Ga naar inhoud

Van GTP naar MBR via converter


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Heb hier een Asus X501A. Er stond W7 Home Premium 64 bit op. C schijf geformatteerd en nu blijkt de HDD een GTP partitiestijl te hebben dus die moet eerst worden omgezet naar MBR. Heb even geen 64 bit schijf voorhanden.(per ongeluk in een andere pc laten zitten) Kan ik de schijf nu via een usb ide/sata converter aan mijn eigen PC hangen en - via schijfbeheer - de HDD alsnog converteren naar MBR - via diskpart enz. - teneinde er nadien een 32 bits versie op te zetten? Of is er een makkelijker methode?
Link naar reactie
Hier het hele verhaal in Dutch Rob... [url]http://computertotaal.nl/overige-elektronica/partitioneren-formatteren-26102[/url]\n\n[QUOTE]Windows 7 biedt dus twee mogelijke partitiestijlen aan voor een harde schijf: MBR en GPT. De eerste stijl bevat wel een paar nadelen. Zo bevindt de MBR-sector zich altijd in de eerste fysieke sector van uw schijf: blijkt die beschadigd, dan is uw schijf onbruikbaar voor MBR. GPT, wat staat voor GUID (globally unique identifier) partition table, is beter bestand tegen corruptie. Zo worden er twee exemplaren van de GPT-header (plus partitietabel) opgeslagen. De partitiegegevens zijn bovendien met CRC (cyclic redundancy check) beschermd tegen logische corruptie. U hebt tevens kunnen lezen dat u bij MBR beperkt bent tot drie primaire en één uitgebreide partitie (weliswaar verder op te delen in logische stations). GPT blijkt een heel stuk guller: 128 partities. In de praktijk weliswaar \'beperkt\' tot 124. Het is perfect mogelijk een MBR-schijf om te zetten naar GPT en omgekeerd, op voorwaarde althans dat u eerst alle bestaande partities verwijdert (en dus uiteraard eerst al uw data back-upt). Open de module voor schijfbeheer, rechtsklik op de schijf en selecteer\nConverteren naar GPT/MBR-schijf. De werkwijze in EaseUS Partition Master is vergelijkbaar: rechtsklik op de - partitieloze - schijf en kies Initialize to GPT/MBR, waarna u de operatie met Apply bevestigt. [/QUOTE]\n\nNiek
Link naar reactie
De schijf is gloednieuw Niek. Heb hem thans in zicht via Partitionwizard. Mooie tool maar ik heb er nog nooit mee gewerkt. Volgens mij heb ik niets te maken met Wizard en of Operations. Via een of ander tabblad kom ik dan bij Converteren naar MBR. De schijf wordt in het hoofdmenu omschreven als Disk 2- size 204B.00 GB, unallocated, logical, status none. Ik weet dat de schijf in totaal 320 GB is. Ook weet ik dat als je naar MBR converteert slechts 1 partitie aanwezig mag zijn. Ik vraag me dan af waar die overige 116 GB zijn gebleven. Moet ik gewoon naar MBR converteren?
Link naar reactie
Er zal dan ergens op de schijf nog een partitie zijn van 116 GB toch? \nHeb je wel eens met rechts op de schijf geklikt in PatitionWizard? (Ik ken het programma niet).\nIk werk regelmatig met Paragon Partition Manager. Daar kan je eerst alle partities verwijderen, zodat je 1 hele schijf overhoud. \n\nMaar Windows moet zoiets eigenlijk zelf kunnen regelen. Start op van de dvd als de schijf de enige is, die aan die pc hangt en ga gewoon eens installeren.\nKies halverwege voor \"schijf opties\" verwijder alle partities en maak een nieuwe aan, waarop je Windows zet. \n\nNiek
Link naar reactie
Tot zover gelukt. Nog voor ik de schijf terugplaatste probeerde ik via m\'n eigen computer de installatie van W7 op te starten. Schakelde mijn hdd uit en boot vervolgens via cdrom. Kreeg toen het bericht: kan windows niet op deze schijf installeren. Configuratie van of installatie op schijven die op een usb- of ieee1394 poort zijn aangesloten worden niet ondersteund. Zucht.....wat te doen? (En nee Niek, hoefde geen enkele data veilig te stellen)
Link naar reactie
Niek, de schijf bleek een GTP te hebben. Mede op jouw advies (met behulp van EPM) eerst teruggebracht naar 1 partitie, daarna geconverteerd naar MBR, en vervolgens een C (OS) en D (Data) partitie aangemaakt. Heb er wel van geleerd om de partitiestijl in de toekomst vooraf te controleren. En ja. 2 partities lijken mij ook genoeg voor de gemiddelde gebruiker. (buiten het herstelgedeelte om dan) Hoe dan ook, hij draait nu als een trein. Nogmaals mijn dank
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...