Ga naar inhoud

modem -> switch -> router


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Beste allemaal,\r\n\r\nik heb n vraag die in andere vormen wel eens aan de orde gekomen is op dit forum, maar ik heb n andere vorm bedacht.\r\n\r\nMijn netwerk is nu traditioneel aangesloten: modem -> router (met wifi voor de telefoon(s) -> 1 bekabelde pc. Ik heb 1 pc, en heel af en toe een laptop aangesloten (via wifi). Ik gebruik de wifi dus voornamelijk voor mijn telefoon (en die van mn kinderen, max. 6 stuks tegelijk, als ze er allemaal zijn).\r\n\r\nMijn plan is nu, omdat ik de snelheid bekabeld op mn pc zo hoog mogelijk wil hebben, om een switch te zetten tussen modem en router, zodat ik de pc (vrijwel) rechtstreeks op de modem heb aangesloten, en de telefoon toch via wifi kontakt kan maken met internet.\r\n\r\nIs dit mogelijk? Kan ik het proberen zonder iets (onherstelbaar) kapot te maken?\r\nIk heb nu sinds een half jaar glasvezel, 50 mb abo, via Vodafone.\r\n\r\nGraag advies!\r\n\r\nVriendelijke groet,\r\n\r\nMarco
Link naar reactie
Als het echt alleen een modem is gaat het niet werken. Je krijgt maar één (public) IP-adres van Vodafone en daar kun je dus één device mee bedienen, je PC of de router, niet tegelijk. Na de router heb je (private) IP-adressen genoeg. Voor de snelheid zal het niets of weinig uitmaken: jullie delen toch dezelfde internetverbinding.
Link naar reactie
Kortweg: Een switch tussen modem en router gaat niet werken! \nDe juiste (werkende) volgorde is Modem > router > Switch.\nWat je wel kan doen is een geavanceerde router kopen, waarbij je per mac adres de prioriteit en snelheid in kunt stellen. Dan kan je je eigen pc altijd voorrang laten hebben. Maar met 50 Mb/s ga je er denk weinig van merken, omdat je bandbreedte zat hebt. \n\nNiek
Link naar reactie
De Modem van KPN heeft standaard een router waarop ik 1 uitgang(poort 3) voor alle TV\'s heb staan middels een switch, 1 poort rechtstreeks naar mijn kamer met daaraan een switch voor o/a een Standalone een laptop en een Satelliet ontvanger en een verbinding naar de kamer van mijn zoon die ook een switch heeft met daarop enkele apparaten PC, XBox en wanneer nodig de laptop voor school.\nVerder werken alle draadloze apparaten op de Wifi van Modem/router van KPN 3 telefoons en 2 laptops en 2 tablets.\nHoe je de lijn ook aanlegt een switch past er altijd tussen.\n\nIk vermoed dan ook dat je van je provider een modem/router hebt en niet alleen een modem, ik ken geen providers die nog enkel modems leveren.
Link naar reactie
[QUOTE=stroke33;645139]. . . . . \r\nIk vermoed dan ook dat je van je provider een modem/router hebt en niet alleen een modem, ik ken geen providers die nog enkel modems leveren.[/QUOTE]\r\n\r\n\r\nsorry\r\n\r\nik heb op mijn router direct het externe ip adres\r\n\r\nde mijne is dus nog een modem en geen combi\r\n\r\nen ik heb glasvezel
Link naar reactie
[QUOTE=sjouwer;645159]sorry\n\nik heb op mijn router direct het externe ip adres\n\nde mijne is dus nog een modem en geen combi\n\nen ik heb glasvezel[/QUOTE]\n\n[QUOTE]Ik heb nu sinds een half jaar glasvezel, 50 mb abo, via Vodafone.[/QUOTE] dan moet je dus een download hebben van 50.000 Kbits\n\nVodafone levert jou signaal maar ik zou toch een gaan bellen met hen want dit klopt niet. Overigens is dat vaste externe ip adres altijd er maar 1 die begint met 192.168.\n\nAls je een glasvezelkastje hebt (deze is geplaatst door de glasvezel monteur) dan heb je ook een modem/router (dit word naar gelang het abonnement geleverd door in jou geval [URL=\"https://www.glasvezel-vergelijken.nl/providers/vodafone\"]Vodafone[/URL]), van het glasvezelkastje loopt een WAN lijn naar de WAN ingang van de modem/router met daarop 4 utp uitgangen waar poort 3 dient als TV uitgang naar de IPTV ingang welke met een switch is te verdelen naar meerdere TV\'s in huis, de andere 3 zijn gewoon netwerkuitgangen voor PC of andere netwerk apparatuur.\nIk heb zelf ook glasvezel van [URL=\"https://www.glasvezel-vergelijken.nl/providers/kpn\"]KPN[/URL] en een bitrate van 100/100 Mbs in theorie in de praktijk meet ik zo rond de 95/83 en zoals op dit moment omdat deze PC alleen aanstaat 100/99.\nVerder kun je als ik het goed heb ook nog 32 wifi apparaten verbinding laten maken met de modem/router.
Link naar reactie
[QUOTE=Hans60;645166]Externe (public) adressen beginnen nooit met 192.168, dit zijn private adressen voor gebruik in lokale netwerken.[/QUOTE]\r\n\r\nMijn excuus je hebt gelijk dat is het IP adres van de Modem/router het vaste IP adres van de provider is afhankelijk van de provider en in welk deel van het land je woont.
Link naar reactie
[QUOTE=Marco1954;645101]Beste allemaal,\r\n\r\nik heb n vraag die in andere vormen wel eens aan de orde gekomen is op dit forum, maar ik heb n andere vorm bedacht.\r\n\r\nMijn netwerk is nu traditioneel aangesloten: modem -> router (met wifi voor de telefoon(s) -> 1 bekabelde pc. Ik heb 1 pc, en heel af en toe een laptop aangesloten (via wifi). Ik gebruik de wifi dus voornamelijk voor mijn telefoon (en die van mn kinderen, max. 6 stuks tegelijk, als ze er allemaal zijn).\r\n\r\nMijn plan is nu, omdat ik de snelheid bekabeld op mn pc zo hoog mogelijk wil hebben, om een switch te zetten tussen modem en router, zodat ik de pc (vrijwel) rechtstreeks op de modem heb aangesloten, en de telefoon toch via wifi kontakt kan maken met internet.\r\n\r\nIs dit mogelijk? Kan ik het proberen zonder iets (onherstelbaar) kapot te maken?\r\nIk heb nu sinds een half jaar glasvezel, 50 mb abo, via Vodafone.\r\n\r\nGraag advies!\r\n\r\nVriendelijke groet,\r\n\r\nMarco[/QUOTE]\r\n\r\nWie is je provider, dat is namelijk belangrijk om te weten wij kunnen je dan beter helpen .\r\n\r\nDus glasvezelkast in de meterkast waarschijnlijk ongeveer 30X30 Cm gedeeld in 2 kastjes waaruit 1 van de kastjes een stroomkabel en een utp kabel komt die naar een andere kast gaat, graag daar de naam van, bijvoorbeeld Experia als het KPN is, waar een aantal lampjes op branden met namen erbij als internet, TV, Telefoon enz.
Link naar reactie
Beste allemaal,\r\n\r\nhartelijk dank voor al jullie reacties.\r\n\r\nIk had natuurlijk ook al gezocht op internet, en dat IP-adres-probleem was ik ook al tegengekomen.\r\n\r\nIk heb, zoals gezegd in mijn eerste post, Vodafone als provider, sinds maart jl, glasvezel. Ik heb in mijn meterkast als modem een grijs-wit kastje hangen waar onderin 6 ingangen zitten, waar o.a. de kabel naar mn router inzit, de telefoonkabel, en een andere kabel (ik neem aan voor de tv). Ik zal proberen een fotootje bij te sluiten bij deze post. Ik kan geen merk of zo vinden op de modem.\r\n\r\nHet probleem is eigenlijk het volgende: sinds ik een nieuwe router heb, doet mn pc er (vaak, niet altijd!) eeuwen over om webpaginaas te laden; dan krijg ik in Chrome linksonderin de melding \"Resolving host....\" en dan kan het een seconde of vijftien-twintig duren voor ik de pagina zie; soms ook krijg ik eerst de melding: \"kan pagina niet vinden\", en wanneer ik dan op Reload druk (F5), dan plop: staatie op mn scherm. Heel vreemd.\r\nBij IE gebeurt hetzelfde, alleen geen melding, alleen wanneer hij de pagina niet kan laden.\r\n\r\nWanneer ik de modem rechtstreeks op mn pc aansluit met de kabel, gebeurt dit niet en is het snel genoeg naar mn zin.\r\n\r\nOok met andere routers gebeurt dit niet. \r\n\r\nIk heb op aanraden van een vriend de Netgear WNDR3700v4 gekocht, die bij hem prima werkt, zegtie. Ook de helpdesk van Netgear komt er niet uit. Intussen heb ik hem ingeleverd bij de verkoper, en wacht ik op een nieuwe (misschien is het het enige maandagprodukt dat ze maken, ik hoor van alle kanten dat dit een prima merk is). op dit moment draait alles op een oude Sitecom router, met de halve snelheid ongeveer.\r\n\r\nMijn idee was daarom om de router voor zover het de bekabelde afdeling naa mn pc betreft, te omzeilen door er een switch tussen te zetten. Waardoor ik de Wifi overheb om mijn smartfoon te bedienen.\r\n\r\nIk begrijp dus dat ik IP-adres-problemen kan verwachten. Maar kan ik het gewoon proberen en dan maar zien wat er gebeurt, of kan ik met deze opstelling iets onherstelbaar beschadigen?\r\n\r\nGraag advies!\r\n\r\nVriendelijke groet,\r\n\r\nMarco
Link naar reactie
Ik heb het nooit geprobeerd, omdat bekend is dat het niet werkt, maar ik vermoed niet dat je er blijvende schade mee aan kan richten.\n\nMaar, doe eens een speedtest bij speedtest.net en laat even weten hoe snel je abo moet zijn en welke snelheid de speedtest geeft. \n\nWat verder van belang is i.v.m. ip adressen oppakken is, dat je apparaten wel via utp aansluit, maar alles van de 220 afhaalt.\nDaarna zet je het modem aan en laat dit GEHEEL opstarten.\nDaarna pas zet je de router aan en laat die opstarten. \n\nNiek
Link naar reactie
als de computer direct aan het modem zit, wat is dan het ip adres van de computer en van de gateway\r\n\r\nvoor al de eerste 2 combinaties zijn belangrijk\r\n\r\ndoe dit via start-- programma\'s of of bestanden zoeken vul hierin cmd en klik op de gevonden exe\r\n\r\ntype hierin ipconfig /all en geef enter\r\n\r\nkijk bij de gevraagde items
Link naar reactie
Dit lijkt mij een glasvezelkastje en modem/router in een.\n\nZoals je het nu aangeeft heb je volgens mij 2 routers achter elkaar zitten.\n\n\nKastje op foto\n\n3 lampjes bovenin Power, Glas, Ethernet deze laatste gaat waarschijnlijk inwendig naar de onderkant wat een Modem/router is waarop 6 lampjes power, internet, TV, Wifi en netwerk of ethernet en evenveel poorten onderin 1 voor TV 1 voor Telefoon en 3 netwerk poorten waarvan er 1 gaat naar de router WAN poort, deze kabel kun je los maken van de WAN poort op je Router en direct aan de netwerkkaart van je PC/laptop steken.\n\n\nDit is de meest rechtstreekse verbinding en zou je de volle snelheid - 10% moeten krijgen van je abonnement, ik bedoel dus dat je je eigen router er tussenuit haal, dan zou ja namelijk aangesloten moeten zijn op de ingebouwde router van het kastje
Link naar reactie
Niek ik wilde net veranderen, het lijkt meer op de [URL=\"http://xmsnet.nl/uploads/pdf/Installatiehandleiding_glasvezelmodem_low_res.pdf\"]XMS[/URL] met één netwerk uitgang, maar dan nog kan hij de WAN aansluiting uit zijn router halen en rechtstreeks op de netwerkkaart van zijn PC/Laptop aansluiten en de snelheid meten.[URL=\"http://www.eindelijkglasvezel.nl/nederweert/nieuws/eerste-glasvezelaansluitingen-nederweert-geactiveerd\"] eerste in nederweert zelfde kastje [/URL].\n\nDe [URL=\"http://www.flickr.com/photos/glasvezelnu/5428410390/\"]KPN/Reggefiberkast[/URL] ziet er net iets anders uit met een [URL=\"http://tweakers.net/nieuws/70268/kpn-komt-met-nieuwe-experia-boxen-en-twee-settopboxen.html\"]Experia Modem/router[/URL]
Link naar reactie
Dag allemaal,\r\n\r\nDank voor jullie reacties.\r\n\r\n@sjouwer: dat zal ik es doen, nu geen tijd voor. Duurt me nu te lang, want als ik dat doe, moet alles eerst n half uur uit, beveiliging van/door de modem, is me verteld door de installateur (van Guidion). Ik zal erover rapporteren hier. Nu met mn oude Sitecom zijn die gegevens: Standardgateway 192.168.0.1, en IPv4-adres 192.168.1.101\r\n@stroke: yep, zelfde kastje, volgens mij; de blauwe kabel loopt naar de router en kan rechtstreeks naar de pc; ik zal m weer es rechtstreeks aansluiten, kijken wat de speedtest oplevert. Nu krijg ik verschil tussen IE en Chrome, kan dat kloppen? IE komt tot Ping 6 ms, down 42,75, up 48,15, Chrome tot Ping 18, down 32,58, up 26,92...\r\n@Niekie: dank voor je tips, ik zal ze volgen!\r\n\r\nMaar nogmaals, ik heb niet zozeer problemen met de snelheid, als het loopt, loopt het wel, als wel met het laden van de paginaas en bv. mijn emailprogramma (Thunderbird)...\r\n\r\nVr.gr.,\r\n\r\nMarco
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...