Ga naar inhoud

oude diskettes openen


Aanbevolen berichten

Hallo,\r\nIk heb een vraag mijn moeder kwam ineens met wat oude diskettes aan en die wilde ze graag geopend hebben. Er staan voor haar belangrijke dingen van vroeger op in toenmalige word versie. Nu heb ik al pogingen ondernomen maar ik krijg ze niet geopend.\r\nHet zijn word documenten uit de tijd 1995 tot 2003 en ik heb dus word vanaf 2004 maar geen van mijn versies wil die bestandjes openen en ik weet niet wat ik kan doen of downloaden om het te openen en te kunnen printen ofzo.\r\nHeeft iemand handigheid met zulke oude bestandstypes en kennis hoe je die nog geopend kan krijgen ? Ik heb wel een losse diskdrive en daar kan ik ze dus wel mee herkennen dat is geen probleem maar bij openen van de bestandjes krijg ik foutmeldingen.\r\nGroetjes\r\nEsmeralda
Link naar reactie
Hoi \r\nDat had ik dus ook al eens geprobeerd. Ze openen via word maar ze ook openen vanuit verkenner maar ik blijf een fout melding krijgen dat die ze niet kan openen. Ik dacht namelijk dat je met een nieuwere versie van word die oude kon openen maar met degene op de diskettes krijgen we dat niet gedaan.\r\nEn het is een stuk of tig gedichten die mijn moeder ooit geschreven heeft en ze wil die zo graag nog eens printen of opslaan maar dan op cd dus ik zou ze graag heropenen voor haar.\r\nGroetjes\r\nEsmeralda
Link naar reactie
Het is ook gewoon mogelijk dat de diskette an sich gewoon te oud is. Die dingen hebben, net als onder meer VHS videobanden en oude cassettebandjes, gewoon een houdbaarheid, dus na verloop van tijd gaat de kwaliteit van het medium waarop je de bitjes opneemt achteruit en kunnen ze niet zo nauwkeurig meer uitgelezen worden. Dat kan ervoor zorgen dat ééntjes ineens gelezen worden als nulletjes en als er maar genoeg omvallen, dan is je bestand corrupt en kun je het niet meer openen.\n\nThat said, als het écht oude bestanden zijn, dan is het mogelijk dat de nieuwste versies van Word de ondersteuning daarvoor inmiddels stopgezet hebben, of dat je er een losse plugin voor nodig hebt. Je kunt het ook eens met LibreOffice proberen, maar ook dat is niet zeker.
Link naar reactie
Ik heb het vermoeden dat een oud Word bestand met Kladblok te openen is, al zal je wat vervuilende karakters zien omdat er opmaaktekens bij staan. Maar ik dacht dat de tekst zelf in gewoon ASCII staat.\nRechtsklik er op en kies voor \'[I]Openen met... Kladblok[/I]\'.\nAlhoewel... 2003 is wel laat, maar het begint in 1995, dus het is te proberen.\n\nEerst naar harddisk brengen is een best idee... \n\nLet op, een PC trekt vaak koellucht door elk spleetje van de kast, en het diskettestation is één zo\'n spleet, waardoor na lang niet gebruiken er een bonk stof in kan zitten[B];[/B] stop je er een diskette in, dan beschadigt hiermee direct het oppervlak (stof tussen oppervlak en leeskop), en worden ze onleesbaar.\nKijk dus eerst met een zaklantaarn in de spleet (bij jou misschien te laat :( ) en als het erg vuil is MOET je het station eerst uitbouwen en openen en reinigen.\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie
Ik heb de bestanden net op de hd gezet vanaf de diskettes en ik had zelf ook nog een oude office 2000 dus dat zou het probleem niet zijn maar is wel lief aangeboden. Maar heel apart nu openen ze wel. Maar als ik ze vanaf de diskettes wil openen dus niet.\r\nIk denk dat dit dus zoals John L zegt aan de diskettes ligt. Maar ik heb de bestanden er wel vanaf kunnen halen en moeders is blij ermee want 120 van haar oude gedichten zijn gered.\r\nBedankt voor de adviezen ik heb ze nu op mijn externe hd staan zodat als mijn pc mocht crashen een keer ik ze niet dan ook weer verlies hahahah.\r\nGroetjes\r\nEsmeralda
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...