Ga naar inhoud

Windows 8 herstellen na installatie Windows 7


Aanbevolen berichten

Sinds kort ben ik in bezit van een Dell Inspiron 15R, model 5521. Deze werd standaard geleverd met Windows 8, maar ik wil hier graag Windows 7 op zetten i.v.m. school. (VirtualPC e.d., Hyper-V, VirtualBox en VMware bieden geen uitkomst)\n\nNu maak ik me zorgen dat ik Windows 8 niet meer kan herstellen vanaf de recovery-partitie (12GB) als ik Windows 7 geïnstalleerd heb. Ik kan namelijk nergens vinden hoe ik de recovery procedure kan starten anders dan vanuit Windows 8 (Shift+opnieuw opstarten -> recovery -> geavanceerd -> Dell System Recovery). Ik neem aan dat ik deze procedure niet meer kan volgen als ik zelf Windows 8 weer zou installeren. Ook heb ik op voorhand al wat hotkeys geprobeerd zoals Alt+F10, Esc, Ctrl+F11 etc. maar zonder resultaat.\nDit is een laptop met UEFI, dus alles wat ik probeer te doen vóór het starten wordt waarschijnlijk genegeerd door het feit dat Secure Boot aanstaat.
Link naar reactie
In ieder geval niet de recovery partitie verwijderen .\r\n\r\nEn proberen W7 in dual boot op een nieuwe partitie erbij zetten.\r\n\r\nDan kun je gewoon met en W7 en W8 mee werken lijkt mij .\r\n\r\nDus bijvoorbeeld eerst de W8 partitie verkleinen .\r\n\r\nKijk wel eerst of W7 mogelijk is op deze Laptop.\r\n\r\nDus kijken bij Dell voor drivers.
Link naar reactie
Je had natuurlijk bij aankoop kunnen vertellen tegen de verkoper dat je er Windows 7 op wilde hebben, dit is eventueel tegen een vergoeding mogelijk.\n\nMaar ook nu kun je nog terug naar de Winkel en het voor elkaar laten maken, je hebt per slot nog garantie en dan is het overigens niet slim dit soort dingen zelf te doen maar aan het in dit geval aan de verkoper of Dell zelf over te laten, je hebt die garantie niet voor niets, maar je moet ook niet moedwillig dingen veranderen, of je nu in het gelijk staat of niet.
Link naar reactie
[QUOTE=Aladin;635709]ja beetje vreemd want win8 werkt toch weer wat vlotter.\r\nAlleen wel even een win7 of XP startscherm er opzetten.\r\nWant die grote blokken heb je niets aan op een gewoon scherm.[/QUOTE]\r\n\r\nAls je na het opstarten op het bureaublad klikt dan is het scherm gelijk aan Windows 7 je moet dan alleen even een van de vele[URL=\"http://www.startmenu8.com/nl/\"] op het internet staande startknoppen installeren [/URL]bijvoorbeeld deze, verder heb ik hier nog een [URL=\"http://www.schoonepc.nl/windows8/setup-procedure.html\"]heel uitgebreide Windows8 site[/URL] en [URL=\"http://www.pc-active.nl/special-windows-8/208007-windows-8-supertip-direct-starten-naar-bureaublad.html\"]hier[/URL] een manier om direct op te starten met het bureaublad
Link naar reactie
Mijn excuses voor mijn late reactie, de afgelopen week zat vol met opdrachten, examenvoorbereiding etc.\r\n\r\nAangezien ik de laptop direct op de site van Dell gekocht heb, had ik geen andere keus dan Windows 8. En \'even terugsturen\' neemt bij Dell al gauw zo\'n 5-6 weken in beslag, aangezien ze niet zo haastig zijn met hun zendingen.\r\n\r\nIn mijn post heb ik uitgelegd dat het alleen mogelijk is om te werken met Microsoft Virtual PC 2007. Dit omdat VPC 2007 het enige virtualisatieprogramma is wat mijn school biedt. Daar ligt het probleem. Windows 8 ondersteunt VPC 2007 niet meer, wat de reden is dat ik van plan ben Windows 7 te installeren. Nu heb ik wel wat gelezen over work-arounds die het mogelijk zouden moeten maken om toch VPC 2007 te laten werken, maar helaas zonder resultaat.\r\n\r\nHet \'handige\' aan deze op UEFI gebaseerde laptop is dat een opstartbare DVD alleen in het boot-menu verschijnt als deze een origineel, niet aangepast systeem bevat. Dus alleen een exacte (ISO) kopie van MSDNAA of Retail versie van Windows 7/8 is op te starten. Het klinkt dus als een soort MD5 hash check. Hierdoor is het dus niet mogelijk om zelfgebrande recovery-dvd\'s te gebruiken. Daarbij komt ook nog eens kijken dat er waarschijnlijk geen SATA/chipset drivers voor deze laptop in de Windows 7 installatie aanwezig zijn, aangezien de Windows installatie-dvd blijft hangen op het \'Starting Windows\' scherm (de animatie van het Windows logo begint niet). Integreren van drivers resulteert in een niet originele installatie-dvd en verschijnt dus niet in het boot-menu.\r\n\r\nAl met al, een lastige situatie...
Link naar reactie
Er zijn wel drivers voor dat ding voor Windows 7. [url]http://www.dell.com/support/drivers/nl/nl/nlbsdt1/Product/inspiron-15r-5521[/url]\n\nBovendien weet ik niet waar je bovenstaand verhaal vandaan haalt, (over \" [I]Dus alleen een exacte (ISO) kopie van MSDNAA of Retail versie van Windows 7/8 is op te starten.[/I]\" ) maar ik heb er nog nooit van gehoord. \nUEFI kan je normaal gesproken uitschakelen door CMS op disable te zetten in het bios. Bij andere biossen is dit weer te doen door in het bios op F8 te persen. Daarna kan je de dvd als firstboot zetten en als je dat wilt vanaf een kopie van een Windows dvd opstarten en installeren.\n\nIk heb pas nog een Acer pc met UEFI van W8 naar W7 gezet met een UEFI bios.\n\nHeb er zelfs weer een dual boot van gemaakt met W8 erbij. Opmerkelijk is wel, dat je W8 op deze dingen niet meer hoeft te activeren, omdat dat kennelijk vanuit het bios plaatsvind.\n\nHet vreemde is ook, dat je inderdaad bij zo\'n pc geen recovery dvd krijgt en je ook geen recover dvd\'s kunt maken. Bovendien werd er ook geen Windows serial bij geleverd. Ik vraag me dan ook af hoe mensen dat straks gaan oplossen, als de hd crashed. (Daarom denk ik aan activatie vanuit het bios)\n\nMocht je W7 er nog op willen zetten, al dan niet in dualboot (alles op eigen risico) is het van belang dat je eerst even het serial van W8 uitleest met bijv. Speccy) en tijdens de installatie van W7 alle partities verwijdert. Dan eerst W7 erop en daarna W8. \nHier lukte dat gewoon na enig zoeken en uittesten in het bios. Er is mij niets bekend, waarom het bij jou Dell niet zou lukken, maar 100% geef ik je niet. \n\nMocht iemand andere of betere ervaringen hebben, hou ik me gaarne aanbevolen.\n\nNiek
Link naar reactie
Heb je werkelijk Microsoft Virtual PC 2007 geprobeerd te installeren in Windows 8 of ga je van de aanname van andere aannames uit.\nAls ergen staat dat een bepaald programma niet werkt in Windows 8 dan wil ik dit toch echt eerst zelf aan den lijve ondervinden, en zal ik altijd eerst proberen of het werkelijk niet mogelijk is.\nZo zou mijn onder XP gekochte PaintShop Pro 6 niet werken onder Windows 7 maar werkte gewoon en ook op mijn Windows 8 Laptop werkt PaintShop Pro 6 gewoon prima maar ik heb meer van dit soort programma\'s.
Link naar reactie
Niek, Dit [QUOTE]Heb er zelfs weer een dual boot van gemaakt met W8 erbij. Opmerkelijk is wel, dat je W8 op deze dingen niet meer hoeft te activeren, omdat dat kennelijk vanuit het bios plaatsvind[/QUOTE] bevestigd mijn vermoeden dat nu al op nieuwe PC en straks op alle PC met Windows 9 het besturingssysteem gekoppeld word aan de PC waarop het is geïnstalleerd.\nBeter gezegd, als je over enkele jaren een nieuw moederbord in je PC zet dan ben je ook je licentie kwijt en moet je opnieuw een licentie kopen, hoewel ik verwacht dat het het eerste jaar nog wel heel coulante zal worden omgesprongen met het her registreren van het besturingssysteem. Ik kreeg op de vraag aan Microsoft, waarom Windows 8 niet net als Office for home and student, met één licentie op meerdere Computers geleverd kan worden, steeds meerdere antwoorden maar nooit een rechtstreeks, NEE!
Link naar reactie
eerst even het serial van W8 uitlezen met Speccy\r\nZoals hier [ post 9 ] eerder gezegd \r\n\r\nDaar zou ik ook mee beginnen .\r\n\r\nW7 installeren op een nieuwe partitie , en dan in ieder geval W8 in het menu als eerste laten opstarten.\r\n\r\n..\r\nVerder in geval van een defecte schijf [ kan toch een keer gebeuren ],\r\n zal er toch een mogelijkheid moeten zijn om deze Laptop opnieuw te installeren.:)
Link naar reactie
[QUOTE=Niekie30;636134]Er zijn wel drivers voor dat ding voor Windows 7. [url]http://www.dell.com/support/drivers/nl/nl/nlbsdt1/Product/inspiron-15r-5521[/url]\r\n\r\nBovendien weet ik niet waar je bovenstaand verhaal vandaan haalt, (over \" [I]Dus alleen een exacte (ISO) kopie van MSDNAA of Retail versie van Windows 7/8 is op te starten.[/I]\" ) maar ik heb er nog nooit van gehoord. \r\nUEFI kan je normaal gesproken uitschakelen door CMS op disable te zetten in het bios. Bij andere biossen is dit weer te doen door in het bios op F8 te persen. Daarna kan je de dvd als firstboot zetten en als je dat wilt vanaf een kopie van een Windows dvd opstarten en installeren.\r\n\r\nNiek[/QUOTE]\r\n\r\nIn mijn laatste post heb ik uitgelegd dat ik de drivers voor de SATA/chipset wel heb en ook geïntegreerd heb in de Windows 7 installatie, alleen dan verschijnt deze niet meer in het boot-menu.\r\n\r\nDit verschijnsel lijkt echt voor te komen bij mijn laptop, de enige opties die ik heb zijn \'UEFI boot mode, secure boot ON\' en \'UEFI boot mode, secure boot OFF\'. Deze BIOS heeft een andere opbouw waar geen CMS optie in zit.\r\nHet is nu eenmaal zo dat de DVD-drive alleen in het boot-menu verschijnt als het een \'originele\' installatie-dvd betreft. Ook de volgorde van opstartapparaten aanpassen werkt niet.\r\n\r\n[QUOTE=stroke33;636135]Heb je werkelijk Microsoft Virtual PC 2007 geprobeerd te installeren in Windows 8 of ga je van de aanname van andere aannames uit.\r\nAls ergen staat dat een bepaald programma niet werkt in Windows 8 dan wil ik dit toch echt eerst zelf aan den lijve ondervinden, en zal ik altijd eerst proberen of het werkelijk niet mogelijk is.\r\nZo zou mijn onder XP gekochte PaintShop Pro 6 niet werken onder Windows 7 maar werkte gewoon en ook op mijn Windows 8 Laptop werkt PaintShop Pro 6 gewoon prima maar ik heb meer van dit soort programma\'s.[/QUOTE]\r\n\r\nTuurlijk heb ik dit geprobeerd! Ook de verschillede work-arounds heb ik geprobeerd maar deze werken tot nu toe niet.
Link naar reactie
Hmm, in het [URL=\"ftp://ftp.dell.com/Manuals/Common/inspiron-13z-5323_User%27s%20Guide_en-us.pdf\"]Manual[/URL] staat precies hoe je een systeem herstel kunt doen [QUOTE]Restoring Your Computer Using System Recovery Media\nTo restore your computer using the system recovery media:\n1. Insert the system recovery disc or USB key and restart the computer.\n2. When the DELL logo appears, press immediately.\nNOTE: If you wait too long and the operating system logo appears,\ncontinue to wait until you see the Microsoft Windows desktop;\nthen, shut down your computer and try again.\n3. When the boot device list appears, highlight CD/DVD/CD-RW Drive\nand press .[/QUOTE] eigenlijk gewoon de geijkte manier, daarbij word de Inspiron 15R 5521 ook geleverd met Windows 7 dus eigenlijk snap ik niet dat de Windows 7 DVD niet doorloopt ik vermoed dan ook dat er iets mis is met het BIOS en dat die dus geupdate moet worden of de laptop terug naar Dell.
Link naar reactie
Misschien heb je hier [QUOTE]Big thanks Ingo - I now have Virtual PC 2007 SP1 64 bit running quite happily on Windows 8 :)\n\nSo as a summary :\n\nInstall Virtual PC 2007. Rename Virtual PC.exe to vpc.exe or something (to get round the Windows 8 saying this isn\'t compatible dialog).\n\nInstall the Windows Phone SDK 7.1 (will say that 2 parts of the install have failed on mine, but didn\'t matter)\n\nInstall the Windows Phone SDK 7.1.1.\n\nOn other machines (and this is the nice part as I won\'t have to install Windows Phone SDK again if I ever re-install) you can simply copy the compatible vmm.sys and keep it safe - then on subsequent machines simply copy the vmm.sys over the existing one AND REBOOT (back it up first) and Virtual PC 2007 just works :)[/QUOTE] nog wat aan, gevonden op [URL=\"http://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/W8ITProPreRel/thread/c07d4fb8-e0ab-4d01-8a37-e10f0c9ed825\"]deze[/URL] site.
Link naar reactie
Om meer te weten te komen of het aan de dvd speler ligt of aan iets anders, kan je deze tool [url]http://www.prime-expert.com/flashboot/[/url] gebruiken om in zeer korte tijd een usb stick te maken, waarmee je W7 kunt installeren. Van belang is dat je wel een installatie dvd van W7 hebt. \nEn maak de usb stick dan op een andere pc.\n\nNiek
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...