Ga naar inhoud

SSD instellen als C:schijf


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Om mijn juist aangeschafte Acer Aspire- laptop nog wat sneller te maken en de opslagcapaciteit te vergroten heb ik er direct een losse SSD bij aangeschaft. Deze heb ik geïnstalleerd, maar ik weet eigenlijk niet of het nu goed is gegaan. \r\n\r\nIk heb op de SSD nu een kloon staan van de originele HDD. Ook heb ik de SSD nu de bay zitten, waar eerst de HDD zat. De HDD zit nu in de extra bay (die ik eerder heb gebruikt om de HDD op de SDD te klonen). \r\n\r\nHet gekke is dat in Windows onder C: nu nog steeds de \'oude\' HDD staat. De SDD staat op G:. En er staat zo\'n klein windows icoontje bij C:. Ook bij schijfbeheer lijkt het erop alsof de \'oude\' HDD nog op schijf 0 staat en de nieuwe SDD op 1. \r\n\r\nVolgens de Bios start de SSD nu wel eerder op dan de HDD. Maar ik weet - omdat het klonen van elkaar zijn - niet 100 procent zeker of Windows nu wordt opgestart vanaf de HDD (C:) of vanaf de SDD (SDD). Verschil in snelheid merk ik namelijk niet echt, maar ik moet zeggen dat doordat het Windows 8 is en er vrijwel niets is geïnstalleerd het opstarten sowieso al snel ging.\r\n\r\nBij de levering van de laptop was Windows 8 was al voor-geïnstalleerd, maar er zat geen losse Windows 8 installatie-DVD bij, dus ik durf niet zomaar de oude HDD-schijf te formatteren.\r\n\r\n- Hoe kom ik erachter of Windows is opgestart vanaf de HDD of SDD?\r\n- Kan ik de HDD nu veilig formatteren?\r\n- Is het nog nodig op de C: en G: te verwisselen en zo ja: hoe?
Link naar reactie
Kies een opstartvolgorde in het BIOS, daarmee kan je zelf bepalen welke disk als boot gebruikt wordt. Dan zal je onvermijdelijk een verschil gaan zien in snelheid. \nWel de andere schijf op \'[I]Disabled[/I]\' zetten als dat kan.\n\nHet is overigens absoluut beter om bij wisseling van systeemschijf van HDD naar SSD een [I]verse[/I] installatie uit te voeren.\nWelke problemen jouw methode geeft kan ik alleen nog niet precies omschrijven, maar het omzetten van de stationsletter is er eentje van.\n\nDHH niet formatteren natuurlijk, tot je zeker weet dat het werkt.\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie
@Droopy\nDat kan ik natuurlijk doen, goede suggestie. De stationsnaam zal er wel niet door wijzigen vrees ik, maar het is het proberen waard.\n\n@erikdenhouter\nVerse installatie: ik zou natuurlijk een recovery kunnen doen ([url]http://acer-nl.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/7797[/url]), dan zou Windows opnieuw geinstalleerd moeten worden. Er zit wel een OEM-versie van Windows op, dus of met die fabrieksinstelling een vanzelf de SSD als eerste wordt gevonden, is misschien nog spannend. \n\nWellicht is het een optie om eerst de HDD los te koppelen, dan een recovery los te laten op de SSD en dan maar hopen en bidden dat \'ie bij de nieuwe Windows installatie de SSD als C:-schijf installeert. En daarna pas weer de HDD aansluiten en deze vervolgens schoonmaken. \n\nIs dat het beste strijdplan?
Link naar reactie
De weg van clonen van de HDD naar de SSD is een juiste, ik heb hier geen problemen mee gehad. Wanneer beide drives in de pc/laptop zitten en je geeft in de BIOS aan dat er van de HDD moet worden opgestart zal dat gewoon gebeuren. Deze versie van Windows zal deze HDD als C: zien. Wanneer je in de BIOS aangeeft dat er vanaf de SSD moet worden opgestart zal de versie van Windows die dan draait de SSD als C: zien. De simpelste methode om te zien of alles vanaf SSD werkt is gewoon de HDD los halen. Als alles dan nog werkt is alles goed gegaan.
Link naar reactie
Na het lezen van de reactie van anderen (Hans60 heeft succes met clonen naar SSD) schiet me iets te binnen over het schijfletter probleem. \nHet meeste kans op succes is na het clonen [I]alleen[/I] booten met de nieuwe schijf zodat de Windows installatie de oude nooit ziet.\nDus na clonen de oude schijf fysiek afkoppelen, en de nieuwe schijf op de plaats van de oude zetten, SATA poort 1 meestal.\nDaarmee zorg je dat bij de eerste boot van de nieuwe schijf er geen twijfel over kan zijn dat dat de C: schijf is, want exact hetzelfde register van de schijf die ooit C: was is nu in actie, en de Windows die dan boot kan de oude schijf helemaal niet zien.\n\nPas daarna zou je de oude schijf kunnen gaan terugplaatsen op een andere poort.\n\n\nHeb je overigens wel de product key ?\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;651770]Na het lezen van de reactie van anderen (Hans60 heeft succes met clonen naar SSD) schiet me iets te binnen over het schijfletter probleem. \r\nHet meeste kans op succes is na het clonen [I]alleen[/I] booten met de nieuwe schijf zodat de Windows installatie de oude nooit ziet.\r\nDus na clonen de oude schijf fysiek afkoppelen, en de nieuwe schijf op de plaats van de oude zetten, SATA poort 1 meestal.\r\nDaarmee zorg je dat bij de eerste boot van de nieuwe schijf er geen twijfel over kan zijn dat dat de C: schijf is, want exact hetzelfde register van de schijf die ooit C: was is nu in actie, en de Windows die dan boot kan de oude schijf helemaal niet zien.\r\n\r\nPas daarna zou je de oude schijf kunnen gaan terugplaatsen op een andere poort.\r\n\r\n\r\nHeb je overigens wel de product key ?\r\n\r\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR][/QUOTE]\r\n\r\nHeb je overigens wel de product key ? ..die zal zichtbaar te maken zijn op de oude harddisk .;) ;)
Link naar reactie
Makkelijk is: met de oude schijf recovery dvd\'s branden. De oude schijf eruit, ssd erin en installeren. Nadeel is dat die dvd\'s dan weer een recovery partitie aanmaken van zo\'n soms 10 GB op je kostbare dvd.\n\nHet beste n.m.m. is. Oude schijf eruit, ssd erin en netjes W7 schoon vanaf de dvd installeren. Trim staat aan, defragmenteren uit etc etc. \n\nIk cloon zelden hd\'s, want dat duurt me met alle nazorg veel te lang. \nZo\'n ssd installeert als een trein.\n\nNiek
Link naar reactie
Hartelijk dank voor jullie reacties!\r\n\r\nHet is gelukt. \r\n\r\nHoe? Nadat ik de HDD had verwijderd, ging het eigenlijk vanzelf. Bij het opnieuw opstarten werd door Windows 8 onmiddelijk de SDD als C: schijf aangemerkt. Het opstarten ging snel en vlekkeloos doordat het klonen blijkbaar goed was gegaan. Daarna heb ik (na opnieuw alles afsluiten, de accu verwijderen, de boel openen etc. ) de HDD weer aangesloten. Na het opnieuw opstarten daarna schrok ik even: hij vond in eerste instantie alleen de SDD, maar de HDD niet, ook niet in apparaat beheer. \r\nNog maar eens opnieuw opstarten bleek de gouden oplossing (hoe eenvoudig kan het zijn). Nu werd ook de HDD gevonden en die stond netjes op de E:/ , helemaal prima dus. De HDD schijf op E: vervolgens maar direct geformatteerd om te voorkomen dat er per ongeluk toch nog Windows onderdelen op de HDD actief zouden worden en roet in het eten zouden gooien. \r\n\r\nEn nu werkt het als een zonnetje. :-)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...