Ga naar inhoud

Image overzetten van beschadigde schijf


Aanbevolen berichten

De laptop van mijn broer is de laatste tijd traag. Het begint al met het opstarten. Dit duurt soms wel meer als 10 minuten. Wanneer windows is gestart blijft het een slome bedoeling.\n\nDankzij speccy ben ik er achtergekomen dat de harde schijf meerdere slechte sectoren bevat en speccy geeft een waarschuwing voor deze schijf. Ook HDtune laat alarmbellen rinkelen bij deze schijf.\n\nOndertussen een andere harde schijf gehaald en met clonezilla geprobeerd om alles over te zetten. Helaas stopte clonezilla na verloop van tijd ermee. Clonezilla gaf de melding dat er slechte sectoren waren gevonden en dat daardoor het niet mogelijk was om een 1 op 1 kopie uit te voeren.\n\nWeet iemand nog een oplossing om een 1 op 1 kopie van de schijf te maken, zodat het niet nodig is om windows en alle programma\'s opnieuw te installeren?
Link naar reactie
Maar dan heb je nog geen garantie dat er slechte sectoren zijn met belangrijke data, al sluit je er waarschijnlijk wel een aantal uit.\nHerinstallatie lijkt mij ook de beste manier, geeft zekerheid.\n\nAls je toch tijd in proberen wilt steken, XXClone kan wat ctrlaltdelete hierboven voorstelt[B]:[/B] alleen de data overzetten, [I]zonder[/I] lege ruimte:\n[url]http://www.xxclone.com/iproduct.htm[/url]\n\nDe linker freeware versie doet dit voor je, en het maakt niet uit hoe de schijf aangesloten zit; aan de controller of via USB b.v..\nHet programma kopieert onder Windows. \nDe partitie waarop je de kopie zet [I]mag[/I] kleiner zijn als de originele partitie, maar alle bestanden moeten er natuurlijk (ruim) op passen om Windows goed te laten werken en de toekomst aan te kunnen.\nGroot pluspunt t.o.v. een volledige clone (sector voor sector kopie) is dat de nieuwe schijf helemaal gedefragmenteerd afgeleverd wordt omdat er \'gewoon\' (bestand voor bestand) gekopieerd is.\n\nLet op, na het overzetten moet je de partitie nog opstartbaar maken met de optie daarvoor onder de tab \'[I]Cool Tools[/I]\'.\nAls je op zeker wilt spelen zorg dan dat de indeling van de nieuwe schijf gelijk is aan die van de oude, alleen de grootte van de partities kunnen best verschillen. Dit is echt geen voorwaarde, maar andere (ingewikkelde) partitietabellen met multiboots b.v. zouden misschien roet in het eten kunnen gooien (Mijn angst hoor, nogmaals: dat is geen voorwaarde, maar de makers informeren netjes dat er een klein percentage van pogingen is waarbij het niet lukt).\n\n\nWat het uiteindelijk doet als het een onleesbare sector tegenkomt... geen idee.\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie
Ben even bezig geweest met xxclone, maar dat heeft niet geholpen. De bestanden zijn wel overgezet, maar het is niet gelukt om de schijf bootable te maken. Wel zijn alle opties bij het onderdeel \"make bootable\" geselecteerd. Tevens geprobeerd om de schijf ID te kopiëren. Ook dit lost het probleem niet op.\n\nXXclone geeft geen melding dat er iets fout is gegaan, maar ik krijg tijdens het starten een foutmelding vanuit windows bootmanager. De melding is: [I]Windows failed to start. A recent hardware of software change might be the cause.\n\nStatus: 0xc000000f\n\n[/I]Er zit dus blijkbaar niets anders op dan alles opnieuw te installeren.
Link naar reactie
Jeroenathome,\n\nWelk merk harde schijf is het?\nEr zijn mooie programmaatjes beschikbaar die je gratis kunt gebruiken bij bepaalde merken.\n[URL=\"http://www.idealsoftware.nl/backup.html\"]Hier[/URL] een voorbeeld van een paar van die programmaatjes.\n\nZelf gebruik ik Seagate DiscWizard en maak een image met alleen data en ook de MBR wordt opgeslagen. Dan kan ik later kiezen om de image terug te zetten of om alleen de MBR terug te zetten.
Link naar reactie
Ik was iets te snel met een reactie te plaatsen. Bij de foutmelding stond ook dat het probleem mogelijk verholpen kan worden door via de installatie CD op te starten en te kiezen voor bestaande installatie herstellen.\n\nNa de keuze kwam het bericht dat de bootsector gerepareerd moest worden. Door dit uit te voeren lukt het wel om op te starten.\n\nWindows moet wel opnieuw geactiveerd worden, omdat de schijf in opslagruimte is toegenomen.\nDat de oorzaak van de trage laptop voor het grootste deel aan de defecte HD lag is duidelijk te merken. Alles loopt al een stuk sneller en als je al moet wachten duurt het hoogstens enkele seconden.\n\nDe opstarttijd totdat het bureaublad wordt weergegeven is nu 1:24. Dat is voor een oud beestje die lange tijd is gebruikt een nette score.\n\nEen klein probleem waar ik bij deze laptop vaker tegen aangelopen ben is dat de opstartvolgorde van de diverse media bepalend is of het opstarten lukt of niet. Wanneer ik de HD niet als eerste zet lukt het niet om van de de HD op te starten. De laptop heeft de laatste BIOS update welke uit 2008 komt. Dat er ooit nog een update komt is niet te verwachten.
Link naar reactie
Goed dat de oplossing door Windows zelf gegeven nu ook eens werkt (Y)\r\n\r\n\r\nHet lijkt mij een prima idee om dit artikel over een herstelinstallatie even bij de hand te houden:\r\n[url]http://www.sevenforums.com/tutorials/3413-repair-install.html?ltr=R[/url]\r\n\r\nMochten er problemen komen die je kan identificeren als van de Windows installatie, dan is dat misschien een optie, want welke sectoren uiteindelijk toch niet goed zijn overgekomen weet je tenslotte niet. Wel ingrijpend een repair installatie, maar toch...\r\n\r\nLet daar op deze teksten:\r\n\"[B]You cannot use a OEM Windows 7[/B] \"Factory\" Restore/Recovery type of installation disc that came with or created from a store bought computer to do a repair install with. These can only be used do a clean install instead.\"\r\n\r\n\"[B]You can do a repair install on a factory OEM installation with the latest official Windows 7 with SP1 ISO file[/B] here: Microsoft: Windows 7 Direct Download Links, and use Windows 7 USB-DVD Download Tool to create a bootable DVD or USB flash drive with the ISO to do the repair install from within Windows 7.\"
Link naar reactie
[QUOTE=ctrlaltdelete;640253]\nZelf gebruik ik Seagate DiscWizard en maak een image met alleen data en ook de MBR wordt opgeslagen. Dan kan ik later kiezen om de image terug te zetten of om alleen de MBR terug te zetten.[/QUOTE]\nOok alleen data, die kende ik niet. Heb het programma wel eens gebruikt, het werkt dacht ik alleen met een Seagate of Maxtor schijf, d.w.z. [I]één van de twee[/I] schijven, doel of bron, moeten van die merken zijn.
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;640257]Ook alleen data, die kende ik niet. Heb het programma wel eens gebruikt, het werkt dacht ik alleen met een Seagate of Maxtor schijf, d.w.z. [I]één van de twee[/I] schijven, doel of bron, moeten van die merken zijn.[/QUOTE]\n \nOp onderstaande afbeelding zie je dat de C partitie bijna 100 Gb is. De gebruikte ruimte is 23 Gb en alleen die data zal worden opgeslagen.\nMet gemiddelde compressie wordt dat een backup van ± 12 Gb.\n \n[IMG]http://www.idealsoftware.nl/afbeeldingen/backup/SDW/SDW05.png[/IMG]\n \nZou je onderin de optie aanvinken voor \'Sector voor sector image maken\' dan wordt er een image gemaakt van die hele partitie.\nDat is onzinnig. Je krijgt dan een erg groot bestand waarvan het merendeel geen data bevat.\n \nWanneer ik een image terugzet, dan wordt de schijf geformatteerd en de data teruggeplaatst.\n \nHet programma kan alleen worden geïnstalleerd als er een HD van Maxtor of Seagate is aangesloten. Voor andere merken zijn er ook wel gratis programma\'s, te vinden op de website van de HD fabrikant.\nZe bevatten dan niet alle opties die bijvoorbeeld in de volledige versie van Acronis aanwezig zijn, maar je kunt er prima een image mee maken en weer terugzetten wanneer dat nodig mocht zijn.\n \nOp mijn systeem duurt het terugplaatsen ongeveer 8 minuten. Heb een aantal images bewaard, bijvoorbeeld eentje met een verse Windows + alle updates van dat moment.
Link naar reactie
Erikdenhouter,\n \nJe kunt met dat programma en waarschijnlijk met de meeste van dat soort programma\'s ook kiezen om een schijf te klonen. Zie bijvoorbeeld de opties van Seagate DiscWizard:\n \n[IMG]http://www.idealsoftware.nl/afbeeldingen/backup/SDW/SDW02.png[/IMG]\n\nWanneer zulke programma\'s worden aangeboden door de makers van de harde schijf mag men ook wel verwachten dat de programma\'s voor het klonen gebruikt kunnen worden.
Link naar reactie
Ja, dat wist ik..... maar krijg je dan ook de keuze voor uitsluitend data, of is het dan geheid \'sector voor sector\' clonen ? Bij jouw image (\'backup\' staat er in de programmabalk) lijkt het altijd ingepakt te worden, en dat kan je niet in een directe manier voor clonen gebruiken.\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie
Voor een Complete kloon Miray hdclone soms maak ik daar gebruik van.\r\n\r\nEn ik gebruik dan de gratis versie.\r\n\r\nDan is het een kwestie van data kabel omzetten , en je kunt weer vrolijk verder.\r\n\r\nEr moet wel een gelijke schijf of een grotere beschikbaar zijn voor het klonen.\r\n\r\nVoorkeur is en blijft natuurlijk een verse install van Windows.
Link naar reactie
Gelukkig lijkt alles goed te werken op het installeren van een update na. Het gaat om update KB2813347. Telkens wanneer er een poging wordt ondernomen komt foutmelding: 80073712. Op de site van [URL=\"http://forum.computeridee.nl/System Update Readiness Tool\"]MS[/URL] is er genoeg over te vinden, maar geen enkele oplossing die werkt. Ook niet in de reacties die bij de link staan.\n\nDe mogelijke oplossingen die ik geprobeerd heb zijn:\n\nDe fix-it tool\nSystem Update Readiness Tool\n.NET verwijdert en opnieuw geïnstalleerd (vanwege foutmelding 80070643)\nInstructies om de handelingen handmatig te doen\nUpdate downloaden en handmatig uitvoeren\nUpdate in veilige modus uitvoeren(update kan dan niet uitgevoerd worden. foutmelding: 0x8007043c)\n\nZover ik het na kan gaan zijn er enkele bestanden toch corrupt. Om de foutmelding weg te krijgen is alleen een frisse installatie nog als oplossing. M\'n broer mag eerst even kijken of de belangrijke bestanden nog goed zijn en er voor zorgen dat er een backup is. Daarna kan ik alsnog het probleem gaan oplossen.
Link naar reactie
[QUOTE=jeroenathome;640409]Gelukkig lijkt alles goed te werken op het installeren van een update na. \r\nOm de foutmelding weg te krijgen is alleen een frisse installatie nog als oplossing. Daarna kan ik alsnog het probleem gaan oplossen.[/QUOTE]\r\n\r\nDat zeg ik. Altijd de beste oplossing (frisse install) en zeker als het image van een corrupte schijf afkomt.\r\n\r\nNiek
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...