link naar reactie
Tja, dat klinkt toch wel als een probleem. Heb je de default Bios instellingen geladen? Weet je zeker dat de floppy drive goed is aangesloten en okay is? En weet je ook zeker dat de opstart diskette okay is? Het is openlijk gewoon een opendeur, maar wees heel erg precies. Ik heb te vaak meegemaakt dat er toch iets mis was met de diskette. Ook een keer gehad dat een diskette eenheid soms wel werkte en soms niet. In zo'n geval is die dus ook defect!
Link naar reactie
De diskette drive was goed aangesloten, de BIOS instellen waren op default gezet en ik denk (weet niet zeker) dat de bootflop in orde was, maar dat zal ik voor de zekerheid nog even testen. Graag nog meer suggesties want dat kan even duren, ik moet namelijk nu nog ergens een videokaart een een voeding vandaan zien te toveren. :grin:
Link naar reactie
quote:
Originally posted by Boerke87: de BIOS instellen waren op default gezet
dus opstarten ingesteld in het bios op A,C en dus niet op C,A ? PS: die knipperende cursor lijkt mij toch een typische hardware-(instellings?)-fout. Als er iets met het video gedelte was zou je of piepjes krijgen of een of andere foutmelding ( bijv CONFIGMG voor systemen waar bijv. de PC te snel op start voor de videokaart, zelf net nog gehad voor een snelle PC met een 1 MB PCI-kaartje).

[This message has been edited by andre@home (edited 04-01-2002).]

Link naar reactie
vreemd. Vanmorgen had ik ook iets geks. IDE-kabel eraan en PC bleef hangen, wel even knipperen het video op de monitor naar daarna mooi zwart en niet doorstarten en geen piepjes. Bleek na omwisseling van CD-speler kabel door een andere het OK te zijn. Omdat ik het niet snapte de "storende" kabel ipv op de CD-speler (IDE2) op de HD's gezet (IDE1). Werken dus. Waarom eerst niet???? En het zijn op het oog allemaal IDE-33/66 kabels. Je ziet de storing kan in een klein hoekje zitten.
Link naar reactie
quote:
Originally posted by Boerke87: Dat kan het natuurlijk bij mij ook zijn. Een kappotte IDE-kabel. Maar dan herkent hij de HD toch ook niet? Want dat doet de mijne juist weer wel. Ik wordt hier echt niet goed meer van. :eek:

Niet noodzakelijk; ik had een modem die keurig werkte in een pc in de winkel en bij een vriend, maar in mijn pc wilde hij niet herkend worden. Een ander exemplaar van hetzelfde type werkte bij mij wel probleemloos.

Link naar reactie
  • 2 jaren later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...