Ga naar inhoud

Ubuntu


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Ik ben in het bezit van een prima computer waarop windows XP staat. Nu wilde ik dit vervangen en heb volgens computeridee nr. 5 via de site [url]www.ubuntu-nl.org[/url] geprobeerd om dit te downloaden. Echter na een aantal uren kreeg ik het bericht dat een bepaald onderdeel niet gedownload kon worden en werd verwezen naar een zip installatie. Het betreffende onderdeel blijkt dan op een cd te staat die ik dius niet heb. Hoe krijg ik nu Ubuntu op mijn computer?
Link naar reactie
  • Reacties 47
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Open de terminal en voer het volgende commando uit om te kijken of deze is geïnstalleerd:\r\naptitude show ntfs-3g\r\nErgens bovenaan staat nu \'State: \'\r\n\r\nAls deze niet is geïnstalleerd, voer dan het volgende commando uit:\r\nsudo apt-get install ntfs-3g\r\nJe hoeft officieel niet eerst te kijken of deze is geïnstalleerd. Als je dit commando uitvoerd kijk hij automatisch of het progamma dit is. Zo ja geeft hij dit aan, zo nee installeerd hij het programma.\r\n\r\n[ATTACH]17950[/ATTACH]\r\n\r\nHet makkelijkst is om de PC nu te herstarten om te kijken of het werkt.
Link naar reactie
de terminal gevonden maar nu blijkt dat ik ben ingelogd als \"gast\"en de administrator moet vragen om aptitude te installeren. Ik denk dat er bij de installatie van unbuntu wat fout is gegaan en ik als gast ben geinstalleerd. misschien beter om opnieuw te installeren? Ik heb dit gedaan met windows omdat bij de directe download via de unbuntusite ik een mededeling kreeg dat er van een disk moest worden geinstalleerd.
Link naar reactie
Nee, je systeem is juist geïnstalleerd. In Linux heeft alleen de root gebruiker (de Admin) rechten over het volledige systeem. Dit is anders dan in Windows. Het is wel opmerkelijk dat aptitude niet geïnstalleerd is, ik ga er dan ook eerder vanuit dat je hiervoor simpelweg geen rechten hebt. Op mijn systeem heb ik geen root nodig voor aptitude, dus hieronder een voorbeeldje van een apt-get geen-rechten-error:\r\n\r\n[ATTACH]17952[/ATTACH]\r\n\r\nVia het commando \'sudo su -\' kun je inloggen als \'Administrator\' om programma\'s te installeren, echter is het vaak al genoeg om een commando als root uit te voeren. Dit doe je door \'sudo\' voor het commando te zetten. Je wordt dan om het wachtwoord gevraagd, wat jouw eigen wacthwoord is. Als je dit wachtwoord in typt zal er niets op het scherm verschijnen, geen bolletjes, niet. Hij registreerd het wel. Voer je wachtwoord in en druk op enter.\r\n\r\nIk zou even proberen om aptitude als root uit te voeren:\r\nsudo aptitude show ntfs-3g\r\n\r\nEchter kan je dus ook gewoon het volgende uitvoeren:\r\nsudo apt-get install ntfs-3g\r\nNa dit commando laat hij zien hoeveel er gedownload moet worden en welke andere programma ook geïnstalleerd zullen worden. Druk maar gewoon op enter.
Link naar reactie
nog maar eens geprobeerd aan de hand van de gegevens die je hebt opgegeven, maar niets lukte. Nu is deze computer van mijn overleden dochter geweest en weet ik dus geen wachtwoord voor de administrator. Ik heb wel bij het installeren van ubuntu een nieuwe naam en wachtwoord opgegeven.\r\nAls ik dus probeer in te loggen met sudo su- dan krijg ik de mededeling dat operation is not permitted. ook de andere mogelijkheden geven een zelfde resultaat.
Link naar reactie
Als je er zelf Ubuntu op hebt gezet is het wachtwoord wat je hebt opgegeven tijdens de installatie het wachtwoord van de administrator / root.\nDat je geen rechten hebt om sudo su - uit te voeren klinkt bekend voor Ubuntu, echter is dit best wel een probleem aangezien de handeling om jezelf hiervoor rechten te geven vrij ingewikkeld is, en de handeling in de laatste alinea niet de meest ideale oplossing is. In dit geval is het het makkelijkst om in te loggen als root. Dit doe je door het volgdende commando te geven:\nsu\n[wachtwoord]\n\n[ATTACH]17953[/ATTACH]\n\n\nIk weet niet precies hoe Ubuntu het regelt (ik gebruik Mint, een variant van Ubuntu), maar het kan goed zijn dat er een groep bestaat die admin heet, welke alle rechten heeft over je systeem. Echter zit je dus nog niet in die groep. Om dat te doen geef je het volgende commando, wanneer ingelogd als administrator:\nusermod -aG admin \nWanneer hij de melding geeft dat de groep niet bestaat, probeer dan de volgende groep:\nusermod -aG sudo \n\n::Een beetje uitleg, usermod staat voor user modification (pas gebruiker eigenschappen aan). De -a staat voor append (niet vergeten in te toetsen!!) en de Hoofdletter G voor de groep.
Link naar reactie
sorry maar dit werkt ook niet, bij invoeren van usermod etc. krijg ik de mededeling cannot lock /etc/passwd; try again later. misschien beter om de Linux te proberen en wat is dan de beste download. Bij unbuntu heb ik de windows download genomen omdat ik bij de andere 36 bits aan het eind een mededeling kreeg dat er een onderdeel niet te downloaden was en dit op het net opgezocht moest worden. Ik kreeg dan een download voor een compressieprogramma.
Link naar reactie
juist het inloggen als administrator lukt niet .hij herkent het wachtwoord niet, dus kan ik ook niet verder.\r\neven ter verduideling: bij het downloaden kun je kiezen tussen de ubuntu download voor 64 bit of 36 bit, of via de windows download. Aangezien bij de eerste mogelijkheid de download op een gegeven moment stopt en zegt dat een onderdeel er niet is en op internet gezocht moet worden heb ik maar gekozen voor de windows mogelijkheid. Is er anders een juiste download die zonder problemen gaat? dan haal ik deze er af en ga hem opnieuw downloaden, wellicht zonder de problemen. bedankt in ieder geval voor het geduld dat je voor me kunt opbrengen
Link naar reactie
Als je niet al heel lang het systeem op Ubuntu hebt draaien, of het niet erg vind om hem opnieuw te installeren is dit de meest simpele optie. Maak wel indien nodig een back-up van je homefolder (/home).\r\nHieronder zijn de download-links. Linux Mint werk ik zelf mee. Een aantal ontwikkelaars waren niet tevreden met de weg die Ubuntu heeft genomen. Deze mensen hebben Ubuntu als basis genomen en deze veranderd. Hij is wat uitgebreider dan Ubuntu (flash en Java zijn al geïnstalleerd) en het heeft een andere omgeving welke dichter ligt bij GNOME 2 (heel veel mensen waren/zijn ontevreden over Unity, wat steeds meer op een omgeving voor tablets en smartphones begint te lijken).\r\nAlles wat op Ubuntu draait, draait ook op Linux Mint.\r\n\r\nUbuntu 13.10:\r\n[URL=\"http://www.ubuntu.com/download/desktop/thank-you?distro=desktop&bits=64&release=latest\"]64-bit Versie[/URL] | [URL=\"http://www.ubuntu.com/download/desktop/thank-you?distro=desktop&bits=32&release=latest\"]32-bit Versie[/URL]\r\n\r\nLinux Mint:\r\n[URL=\"http://mintlinux.mirror.triple-it.nl/iso//stable/16/linuxmint-16-cinnamon-dvd-32bit.iso\"]32-bit Versie[/URL] | [URL=\"http://mintlinux.mirror.triple-it.nl/iso//stable/16/linuxmint-16-cinnamon-dvd-64bit.iso\"]64-bit Versie[/URL]\r\n\r\n[URL=\"http://www.ubuntu.com/download/desktop/create-a-usb-stick-on-windows\"]Instructies[/URL] voor het installeren via een USB (scheelt weer een DVD).
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...