Ga naar inhoud

Voor wifi: nieuwe modem/router of accespoint?


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Hoi,\r\n\r\nIk heb een telfort ADSL internet en bellen abonnement met een al 7 jaar oude bedrade modem/router. Daar zit een bedrade pc (vista) en een telefoon op. Nu wil ik naast mijn bedrade pc ook draadloos gaan internetten met een laptop en straks smartpone maar wil de mogelijkheid hebben om simpel het Wifi gedeelte van het modem/router of anders aan en uit te zetten met een knop of desnoods stekker (dus niet in software modem).\r\n\r\nWat is beter (en eenvoudiger):\r\n- een willekeurige nieuwe draadloze modem/router of een accespoint koppelen aan het oude?\r\n\r\nEen draadloze modem/router heb je tegenwoordig met een wifi aan en uit knop, ideaal lijkt me. Van een nieuwe draadloze modem/router vraag ik me wel af of ik dit zomaar kan doen, beperkt een provider je niet in het type modem en moet ik daarom via hen een nieuwe aanschaffen? En als ik een willekeurige kan kopen, welke instellingen/stappen moet ik dan vervolgens doorlopen in de software van het modem/router voor mijn adsl weer werkt?\r\nVan een accespoint vraag ik me weer af of dit ook op een \' oude\' modem kan, hoe het met de veiligheid (WPA2?) zit en of je dan ook met meerdere draadloze apparaten tegelijk kan internetten. En kan je dit accespoint zonder meer telkens uit en aan zetten bijv. zonder verlies van instellingen.\r\n\r\nvoor alle duidelijkheid: ik wil naast wifi ook gewoon een bedrade pc en mijn telefoon (en later wellicht tv) kunnen blijven gebruiken.\r\n\r\nBen benieuwd naar jullie reacties.\r\n\r\nAlex
Link naar reactie
  • Reacties 49
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ten eerste bel eens met Telfort, of je niet allang recht hebt op een nieuw type modem/router. De huidige modem/routers zijn behoorlijk sneller dan 7 jaar geleden.\nMocht je dit spul willen (of moeten) houden, dan lijkt me gezien de vragen die je stelt voor jou de gemakkelijkste oplossing een accespoint aan te schaffen.\n\nNormaal kunnen met een wifi accespoint 64 (of een veelvoud daarvan) apparaten tegelijk worden gekoppeld.\n\nEen accespoint kan je fysiek de stekker uit halen.\nMaar waarom je die extra \"beveiliging\" wil is me onduidelijk. \nEen wifi netwerk beveiligd met WPA2 wordt niet zomaar op binnen gedrongen.\n\nNatuurlijk is alles te \"hacken\" maar je moet je afvragen of jou netwerk daar interessant genoeg voor is.\n\nNiek
Link naar reactie
[QUOTE=p-a-n-g;637605]Ik zou gewoon de meest eenvoudige router achter dat Telfort modem hangen, aansluiten aan de LAN en WAN poorten, SSID en Key invoeren, WPA2 beveiligen en klaar is de soep[/QUOTE]\r\n\r\nMee eens:)\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n De modem [we weten niet of die een draadloze functie heeft ] van je provider hoort aan te aan te staan .\r\n\r\n Als je de kabel naar de Computer eruit haalt , kan er niets met je aangesloten Computer gebeuren.\r\n\r\n Een Wireless router aansluiten voor een laptop of tablet is handig , ook die kun je tijdelijk uitzetten.\r\n Of dat noodzakelijk is , daar kun je over twisten.;):D\r\n..\r\n\r\nLet Op .\r\nOf Telfort een eigen Modem aansluiten accepteert is maar de vraag.\r\nZe zijn er vaak niet blij mee.\r\n\r\n\r\n..
Link naar reactie
[QUOTE=Niekie30;637604]Ten eerste bel eens met Telfort, of je niet allang recht hebt op een nieuw type modem/router. De huidige modem/routers zijn behoorlijk sneller dan 7 jaar geleden.[/QUOTE]\r\n\r\nGa ik doen, dank voor de tip.\r\n\r\n[B][I]Maar waarom je die extra \"beveiliging\" wil is me onduidelijk. \r\nEen wifi netwerk beveiligd met WPA2 wordt niet zomaar op binnen gedrongen.[/I][/B]\r\n\r\nIk vraag me juist af of een accespoint WPA2 beveiligd is of dat ik dat zelf met mijn oude modem/router kan regelen. Regelt een accespoint dit voor me?\r\n\r\n[B][I]Of Telfort een eigen Modem aansluiten accepteert is maar de vraag.\r\nZe zijn er vaak niet blij mee][/I][/B]\r\n\r\nGa ik hen ook vragen..\r\n\r\n\r\n[B][I]Ik zou gewoon de meest eenvoudige router achter dat Telfort modem hangen, aansluiten aan de LAN en WAN poorten, SSID en Key invoeren, WPA2 beveiligen en klaar is de soep[/I][/B]\r\n\r\nIk heb nu een modem/router die geen draadloos ondersteunt, is een router dan wel relevant?\r\n\r\nKlinkt trouwens ingewikkeld, waar vind ik die gegevens en hoe voer ik die in?\r\nEn ik heb gelezen dat 2 routers achter elkaar lastig is met instellingen, oa ivm. uitgekeerde ip adressen enz. Is het volgens jullie wel goed te doen?
Link naar reactie
als je tussen de modem router en nieuwe router niks aansluit kan je de nieuwe router als hoofd router gebruiken\r\n\r\nde modem/router van telford is dan alleen een doorgeef luik naar het internet\r\n\r\ngebruik op de nieuwe router wel een andere ip serie dan de modem router van telford\r\n\r\nde indeling gaat dan als volgt\r\n\r\nrouter/modem telford--> nieuwe router --> computers en de rest\r\n\r\nde nieuwe router heeft vanaf de telford modem router de kabel in de wan poort\r\n\r\nde telford modem router heeft 1 kabel in een lan poort met alleen de router eraan
Link naar reactie
Alleen portforwarding wordt wat lastig met twee routers achter elkaar. Je moet de forwarding dan namelijk in beide instellen.\nDit kun je oplossen door de Telfort modemrouter als bridge in te stellen (indien mogelijk). Dan fungeert deze namelijk alleen nog als modem en de los aangesloten router als enige als router.\nKan dat niet, neem dan een losse router waarvan je de routerfunctionaliteit kunt uitschakelen. Hij fungeert dan als access point. Je kunt dan inderdaad ook direct een access point kopen, maar een router is vaak goedkoper.
Link naar reactie
[QUOTE=FooBar;637615]Alleen portforwarding wordt wat lastig met twee routers achter elkaar. Je moet de forwarding dan namelijk in beide instellen.\r\nDit kun je oplossen door de Telfort modemrouter als bridge in te stellen (indien mogelijk). Dan fungeert deze namelijk alleen nog als modem en de los aangesloten router als enige als router.\r\nKan dat niet, neem dan een losse router waarvan je de routerfunctionaliteit kunt uitschakelen. Hij fungeert dan als access point. Je kunt dan inderdaad ook direct een access point kopen, maar een router is vaak goedkoper.[/QUOTE]\r\n\r\nOke, bedankt, klinkt goed. Maar hoe kom ik erachter of mijn huidige modem/router een bridge functie heeft? En anders, waar moet ik op letten als ik een nieuwe modem/router ga aanschaffen, of dat deze een uitschakelbare routerfunctionaliteit heeft? En moet ik dan ook iets met IP adressen doen?\r\nIk begrijp uit jullie verhaal dat het zomaar vervangen van de oude een probleem kan geven omdat Telfort dit niet accepteert. Ik bij ga hen in ieder geval informeren naar de mogelijkheden.\r\n\r\nEen accespoint, is dat een kwestie van inpluggen op een ethernetpoort en hij doet het? Of moet ik daar ook instellingen in veranderen? En ook belangrijk, is het verkeer dan automatisch WPA2 beveiligd?
Link naar reactie
[QUOTE=Alex68;637619]\nEen accespoint, is dat een kwestie van inpluggen op een ethernetpoort en hij doet het? Of moet ik daar ook instellingen in veranderen? En ook belangrijk, is het verkeer dan automatisch WPA2 beveiligd?[/QUOTE]\n\nHet is voor een leek zeker niet \"simpel\" om een router, achter een router goed in te stellen.\nAls je een goed accespoint koopt (vragen in de winkel) dan kan het een zaak zijn van inpluggen en draaien. Vaak zijn die dingen standaard beveiligd, waarbij de netwerknaam (SSID) en de netwerksleutel vaak op de onderzijde op een sticker staan. Die voer je dan op je telefoon, laptop in en klaar is Alex. \n\nNiek
Link naar reactie
[quote]Oke, bedankt, klinkt goed. Maar hoe kom ik erachter of mijn huidige modem/router een bridge functie heeft? [/quote]\nDat maakt niet zoveel uit, als die dat niet heeft, kun je de nieuwe (tweede) router ook als een soort switch gebruiken. De instelling daarvan is vrij eenvoudig.\n\nEen Accespoint maakt het aansluiten misschien wat eenvoudiger, maar heeft als nadeel dat hij zowat evenveel of duurder kost dan een leuke router.\nEn zo\'n router kun je later evt. altijd nog als router gebruiken. Het is een keuze die je maakt.
Link naar reactie
Ik heb telfort gemaild..\nHet wachten is op de vraag of ik recht heb op vervanging. Dat zou het makkelijkst zijn.\nVerder lijkt een accespoint makkelijker te installeren maar zou een draadloze router dus weer een betere keus zijn, voor de toekomst en prijstechnisch. Een nieuwe router klinkt voor mij interessanter.\n\nHet zou alleen mooi zijn als er een stappenplan bestaat die je dient te volgen om een nieuwe draadloze router achter een al bestaande bedrade modem/router zonder wifi functionaliteit te plaatsen, ik bedoel dan welke instellingen je allemaal moet verrichten, welke aansluitingen enz. Bestaat er zo’n eenvoudige stappenplan? Of is dit geen standaard handeling en is dit voor elke modem/router weer anders? Bestaat er zelfs een mogelijkheid dat het bij ‘oude’ modem/routers helemaal niet kan of lukt om een nieuwe router of zelfs accespoint te plaatsen? \n\nDank voor jullie hulp!
Link naar reactie
Hij kan toch gewoon de nieuwe router op de oude aansluiten, in de oude op een LAN en op de nieuwe op de WAN, draadloos gedeelte instellen en klaar of zie ik dat nou helemaal verkeerd, de oude heeft geen WIFI dus de WIFI krijgt hij van de nieuwe, evt kan hij de aangesloten apparaten die op de oude heeft zitten op de nieuwe inpluggen dan moet volgens mij alles goed lopen
Link naar reactie
[QUOTE=p-a-n-g;637673]Hij kan toch gewoon de nieuwe router op de oude aansluiten, in de oude op een LAN en op de nieuwe op de WAN, draadloos gedeelte instellen en klaar of zie ik dat nou helemaal verkeerd, de oude heeft geen WIFI dus de WIFI krijgt hij van de nieuwe, evt kan hij de aangesloten apparaten die op de oude heeft zitten op de nieuwe inpluggen dan moet volgens mij alles goed lopen[/QUOTE]\r\n\r\nIk vraag me af welk apparaat dan de Ip adressen uitdeelt. Dit is geen commentaar ofzo, maar het is voor mij echt onbekend.\r\n\r\nNiek
Link naar reactie
Ik heb recent van Telfort een nieuw modem/router gekregen met een grote aan- en uit- knop voor Wifi. Ik heb mijn abonnement van €21.42 voor ADSL (max 20 Mbit) omgezet naar VDSL (€20,-- voor 30 Mbit of €30,-- voor 50 Mbit). Reageer op een actie en misschien/waarschijnlijk krijg je een nieuwe!!\n\nM.v.g. Niels
Link naar reactie
goed lezen is ook een mogelijkheid\r\n\r\n[QUOTE=Alex68;637671]......\r\n\r\nHet zou alleen mooi zijn als er een stappenplan bestaat die je dient te volgen om een nieuwe draadloze router achter een al bestaande bedrade modem/router zonder wifi functionaliteit te plaatsen, ik bedoel dan welke instellingen je allemaal moet verrichten, welke aansluitingen enz. Bestaat er zo’n eenvoudige stappenplan? Of is dit geen standaard handeling en is dit voor elke modem/router weer anders? Bestaat er zelfs een mogelijkheid dat het bij ‘oude’ modem/routers helemaal niet kan of lukt om een nieuwe router of zelfs accespoint te plaatsen? \r\n\r\nDank voor jullie hulp![/QUOTE]\r\n\r\n[QUOTE=sjouwer;637614]als je tussen de modem router en nieuwe router niks aansluit kan je de nieuwe router als hoofd router gebruiken\r\n\r\nde modem/router van telford is dan alleen een doorgeef luik naar het internet\r\n\r\ngebruik op de nieuwe router wel een andere ip serie dan de modem router van telford\r\n\r\nde indeling gaat dan als volgt\r\n\r\nrouter/modem telford--> nieuwe router --> computers en de rest\r\n\r\nde nieuwe router heeft vanaf de telford modem router de kabel in de wan poort\r\n\r\nde telford modem router heeft 1 kabel in een lan poort met alleen de router eraan[/QUOTE]
Link naar reactie
[QUOTE=Niels68;637691]Ik heb recent van Telfort een nieuw modem/router gekregen met een grote aan- en uit- knop voor Wifi. Ik heb mijn abonnement van €21.42 voor ADSL (max 20 Mbit) omgezet naar VDSL (€20,-- voor 30 Mbit of €30,-- voor 50 Mbit). Reageer op een actie en misschien/waarschijnlijk krijg je een nieuwe!![/QUOTE]\nDit lijkt mij de beste optie, en dan niet vragen, maar gewoon zeggen dat je gebruik van huidige modem/router absoluut niet meer voldoet, en een andere nodig hebt omdat anders je abbo onbruikbaar is.\n\nAls Niels68 dan nog het merk en type vermeld, weet je waar je mee aan kunt komen.
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;637703]\r\n\r\nAls Niels68 dan nog het merk en type vermeld, weet je waar je mee aan kunt komen.[/QUOTE]\r\n\r\nP-2812HNU-F1, maar met Telfort firmware. Sinds kort is het wel mogelijk om een gastnetwerk te maken met eigen snelheid. Voor de rest is de verbinding hier super stabiel.\r\n52000 kbs up en 5224 bs down.\r\n\r\nM.v.g. Niels
Link naar reactie
[QUOTE=Niekie30;637699]Jawel Sjouwer. Andere IP serie instellen en dat voor iemand, die vraagt het eenvoudig te houden. Zoiets is voor iemand die zoveel vragen heeft, niet eenvoudig denk ik.\r\n\r\nNiek[/QUOTE]\r\n\r\nDat is precies wat ik bedoel, ik ben echt geen onwetendheid wat betreft computers, maar een nieuwe router aanschaffen lukt mij niet als je geen idee hebt wat voor instellingen je moet veranderen. IK hoop dat hier te vinden.\r\n\r\nIk heb inmiddels antwoord van Telfort, ik mag mijn abonnement wijzigen (lees: duurder dan mijn huidige laten worden). Dan mag ik een nieuwe modem ontvangen.\r\nIk heb nu juist een gunstig abonnement en hen geantwoord van mijn desinteresse, maar dat ik wel graag wil weten of ik elk willekeurig modem/router kan aanschaffen of dat ik gebonden ben aan een door Telfort geleverde en ingestelde modem.\r\n\r\nVraag blijft dus een beetje of iemand mij kan vertellen welke stappen ik moet doorlopen op het moment dat ik een nieuwe router uit de verpakking zou halen om deze aan te sluiten op mijn oude draadloze modem..\r\nWeet iemand dit?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...