Ga naar inhoud

Moederbord stuk?


Aanbevolen berichten

Mijn oude mediacenter viel een tijdje geleden ineens uit en sindsdien start hij maar slecht op.\r\nIk heb inmiddels een nieuw systeem geregeld en dat draait een stuk beter, dus ik ben maar eens met de oude gaan klooien.\r\n\r\nEen hele tijd geleden is de voeding stuk gegaan. Deze heb ik destijds vervangen en toen werkte de boel eigenlijk weer naar behoren. Maar onlangs dus weer wat problemen. (Zelfs met de \"nieuwe\" voeding). Nu heb ik er een andere voeding in gezet en heb ik hetzelfde.\r\n\r\nHet enige dat ik nu in de kast heb zitten is een voeding, moederbord, processor en geheugen. Wanneer ik dit alles aansluit en de boel aanzet kan ik soms in het BIOS komen, maar meestal beginnen de fans te draaien en vallen direct daarna uit.\r\nIk heb al geprobeerd de batterij van het moederbord te vervangen, maar dat mocht ook niet baten.\r\n\r\nKlinkt dit jullie bekend als moederbord problemen? Ik hoor ook geen enkel piepje dat aangeeft dat er een geheugentest start of dat er geen OS (immers geen schijf) aanwezig is.\r\n\r\nAls het moederbord stuk is wil ik er eigenlijk een tweedehands moederbord, geheugen en processor in zetten. Alleen hebben de meeste pc\'s tegenwoordig een 24-pins connector en mijn voeding heeft nog een 20-pins connector. Kan ik dat met een simpel verloop (ik heb gezien dat ze bestaan) omzetten? Of is het niet zo simpel?
Link naar reactie
[QUOTE=Plantje;644391]... Wanneer ik dit alles aansluit en de boel aanzet kan ik soms in het BIOS komen, maar meestal beginnen de fans te draaien en vallen direct daarna uit.[/QUOTE]\nDit lijkt op een kortsluiting wat zorgt dat de voeding zichzelf uitschakelt.\n\nJe kan eens dezelfde opstelling proberen, maar dan met het moederbord plat op tafel, dus alles uitgebouwd, geen kast. Het komt wel voor dat een simpel schroefje van de kast ergens tegen een onderdeel of printbaan aandrukt.\n\nVisueel checken op kortsluitingen is natuurlijk ook slim, er zal maar een schroefje ingevallen zijn.
Link naar reactie
Een visuele controle helpt je vaak al een heel stuk op weg.\r\nZie je condensatoren die aan de bovenkant bol staan of roest vertonen dan is dat de oorzaak.\r\nEr zijn heel wat moederborden van allerlei fabrikanten die na verloop van tijd het probleem van de \"Amazing Exploding Capacitors\" hebben. Van de duurste tot de goedkoopste merken.\r\nVerder kan stof een zorgen voor allerlei ellende. Zeker als dat stof zich heeft verzameld rond de geheugenbanken en de verschillende aansluitingen op het moederbord.\r\nMaar ook in de cpu-koeler zorgt stof er voor dat de koeling amper nog werkt, waardoor de beveiliging op het moederbord het hele systeem afsluit.
Link naar reactie
Ja inderdaad. En dat is geen probleem zolang je er maar eerlijk over bent en er een redelijke prijs voor vraagt. Ik vind 2 tientjes voor een HTPC kast met moederbord, geheugen, processor en een DVD speler persoonlijk niet veel namelijk. (En als ik kijk naar de vele reacties is dat ook niet zo veel :) ) Als mensen niet lezen en niet zien, dat er staat dat het apparaat niet opstart vind ik dat niet mijn probleem.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...