Ga naar inhoud

Niet bevoegd om een scan te starten.


Aanbevolen berichten

Goeden avond, beste forumgebruikers.\r\nTijdens een kortstondig moment van verveling zat ik een beetje alle icoontjes op mijn scherm te bekijken. Ineens viel mijn oog op een niet eerder opgemerkt icoontje rechts beneden op de werkbalk. Het lijkt op een wapperende wimpel.\r\nToen ik de muisaanwijzer op dit wimpeltje zette zag ik deze tekst:\r\n[B]\"Computerproblemen oplossen: 1 bericht\"[/B]\r\nEen klik op dit bericht opende een venster met 3 regels, te weten van boven naar beneden:\r\n[B]1 Bericht\r\nStation scannen op fouten\r\nonderhoudscentrum openen[/B]\r\n\r\nEen klik op 1 bericht opende een nieuwe pagina met daarin volgende melding:\r\n\r\n[B]\"Er zijn potentiële fouten gevonden op een station Dit station moet worden gescand.\r\nU kunt het station blijven gebruiken tijdens de scan.\"[/B](zie bijlage 1)\r\nEr staat niet bij welk station bedoeld word. \r\n\r\nNaast deze melding zit een knop met de tekst [B]\"Scan uitvoeren\"[/B]\r\n\r\nEchter, een klik op deze knop resulteerde in volgende melding:\r\n\r\n[B]\"U bent niet bevoegd om een scan te starten.\"[/B] (zie bijlage 2)\r\n\r\nIk werk met Windows 8 Pro 64 Bit en ben aangemeld als Administrator.\r\n\r\nAangezien ik dit soort meldingen uiterst serieus neem zou ik graag willen weten wat ik moet doen om deze scan alsnog te kunnen uitvoeren.\r\n\r\nIemand van de forumleden een idee en/of oplossing?\r\n\r\nAlvast bedankt .\r\nMet vriendelijke groet\r\nAad
Link naar reactie
Hoi Anacho.\r\nBedankt voor je snelle reactie. Helaas kom ik hier niet mee verder.\r\nAan de legitimiteit van dit bericht twijfel ik geen seconde. Het gaat mij erom dat ik de bedoelde scan niet [B]mag[/B] uitvoeren omdat ik ertoe niet bevoegd zou zijn. Zie 2e afbeelding in de oorspronkelijke thread. Als de beheerder (administrator) van deze computer er niet voor gemachtigd is, wie is dat dan wel :confused: .\r\nBij onderhoudscentrum openen krijg ik de melding zoals weergegeven in de 1e afbeelding van de oorspronkelijke thread.\r\nEn Windows update staat bij mij geconfigureerd om deze taak automatisch uit te voeren.\r\nAl met al weet ik dus niet meer dan op het moment dat ik deze thread opende.\r\nNog iemand met bruikbare oplossing(en)?\r\n\r\nGroet\r\nAad
Link naar reactie
Aangezien er geen station vermeld wordt... zou ik lekker ALLE stations even controleren, al kost je dat waarschijnlijk een dag :rolleyes:\n\nIk heb geen Windows 8, maar denk dat je dat kunt doen met een rechtsklik op een station in de Verkenner, en kiezen voor \'[I]Eigenschappen - Extra[/I]\'.\n\n\nVoor wat betreft \'[I]Veilige modus[/I]\' in Windows 8, dat blijkt niet vanzelfsprekend, en nogal verborgen en moeilijk te kunnen zijn. Maar ik vond eerder al wat links welke wat licht op die zaak kunnen werpen voor diegenen die Engels geen probleem vinden en er naar zoeken:\n\nHow To Access Advanced Startup Options in Windows 8: \n[url]http://pcsupport.about.com/od/windows-8/a/open-advanced-startup-options-windows-8.htm[/url]\n\nSafe mode in Windows 8:\n[url]http://pcsupport.about.com/od/windows-8/ss/windows-8-sadfe-mode.htm[/url]\n[url]http://pcsupport.about.com/od/repair-recovery/a/force-or-stop-safe-mode-windows.htm[/url]\n\n( ! let op die één na laatste link, daarin is \'[B]safe[/B]-mode\' gespeld als \'[B]sadfe[/B]-mode\', dus die kan in de toekomst wijzigen door herstel van die schrijffout)\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie
Als ik bovenvermelde stappen uitvoer om een willekeurig station te scannen krijg ik na klikken op eigenschappen slechts een prestatieoverzicht te zien met daarbij een optie om het onderhoudscentrum te openen. Nou, en daar kom ik weer geen stap verder. De optie Extra staat er helaas niet tussen.\r\nWaarmee ik dus terugkom op mijn oorspronkelijke vraag:\r\n1) Waarom mag ik geen scan uitvoeren en\r\n2) Hoe kan ik toch het (niet met naam vermelde) station scannen. En alleen dit station.
Link naar reactie
Schijnt alleen bij de W8 met klassieke thema zo te kunnen :rolleyes:\n\nHier staat een manier:\n[url]http://windows8themes.org/how-to-run-chkdsk-in-windows-8.html[/url]\n\nInloggen met administratieve rechten, en op het bureaublad een nieuwe snelkoppeling maken met als doel:\n\nc:\\windows\\system32\\CMD[B].[/B]exe\n\nDat is een snelkoppeling voor een opdrachtprompt. Waarschijnlijk heb je er al eentje ergens staan bij je programma\'s.\n\nAls deze werkt, rechtsklik er op, en kies voor \"[I]Uitvoeren als... Administrato[/I]r\'.\n\nIn die opdrachtprompt (zwarte venster) type je de opdracht\n[CODE]CHKDSK C: /R[/CODE]\nmet de C: uiteraard voor het station wat je wil controleren, C: is dus je systeempartitie.\n\n\nWaarom het niet mag terwijl het zelf wil... geen idee nog.
Link naar reactie
Aangezien ik 4 fysieke harde schijven heb met in totaal 17 partities, oftewel virtuele stations, zou een of ander nogal veel tijd in beslag kunnen nemen.\r\nEr moet toch een manier zijn om gewoon dat ene (niet met naam genoemde) station waar het onderhoudscentrum op doelt te kunnen scannen.\r\nWant volgens de wet van Murphy zal bij een willekeurige volgorde van scannen het bedoelde station pas als 17e aan de beurt zijn. Bovendien heb ik begrepen dat een chkdsk iets anders betekent dan een scan.\r\nIk zal morgen eens proberen contact met Microsoft Nederland contact op te nemen. Zal waarschijnlijk alleen via een contactformulier kunnen, of anders via een duur 0900 nummer, maar ja, het zij zo.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...