Ga naar inhoud

nieuw moederbord


Aanbevolen berichten

ik heb al een andere topic lopen over videokaarten (ik wil een nieuwe), maar ik kwam er dus achter dat ik helemaal geen AGP slot heb....! ik wil dus een nieuw moederbord kopen, waar ik al m'n oude zooi ook op kan aansluiten. ik heb nu een chaintech 6WIV moederbord met celeron 700 (socket 370). video/audio onboard. mijn eisen voor het nieuwe moederbord zijn: NIET TE DUUR, AGP slot, mogelijkheid voor uitbreiding naar pentium IV of Athlon (1,5 ghz ofzo), ik wil ook wat geheugen bij kunnen kopen (256, 512). ik wil dus voorlopig nog even m'n oude processor en andere kaarten (netwerk) houden enzo... [ Dit bericht is bewerkt door: warda007 3 op 2002-04-06 17:03 ]
Link naar reactie
[quote:f544f9fd61] Op 06-04-2002 17:57 schreef Remco van Helvoort: Neem een intel 815 moederbord met support voor Tualatin processors (beter dan Pentium IV). Rocksolid en goed upgrade path. [/quote:f544f9fd61] Niet mee eens. PIII (Tualatin) is de mindere van P4. Bovendien is Tualatin veel duurder dan een vergelijkbare P4, omdat Intel geen Tualatins voor de desktop wil aanmoedigen. PIII (Tualatin) is bedoeld voor laptops en servers. Celeron (Tualatin) is de Celeron tussen 1000 en 1300MHz. De prijs is redelijk, de prestaties zijn niet slecht, maar ook niet goed vergeleken met b.v. Duron. Snellere Celerons zullen gebaseerd zijn op P4, waardoor je daar niet naar kunt upgraden met een 815 moederbord. Het upgrade pad voor een P6 core (Celeron/PIII) is in feite dood. Eind dit jaar zal de Celeron lijn volledig zijn overgestapt naar P4. PIII (Tualatin) is geen kosten efficiënte upgrade voor de desktop.
Link naar reactie
Idd, een Celly 1300 haalt ongeveer de snelheid van een P4 1500 MHz Wiliamette, die is ongeveer gelijk aan een Thunderbird 1200. Zeker vergeleken met een P4 Northwood is die celly helemaal nergens. Het enige waar hij mee wint is IPC, per MHz is hij dus sneller, maar als de P4 al op 2 GHz draait danschiet je daar ook al niks meer mee op. En idd zoals anderen al zeggen, een "rocksolid upgrade path" kan je wel vergeten, Er komen geen nieuwere cores meer uit. _________________ [url=http://www.anandtech.com/mysystemrig.html?rigid=16255]PC 1[/url] [url=http://www.anandtech.com/mysystemrig.html?rigid=16256]PC 2[/url] [url=http://home.quicknet.nl/qn/prive/ma.ansink/OCguide1.htm]BA's overclocking guide v1.0[/url] [ Dit bericht is bewerkt door: BA op 2002-04-06 19:10 ]
Link naar reactie
houd er ook erg in dat je je geheugen niet mee kunt nemen. celeron werkt op 100 mhz. toch??? en de rest op 133 als ik je was zou ik aan dat systeem niets meer doen. (of als je hd+rest okay is alleen een nieuw mobo+cpu+men kopen) ga dan voor een nieuw (ddr-ram) AMD-XP mobo en een XP 1800+ (of als je geld over hebt een snellere) dan ben je op de toekomst voorbereid :grin: (weet alleen niet of het nieuw te komen amd-ding ook daarmee wil werken.)
Link naar reactie
Met rocksolid bedoel ik natuurlijk stabiel!! Wat mij interesseert is een processor die per MHz sneller is dan een andere, een hogere kloksnelheid is 'valsspelen', Intel brengt de Tualatins in lagere kloksnelheden uit dan de Pentium 4's, dit omdat deze anders in een slecht daglicht komen te staan (lees: bagger vergeleken met de Tualatin). En dan nog wat geef me 1 goede reden waarom je een 2 GHz processor nodig hebt; absolute onzin als je het mij vraagt (zit zelf nog onder de 1 GHz grens en heb nooit performance problemen draai RtcW voluit)
Link naar reactie
Persoonlijk zou ik een Thunderdbird 1200 kopen als je niet zoveel geld wilt uitgeven. De Thunderbirds (rond de 120 euro) zijn hoog te overclocken en lopen als een trein voor een lage prijs. Bovendien zijn de meeste sobere socket A borden niet zo duur. Kijk eens naar een ECS K7S5A, deze hebben sound, LAN en USB onboard (standaard natuurlijk) en ondersteune SD en DDR RAM. Je kan dan dus je oude geheugen nog en tijdje laten draaien. Tot je geld heb voor nieuw. De borden zijn niet speciaal, maar werken goed en kosten rond de 75 euro. Ik hoop dat je er wat mee kan! Groetjes Marcel
Link naar reactie
[quote:5c9ca4a4fc] Op 07-04-2002 4:12 schreef Remco van Helvoort: Met rocksolid bedoel ik natuurlijk stabiel!! Wat mij interesseert is een processor die per MHz sneller is dan een andere, een hogere kloksnelheid is 'valsspelen', Intel brengt de Tualatins in lagere kloksnelheden uit dan de Pentium 4's, dit omdat deze anders in een slecht daglicht komen te staan (lees: bagger vergeleken met de Tualatin). En dan nog wat geef me 1 goede reden waarom je een 2 GHz processor nodig hebt; absolute onzin als je het mij vraagt (zit zelf nog onder de 1 GHz grens en heb nooit performance problemen draai RtcW voluit) [/quote:5c9ca4a4fc] Valspelen? Wat een ongelooflijke onzin. Waar het om gaat zijn de totale prestaties. Wat boeit het het nou hoe een CPU z'n prestaties realiseert? Alsof je er iets van merkt dat een CPU op 2200MHz werkt in plaats van 1733MHz. Inderdaad houdt Intel Tualatin een beetje kort, maar je moet niet overdrijven. Met Tualatin zouden ze toch niet verder komen dan 1700MHz, Northwood haalt straks gemakkelijk 3000MHz. Op die snelheden maakt Northwood gehakt van Tualatin. De mogelijkheid om hogere kloksnelheden te halen dan andere CPU's is juist de kracht van P4. Dat compenseert voor de zwakkere prestaties per MHz. Tualatin is een dead end, het enige nog sterke punt is het lage energieverbruik. Dat laatste is grappig, ik draai MOH op een Thunderbird 1400(266) met een GeForce3 Ti200 en het is helemaal niet moeilijk om instellingen te vinden die hij niet goed trekt. Natuurlijk heb je geen high performance CPU nodig voor office en internet, maar het is echt wel nuttig voor zware spellen en video compressie e.d. [ Dit bericht is bewerkt door: egslim op 2002-04-07 10:50 ]
Link naar reactie
[quote:9d27200100] Op 07-04-2002 9:23 schreef Marcel de Reus: Welke wordt sneller de Thoroghbred of de Hammer? Denk je dat ik beter kan wachten met een nieuwe CPU (Ik was van plan begin mei) op de nieuwe? Of gaan ze een fortuyn kosten? [/quote:9d27200100] Hammer is de achtste generatie CPU van AMD. Athlon (dus ook Thoroughbred) is de zevende generatie. Hammer zou de vloer moeten aanvegen met T-bred, maar zelfs als alles volgens schema verloopt zal Hammer pas vanaf oktober verkrijgbaar zijn. Je moet dan ook rekenen op een flink prijsverschil. Op Hammer wachten lijkt me geen goed idee, tegen die tijd is er wel weer iets anders waar je op wilt wachten, enz. enz.
Link naar reactie
[quote:816590ff0f] Op 07-04-2002 10:01 schreef warda007 3: kan ik het beste socket 370 kopen? of een andere? [/quote:816590ff0f] Als je weinig geld wilt uitgeven zou ik het volgende doen. Je koopt een ECS K7S5A met een langzame Duron (bijvoorbeeld 800MHz). Je geheugen kun je hergebruiken, koop een 300 of 350Watt voeding en een zware koeler. Over een jaar kun je dan upgraden naar een Athlon XP met DDR266 geheugen. Athlon XP zal tegen die tijd een budgetmodel zijn, dus niet erg duur. Op die manier hoef je dan alleen de CPU en het geheugen te swappen en je hebt weer een vrij snel systeem.
Link naar reactie
[quote:3b79f8bf25] Op 07-04-2002 10:54 schreef egslim: Op Hammer wachten lijkt me geen goed idee, tegen die tijd is er wel weer iets anders waar je op wilt wachten, enz. enz. [/quote:3b79f8bf25] En op de Thoroghbred wachten? Of zullen deze ook flink duurder zijn? En denk jij dat deze standaart een 166 FSB zullen hebben?
Link naar reactie
Nee, die hebben nog steeds een FSB van 133 Mhz. [quote:f590ed4351] Met rocksolid bedoel ik natuurlijk stabiel!! Wat mij interesseert is een processor die per MHz sneller is dan een andere, een hogere kloksnelheid is 'valsspelen', Intel brengt de Tualatins in lagere kloksnelheden uit dan de Pentium 4's, dit omdat deze anders in een slecht daglicht komen te staan (lees: bagger vergeleken met de Tualatin). En dan nog wat geef me 1 goede reden waarom je een 2 GHz processor nodig hebt; absolute onzin als je het mij vraagt (zit zelf nog onder de 1 GHz grens en heb nooit performance problemen draai RtcW voluit) [/quote:f590ed4351] Totale flauwekul. Wat interresseert het iemand nou of een CPU per MHz sneller is? Het gaat om het totale plaatje. Al heb je 4x zoveel MHz, maar hij is wel 2x zo snel, dan heb je wel de betere CPU. Dat heet geen valsspelen, maar op de toekomst voorbereid zijn. Als jij met je <1 GHz CPU MOHAA kan draaien op 1280x1024x32 met 128 taps aniso filtering en verder alles op MAX, dan moet je toch eens uitleggen hoe dat moet, dan heeft de hele hardwarewereld zijn geld weg gegooid. Volgens mij zit nu dus ook sprookjes te vertellen. (of jij moet 10 FPS vloeiend vinden) [quote:f590ed4351] Op Hammer wachten lijkt me geen goed idee, tegen die tijd is er wel weer iets anders waar je op wilt wachten, enz. enz. [/quote:f590ed4351] Dat hangt er vanaf wat je nu hebt, mijn volgende upgrade staat voor begin volgend jaar, en ik weet haast wel zeker dat dat een Hammer wordt :smile: Ik zeg het altijd zo: Als je meer als 1 maand op iets moet wachten, niet doen, en kopen wat er nu beschikbaar is. Anders blijf je gewoon bezig. Zometeen komt er misschien ook nog een Barton CPU uit, en dan kan je daar weer op wachten :smile:
Link naar reactie
eigenlijk was het mijn bedoeling om NU een goeie pc te bouwen... wat nou als ik die K7S5A moederbord koop met bijvoorbeeld Duron 1300 mhz. (of meer). daarmee kan ik er toch wel even tegenaan? ik kan dan later nog altijd een goeie videokaart kopen. oja, wat is trouwens: SiS 735 chipset? dat heeft dit moederbord.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...