Ga naar inhoud
  • 0

Vermijd Softonic


Anoniem2

Vraag

Ik heb nu al een paar keer problemen gehad met Softonic, een aanbieder van diverse programma\' s. Het probleem zit hem niet in die programma\'s zelf maar het feit dat Softonic allerlei crap op je PC installeert die er moeilijk af te krijgen is.\r\nIk snap niet dat er geen instantie is die een bedrijf als Softonic aanpakt. In elk geval advies:\r\nVermijdt Softonic
Link naar reactie

20 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Als je van Softonic download moet je het gebruik van hun download manager uitvinken en heb je nergens last van.\n\nEdit:\nIk heb er nog even naar gekeken en dat vinkje staat niet overal.\nEr worden ook downloads aangeboden waarvan de naam begint met SoftonicDownloader.\nKlik dan op de link waar Alternatieve download bij staat in plaats van de grote download knop.\nHun download manager moet inderdaad vermeden worden.\n\nGewoon een kwestie van goed lezen dus en niet zomaar downloaden wat aangeboden wordt.
Link naar reactie
  • 0
Het is niet alleen een probleem bij Softonic, je ziet die ongewenste rommel bij veel meer download portals.\nWil je een product van bedrijf X downloaden, ga dan naar de website van bedrijf X en download het programma niet ergens anders.\n\nDan heb je soms nog het probleem dat zelfs bij het setupbestand dat bedrijf X zelf aanbiedt rommel is inbegrepen die je helemaal niet wilt hebben. Het advies dat al eerder is gegeven geldt dan natuurlijk ook; Goed opletten en niet te haastig iets installeren.\n\nBen zelf werkzaam in de anti-malware wereld en het is en blijft een lastig probleem.\nWanneer de gebruiker zelf niet het vinkje weghaalt bij een of andere optie om een onzinnige toolbar of andere rommel te installeren, dan is dat een keuze van de gebruiker. \nWanneer een anti-malware programma dit zomaar zou detecteren als malware dan kunnen de makers van dat anti-malware programma rekenen op een boze e-mail waarin gedreigd wordt met een rechtzaak wegens inkomstenderving en meer van dat gezeik.\nBij het bedrijf waar ik werkzaam ben hebben we daar onlangs nog een flinke discussie over gehad omdat we allemaal een hekel hebben aan die rommel, maar we moeten wel heel erg goed oppassen wat we wel en niet mogen doen om de argeloze (niet oplettende) gebruikers te beschermen.
Link naar reactie
  • 0
Daarom blijft het devies: Lezen, lezen en nog eens lezen.\nLees goed waar je mee akkoord gaat als je klikt op Download, Ok, Accepteren en wat dies meer zij. Ook tijdens het installatie proces.\nEn kijk ook wat er gebeurd als je iets uitvinkt en er meerdere vinkjes zijn.\nHet uitvinken van 1 vinkje zet vaak een andere weer aan die je ook niet wilt. \nDie moet je dan apart weer uitvinken.\n\nHet is en blijft een zielige manier van proberen je \"troep\" aan de man te brengen.\nOf vrouw uiteraard. Anders krijg ik die Rusinnen die nu in Nederland zijn over me heen.\n\nCome to think of it, dat hoeft helemaal geen nadeel te zijn! (proud)
Link naar reactie
  • 0
Heel toevallig heb ik laatst ook iets via Softonic gedownload, heb denk ik de mogelijkheid om de download manager niet te gebruiken over het hoofd gezien.\nNu had ik alle vinkjes verwijderd (of juist laten staan), overal waar Accept bij stond op skip geklikt en nog was mijn browser gekaapt met een toolbar en andere zoekmachine.\nGelukkig weet Avast (en MBAM) hier ook wel raad mee, maar het is geen aanrader ;)
Link naar reactie
  • 0
[QUOTE=ctrlaltdelete;642501]Het is niet alleen een probleem bij Softonic, je ziet die ongewenste rommel bij veel meer download portals.\nWil je een product van bedrijf X downloaden, ga dan naar de website van bedrijf X en download het programma niet ergens anders.\n[/QUOTE]\n[QUOTE=Edmoor;642502]Daarom blijft het devies: Lezen, lezen en nog eens lezen.\nLees goed waar je mee akkoord gaat als je klikt op Download, Ok, Accepteren en wat dies meer zij. Ook tijdens het installatie proces.[/QUOTE]\nJammer maar helaas niet altijd waar...\n\nNet een upgrade gehad naar een nieuwe versie van een bekende freeware AV, met twee vinkjes voor Ask search bar\'s etc. netjes door mij uitgevinkt, maar ik heb na installatie toch Ask spul geïnstalleerd staan.\nIk heb niet echt zin om terug te gaan en alles nog eens dunnetjes over te doen om te zien of niet toch[I] ik[/I] een fout heb gemaakt, want zo ja, dat zou dan betekenen dat ik toch ergens om de tuin geleid ben.\n\nNa uitvinken en installeren blijkbaar dus ook direct weer nodig iets te de-installeren.
Link naar reactie
  • 0
[quote]Wil je een product van bedrijf X downloaden, ga dan naar de website van bedrijf X en download het programma niet ergens anders.[/quote]\nHelaas helpt dat niet altijd. Steeds meer bedrijven zie je linken naar andere download sites.\nZo zie je dat bijv. ook AVG naar cnet.com verwijst voor zijn downloads.\nMalwarebytes zit bij Techsport, CCleaner nog op zijn eigen server maar ook op Filehippo.\n\nWat ik veel ergerlijker vindt is dat gerenomeerde programmas nu ook steeds meer proberen je rommel aan te smeren.\nBij Adobe en sommige andere zaken wordt het onderhand vervelend dat je elke keer Google Chrome opgedrongen wordt.\nBij anderen zie je een gratis trojan scanner van MacAfee of iets van Symatec erbij en inderdaad ook dat geneuzel van Ask.com wat feitelijk geen hond wil hebben als je een beetje slim bent.\n\nDus kortom, je kunt wel zeggen dat je bij het bedrijf zelf het beste kunt downloaden, maar dat blijkt tegenwoordig ook niet altijd even prettig te zijn.\n\nHet blijft een kwestie van goed lezen, liefst \"aangepaste installatie\" te kiezen en dan uitvinken wat je niet wilt. Want sommige dingen (ook die ask toolbar heb ik een keer op die manier gezien) zie je alleen bij aangepaste installatie voorbij komen.\nZit er niets in, dan gewoon volgende klikken, dan heb je in feite toch dezelfde installatie als bij de \"snelle\" installatie.\n\nMaar het is wel bedroevend dat gerenommeerde bedrijven als virusscanners en Adobe je nu ook zaken aan het opdringen is die je niet wilt.:(
Link naar reactie
  • 0
[QUOTE=ctrlaltdelete;642520][URL=\"http://onlinearmorpersonalfirewall.blogspot.nl/2009/05/ask-toolbar-in-online-armor-free-nearly.html\"]Hier[/URL] een oud maar nog steeds aktueel verhaaltje over het wel of niet toevoegen van Ask toolbar.[/QUOTE]\nDat is een rare hoek om het probleem te zien, die $ 1,00 per \'getrickte\' klant heeft dus mogelijk de freeware AV schrijver er toe over gehaald om toch een inkomen uit het freeware gebruik te halen. Het zou best kunnen als het niet \'getrickt\' was, maar bij mij bleek het een opt-in die ook nog eens niet uit te schakelen is.\n\nDie softwareschrijvers doen er denk ik beter aan een donatiekanaal makkelijk toegankelijk te hebben zodat je in een goede bui eens kan bijdragen. Ik heb er gewoon moeite mee om b.v. een jaar betaald te gebruiken, en er vervolgens aan vast te zitten, of als alternatief alles te moeten dé-installeren en opnieuw de freeware versie te installeren.
Link naar reactie
  • 0
In het verhaaltje waar ik naar linkte heeft die software schrijver er uiteindelijk niet voor gekozen omdat eigenlijk iedereen er op tegen was.\n \nWanneer je als bedrijf te weinig inkomsten genereert omdat wel iedereen je gratis product wil gebruiken en slechts een klein percentage van de gebruikers een licentie koopt voor een uitgebreidere versie van dat product dan zul je toch iets moeten bedenken om meer inkomsten te genereren. \nVeel bedrijven kiezen dan voor een extra toolbar die flink wat geld oplevert. Soms krijgt de toolbar een iets andere naam maar het blijft dezelfde rommel. \nWanneer het je geen zak interesseert wat je gebruikers er van vinden dan kies je erg snel voor zo\'n toolbar vanwege de hoge opbrengsten.\n\nInteresseert het je wel, dan kies je niet voor zo\'n toolbar maar is er kans dat je product binnenkort niet meer bestaat.
Link naar reactie
  • 0
[QUOTE=ctrlaltdelete;642541]In het verhaaltje waar ik naar linkte heeft die software schrijver er uiteindelijk niet voor gekozen omdat eigenlijk iedereen er op tegen was.[/QUOTE]\nDat had ik gelezen, het was een verhaal over waarom eigenlijk zoveel software wordt begeleid door dit soort ongewenst spul.\n\nIk zag het trouwens vanuit een rare hoek omdat ik eigenlijk al heel lang van freeware AV gebruik maak, en het zo normaal ben gaan vinden, ook met elke dag een update van de makers, en dat zijn er toch heel wat... En nu doet de maker voor het eerst een zet waarmee het zegge en schrijven 1 dollar aan mij KAN verdienen, en ik flip... \nDat was dus de andere (meer begrijpelijke) hoek van waaruit ik het (en ook mezelf) ineens bekeek, ondanks het feit dat ik het er helemaal niet mee eens ben dat het achter mijn rug is gebeurd.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Antwoord op deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...