Ga naar inhoud

Dualboot met windows 7 lukt niet


Aanbevolen berichten

Ik heb win8 op een aparte SSD geïnstalleerd naast een bestaande win 7 versie.\nTijdens de installatie kwam er een foutmelding: [I]0x80300024[/I]. (Iets met teveel partities)Door alle SATA aansluitingen behalve waar win 8 op zou komen te verwijderen is het gelukt om win 8 te installeren.\n\nNu is er alleen een probleem dat ik steeds via de BIOS de juiste schijf moet selecteren om de keuze te maken tussen win 7 & win 8 in plaats van een bootloader waarin ik het kan selecteren.\n\nWeet iemand of je nadien nog een bootloader kan aanpassen of installeren zodat er een keuze menu verschijnt?
Link naar reactie
Ik vermoed dat zoiets niet gaat lukken, maar als er 1 programma is, wat het misschien kan is het EasyBCD [url]http://www.zdnet.nl/software/119961/easybcd-2-0-2/[/url].\n\nMaar de beste oplossing is, om alle schijven aangesloten te laten tijdens een installatie. Op elke schijf mogen max 4 normale partities komen.\nDus zorg dat je op de ssd waar W7 al opstaat, max 3 partites hebt en nog vrije ruimte.\nDan start je op vanaf de W8 dvd en kies de vrije ruimte op W8 te installeren. \nDaarbij wordt een nieuw bootmenu aangemaakt waarbij je dan 30 sec. de tijd hebt op een besturing systeem te kiezen. Kies je niet, dan wordt met W8 opgestart, tenzij je die volgorde verandert in W8.\n\nNiek
Link naar reactie
De foutmelding tijdens de installatie ontstaat juist doordat alle schijven zijn aangesloten. In mijn geval zijn er 2 gewone schijven, 2 SSD schijven en een DVD brander. Alle schijven hebben maar een partitie. Om het nog leuker te maken wordt de installatie vanaf een USB stick gestart. De foutmelding verdween wanneer alleen nog de DVD brander en de nieuwe SSD aangesloten was.
Link naar reactie
Heb je die ssd\'s in een raid array staan ofzo? \nOf heb je schijven op een andere manier gekoppeld staan, door uitgebreide partities ofzo? \nEr moet iets vreemds aan de hand zijn.\nIk heb al diverse malen dual boots gemaakt, maar de standaard procedure hier is:\n\n0) Alle schijven aangesloten, behoudens schijven waar al Windows opstaat en waarop niet opnieuw wordt geïnstalleerd. Vaak gaat een oude systeem schijf als data schijf verder) \n\n1) data backuppen\n2) Tijdens de installatie van W7, start je op van de dvd van W7 en verwijder je op [B]SSD 1[/B] alle partities (ook de 100MB) en installeert W7.\n3) W7 updaten en drivers installeren (mag ook later)\n4) Daarna opstarten vanaf de dvd van W8 en alle partities verwijderen op [B]SSD 2[/B] en daar W8 op zetten.\n\nvanaf een juist geconfigureerde usb stick moet dat ook gewoon goed gaan.\n\nAls alles normaal gaat, heb je daarna gewoon een keurig dualboot menu.\n\nNiek
Link naar reactie
[QUOTE=jeroenathome;637403] Ik heb win8 op een aparte SSD geïnstalleerd naast een bestaande win 7 versie.\r\n\r\n\r\nAls ik hier goed lees ??\r\n\r\nIs er maar 1 SSD \r\n\r\nDan zou ik eerst W7 goed in orde maken , en een nieuwe partitie voor W8 maken.\r\n\r\nDus W7 Op starten dan de DVD plaatsen en W8 installeren.\r\n\r\n\r\nAndere schijven pas daarna inschakelen.
Link naar reactie
In de afgelopen paar dagen nog even geprobeerd om Win8 te installeren terwijl de SSD met win 7 aangesloten was. De partitie heb ik wel behouden, maar het keuzemenu tussen win 7 en win 8 werd niet aangemaakt. Het is nog wel steeds mogelijk om via de BIOS de keuze te maken tussen beide schijven.\n\n@Niekie30: Je hebt gelijk. De SSD waar win 8 op staat is een RAID 0 opstelling. De RAID is in de BIOS ingesteld en zover ik het kan nagaan is het voor windows niet mogelijk om te zien dat het om een RAID opstelling gaat.\n\nHet moederbord is een Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P. Deze heeft een ingebouwde RAID controller.\n\nOm alles duidelijker te maken hieronder een afbeelding van de schijven die er in de PC zitten. De rode pijl geeft aan welke schijf een RAID opstelling is. De stationnamen geven aan waarvoor de schijf wordt gebruikt. De B-schijf is een USB stick die er tijdens de installatie niet aanwezig was. De G-schijf is de recovery partitie van Windows 8.\n[url]http://tweakers.net/ext/f/JfhXaZpZPC4PkZrmW1VdDgnJ/full.png[/url]
Link naar reactie
Hoe kan je nou een raid 0 draaien met 1 schijf van 240 GB? Voor raid 0 zijn 2 hd\'s nodig, liefst van dezelfde omvang.\nAls je andere SSD 60 GB is dan gaat dat dus sowieso al niet echt lekker draaien, zelfs in een single boot niet.\nDus schakel raid uit, of koop er een ssd bij die ook 240 GB is en haal die 60Gb ssd eruit. Stel daarna je Raid in op die 2 evengrote schijven.\n\nDenk er om dat Windows 7 volgens mij nog steeds geen Trim ondersteunt in Raid. \n\nEn inderdaad maak het plaatje flink kleiner.\n\nHier nog wat uitleg over raid: [url]http://en.wikipedia.org/wiki/RAID[/url]\n\n\nNiek
Link naar reactie
Verder heb je de ssd schijven niet aan de goede poorten hangen. In principe moeten die aan de 2 laagst genummerde sata poorten hangen.\nMijn advies: Backup je data extern.\nDoe geen Raid 0 instellen in het bios (data veiligheid)\nSluit de grootste ssd aan op satapoort 0. \nPlaats de dvd van W7 (of de usb stick) en maak in het installatie menu van W7 (eerst alle partities op de hd verwijderen) 1 nieuwe partitie aan van gewenste grote. Daarna installeer je W8 op de andere partitie van de eerste ssd of op de andere ssd (waar je ook eerst alle partities van verwijderd. )\n\nNa afloop heb je een keurig boot menu.\n\nNiek
Link naar reactie
Het weekend weg geweest en nog geen tijd gehad om hier naar te kijken.\n\n@Niekie30: De installatie van win 8 staat op 2 SSD schijven van 120 GB. Alleen is de RAID configuratie in de BIOS ingesteld. Dit is de reden dat geen van beide OS de schijf als RAID herkent volgens mij.\n\nIk zal nog eens naar de aansluitingen op het moederbord kijken of ik daar verder mee kom.\n\nDe reden voor RAID 0 is om het eens uit te proberen. Het is niet echt nodig voor mij om de schijven in RAID te zetten. Het is niet de bedoeling om win 7 opnieuw te installeren, maar als het nodig is om alles te laten werken gaat het wel gebeuren.
Link naar reactie
In een vorige post hat ik een plaatje geplaatst waarin te zien is dat de RAID schijven als 1 schijf van 240 GB gezien worden.(Sorry voor de grootte ervan)\nHet is de met rode pijl aangegeven schijf.\n\nTijdens het herinstalleren van win 8 kreeg ik wel een keuze menu te zien, alleen kon ik kiezen uit 2 win 8 mogelijkheden. Win 7 stond niet in de lijst terwijl deze wel was aangesloten en win8 deze wou overschrijven. Dit heb ik niet gedaan en win 8 op de RAID geïnstalleerd.\n\nGelukkig heb ik vanaf morgen een lang weekend en tijd om dit even uit te zoeken.
Link naar reactie
Oke. Ik heb het plaatje niet goed bekeken.\nInderdaad keurig een raid 0 schijf van 240 GB, verdeelt in 2 partities.\n\nAls je dit goed wil doen:\n1) Backup de handel.\n2) Verwijder alle partities van de raid configuratie (tijdens de installatie van W 7), maar laat raid 0 wel bestaan.\n3) Plaats dvd van W7, start daar vanaf op en maak in het niet gepartioneerde en geformatteerde raid volume 1 partitie aan van (bijv. 111 GB voor W7 en installeer dat helemaal, liefst inclusief wat updates. (om zeker te weten, dat de installatie afgerond is)\n4) Daarna plaats je de W8 dvd en start daar vanaf op. In het schijfbeheer menu van W8, kies je het nog lege deel van je raid volume, maakt daar de 2e partitie van en zet daar W8 op. \nDan zou het goed moeten gaan.\n\nBelangrijk is dat je met W7 begint. \nBegin je met W8, krijg je W7 er meestal niet meer op.\n\nLaat tijdens het installeren gewoon alle schijven aangesloten, maar kies wel de juiste om op te installeren.\n\nWel verlies je dan TRIM, maar gezien de laatste tests met ssd\'s (die zouden ruim 80 jaar meegaan bij normaal gebruik) moet dat niet zo\'n probleem meer zijn.\n[url]http://nl.hardware.info/reviews/4177/4/hardwareinfo-test-levensduur-samsung-ssd-840-250gb-tlc-ssd-update-24-4-2013-update-3-24-4-2013[/url]\nEn dit betreft dan de Samsung 840 die gebruikt maakt van een nieuwe manier op bits te gebruiken en zouden in theorie korter mee moeten gaan, als normale ssd\'s. \n\nNiek
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...