Ga naar inhoud
  • 0

Avira versus mbam


Anoniem2

Vraag

Hallo,\r\n\r\nIk gebruik de virusscanner avira 2013 free. Kan ik dan ook malwarebijtes antie malware [mbam] opzetten. Kennissen zeggen dat bij programma update\'s geweigerd wordt zodat men de nieuwe versie niet kan installeren. Ik gebruik windows vista 32 bits. Graag jullie mening.\r\n\r\nMet vriendelijke groet,\r\nSjaak
Link naar reactie

11 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
[QUOTE=Sjaak Straver;639100]Kennissen zeggen dat bij programma update\'s geweigerd wordt zodat men de nieuwe versie niet kan installeren. [/QUOTE]\r\nWat bedoel je hier mee? Welk programma? Wat voor updates (virusscanner, MBAM Windows, .......)? Nieuwe versie van wat?\r\n\r\nVoor zover mij bekend kun je naast een virusscanner prima MBAM gebruiken.
Link naar reactie
  • 0
Malwarebytes (de free versie) is een programma wat malware opspoort en verwijdert. Avira is een antivirus programma.\nDeze 2 kunnen geweldig goed samen op een pc. \nMet malwarebytes doe je eens per maand een scan. De free versie bewaakt je pc niet continue.\nMaar er zitten inderdaad wat onduidelijkheden in je vraag.\n\nNiek
Link naar reactie
  • 0
[QUOTE=Obelix71;639117]Wat bedoel je hier mee? Welk programma? Wat voor updates (virusscanner, MBAM Windows, .......)? Nieuwe versie van wat?\r\n\r\nVoor zover mij bekend kun je naast een virusscanner prima MBAM gebruiken.[/QUOTE]\r\n\r\nTussen de programma\'s avira en mbam\r\n\r\nMet vriendelijke groet,\r\nSjaak
Link naar reactie
  • 0
[QUOTE=Niekie30;639123]Malwarebytes (de free versie) is een programma wat malware opspoort en verwijdert. Avira is een antivirus programma.\r\nDeze 2 kunnen geweldig goed samen op een pc. \r\nMet malwarebytes doe je eens per maand een scan. De free versie bewaakt je pc niet continue.\r\nMaar er zitten inderdaad wat onduidelijkheden in je vraag.\r\n\r\nNiek[/QUOTE]\r\nBedankt voor je moeite\r\nSjaak
Link naar reactie
  • 0
[QUOTE=Obelix71;639162]Blijf je reactie/vraag erg summier vinden. \n \nZoals Niekie (en ik) aangeven kunnen MBAM en een antivirusprogramma normaal gesproken prima naast elkaar draaien en zouden elkaar niet dwars moeten zitten. \nZe hebben (immers) verschillende taken.[/QUOTE]\n\n[QUOTE=Niekie30;639123]Malwarebytes (de free versie) is een programma wat malware opspoort en verwijdert. Avira is een antivirus programma.\n[/QUOTE]\n \nAntivirus is Anti-Malware.\nAnti-Malware is niet altijd Antivirus.\n\nZo bevat Emsisoft Anti-Malware wel een volledige antivirus engine en Malwarebytes Anti-Malware niet. Toch worden beide programma\'s Anti-Malware programma\'s genoemd. \n\nAvira en MBAM kunnen dezelfde trojans detecteren. Dan ontstaat er geen oorlog tussen de beide programma\'s, er zal altijd een programma eerder zijn bij het detecteren en die handelt het dan verder af.\n\nWanneer beveiligingssoftware goed is geschreven dan ontstaan er ook geen problemen wanneer die software in combinatie wordt gebruikt op een systeem. Het zal natuurlijk wel voor enige vertraging zorgen wanneer je meer realtime beveiliging installeert, maar dat is het enige nadeel.
Link naar reactie
  • 0
[quote]Antivirus is Anti-Malware.\nAnti-Malware is niet altijd Antivirus.[/quote]\nDat ligt aan de definitie die je aan Malware wilt toekennen. Maar in deze context lijkt me niet dat Antivirus ook anti-malware is. Ik ken genoeg virusscanners die niet alles kunnen wat een anti-malware programma als Mbam kan.\n\nEmsisoft is vermoedelijk een van de uitzonderingen daarop.\n\nIk geloof er niet in dat Avira (of AVG) hetzelfde kan detecteren als Mbam, de ervaring met Avira en Mbam naast elkaar hebben draaien toonde me dat wel aan.\nMisschien qua trojans, maar zeker niet v.w.b. adware, malicious registry settings etc.\n\nDaarom adviseer ik zelf ook altijd om naast Avast, AVG of Avira of andere scanners gewoon 1 a 2x per maand (afhankelijk van het internet gebruik) Mbamb te updaten en te laten scannen.
Link naar reactie
  • 0
BlackTiger,\n\nDe omschrijving \'antivirus\' is gewoon fout. Omdat veel mensen niet beter weten wordt die term nog steeds gebruikt.\n\nWanneer een programma alléén maar virussen zou detecteren en niets anders, dan is het een antivirus programma.\n\nDe verschillen tussen een \'antivirus\' en antimalware programma komen naar voren wanneer het systeem al geïnfecteerd is. De antimalware programma\'s zullen in het algemeen meer rommel verwijderen en instellingen herstellen dan de \'antivirus\' programma\'s die vaak alleen de uitvoerbare malwarebestanden verwijderen.
Link naar reactie
  • 0
[quote]De omschrijving \'antivirus\' is gewoon fout. Omdat veel mensen niet beter weten wordt die term nog steeds gebruikt.[/quote]\nJa dat klopt, daarom schreef ik ook dat de uitspraak ligt aan de definitie die je aan malware wilt toekennen.\nFeitelijk zijn virussen ook Malware en is Malware eigenlijk de verzamelnaam voor alle rommel, waaronder ook virussen.\nAls je die definitie aanhoudt is anti-malware dus ook altijd antivirus, vandaar dat ik erbij zette dat het er aan ligt welke definitie je wilt aanhouden.\n\nOf de omschrijving antivirus zoals die voor virusscanners gebruikt wordt echt fout is durf ik zelf niet te zeggen. Heb ik onvoldoende kennis voor.\nIk vind bijv. dat een trojan ook een virus is want het voert kwaadaardige code uit.\nMaar dat is mijn mening en hoe ik daar tegenaan kijk, ook om het eenvoudig te houden en zoals gezegd, omdat ik er geen diepere kennis over heb.\n\nMensen zoals jij die er meer professioneel mee bezig zijn zullen daar een andere mening over hebben en da\'s logisch, die hebben diepere kennis van zaken over o.a. werking en routines etc.\n\nWat ik wilde aangeven is dat er toch nog verschil in zit. Dat bijv. datgene wat wij virusscanners noemen, vaker niet andere rommel (malware) zoals o.a. adware kunnen vinden. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. En anti-malware (om het zo even te noemen) programma\'s zoals Mbam wel. Maar die vinden op hun beurt inderdaad vaak nauwelijks virussen.
Link naar reactie
  • 0
De term “antivirus” komt nog uit de tijd dat adware, spyware en de rest van wat wij nu collectief onder “malware” scharen, niet bestond. Virussen waren kleine programma\'s die op een geïnfecteerde floppy stonden en via die floppy op je PC kwamen, en daar je bestanden gingen vernielen.\n De wormen, trojans, backdoors, rootkits en overige zooi waren er ook niet want je had nog geen internet om over te verspreiden.\n \n\n Wat mij betreft is een “virus” vandaag de dag dan ook alles wat in principe op eigen houtje binnenkomt óf verder verspreidt. Een trojan kan daar onder vallen, want dat haal je weliswaar op eigen kracht binnen (weliswaar onbewust, maar toch) maar gaat daarna verder zelf aan de slag. Adware valt er niet onder, want dat komt samen met een programma binnen (waar de adware bij geleverd wordt) en verspreidt zich verder ook niet zelf.\n \n\n En om terug te komen op de discussie, het kan zelfs geen kwaad om meerdere virusscanners tegelijk geïnstalleerd te hebben. Het gaat pas fout als je er meer dan één tegelijk actief hebt. Je kunt prima Avira continu hebben lopen, en één keer in de maand AVG of Avast laten lopen om te zien of Avira iets gemist heeft, maar pas als je ze tegelijk actief hebt gaan ze elkaar serieus in de weg zitten. Het enige risico dat je loopt is dat de on-demand scanner die je dan eens in de maand draait, de virusdefinities van de andere scanner als besmette bestanden beschouwd en in quarantaine zet. Een beetje scanner kan dat echter whitelisten of geeft je de keuze om die files over te slaan, of detecteert zelf dat het om definities van een concullega gaat.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Antwoord op deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...