Ga naar inhoud

PC valt regelmatig uit


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,\r\n\r\nIk ben nu even aan het kijken naar de pc van mijn vader. Deze pc valt regelmatig uit, maar op een beetje aparte manier. Het beeldscherm wordt namelijk helemaal zwart, de pc blijft nog aan, maar zijn denk activiteit is wel flink afgenomen (vb. toen ik CCleaner liet analyseren, viel de pc weg, en hoorde je gelijk de pc niet meer \'denken\'). \r\n\r\nIk heb de pc open geschroefd, uitgezogen op stof, en gekeken of de ventilators het nog deden en die deden het nog. \r\n\r\nHebben jullie enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?\r\n\r\nBij voorbaat dank.\r\n\r\n\r\n\r\nWindows 7 Ultimate 64bit\r\nIntel(R) Core(TM) i5-2500 CPU @ 3.30GHz 3.60GHz\r\nGeïnstalleerd geheugen (RAM): 8,00 GB
Link naar reactie
[QUOTE=stroke33;634633]Probeer eens door na het aanzetten gedurend op F8 te klikken en in veilige modus op te starten om te zien of er dan wel gewoon beeld blijft?[/QUOTE]\n\nDit heb ik geprobeerd vanmiddag. De pc blijft dan wel aanstaan, ook tijdens het uitvoeren van een aantal programma\'s tegelijk. \n\n[QUOTE=Niekie30;634646]Ik gok op de videokaart, als die erin zit.\n\nNiek[/QUOTE]\n\nEr zit een videokaart in de pc:\nSapphire RADEON HD 6770 - Grafische kaart\n[url]http://azerty.nl/producten/product_detail/?ID=404331[/url]\n\nHet zou misschien hieraan kunnen liggen. Ik had wel al gecheckt dat de ventilator nog draait. Misschien is het ook handig als ik de hele samenstelling van de PC post:\n\n[URL=\"https://picasaweb.google.com/100717179250062680612/February262013#5849301864723036866\"]Samenstelling PC[/URL]\n\nEnig idee hoe ik dit zou kunnen oplossen?
Link naar reactie
Heb je de monitor wel aan de grafische kaart aangesloten en niet op het moederbord?\n\nHeb je het grafische gedeelte op het moederbord in het BIOS uitgeschakeld? Dit kun je controleren door te kijken hoeveel geheugen beschikbaar is, indien minder dan 8 dan staat de onboard kaart ook aan.\n\nHet lijkt namelijk wel of er geswitched wordt tussen 2 aansluitingen.\n\nM.v.g. Niels
Link naar reactie
  • 1 maand later...
[QUOTE]Heb je de monitor wel aan de grafische kaart aangesloten en niet op het moederbord?\r\n\r\nHeb je het grafische gedeelte op het moederbord in het BIOS uitgeschakeld? Dit kun je controleren door te kijken hoeveel geheugen beschikbaar is, indien minder dan 8 dan staat de onboard kaart ook aan.\r\n\r\nHet lijkt namelijk wel of er geswitched wordt tussen 2 aansluitingen.\r\n\r\nM.v.g. Niels[/QUOTE]\r\n\r\n[QUOTE=Denna;634673]Fysiek geheugen (MB)\r\nTotaal 8109\r\nCache 1130\r\nBeschikbaar 6128\r\nVrij 5237\r\n\r\nVia taakbeheer zie ik dit. Dit is tijdens normaal gebruik, met een pagina google chrome open. Ik denk dat je gelijk hebt, hoe kan ik dat veranderen in de BIOS?\r\n\r\nGr. Dennis[/QUOTE]\r\n\r\nEr is inmiddels alweer een tijd over heen gegaan, heeft ook te maken met wintersport. Maar helaas zit het probleem er nog steeds. Ik heb geprobeerd om de onboard grafische kaart uit te schakelen, maar dat werkt ook niet. (vanuit gaan dat ik de goede optie heb gekozen in BIOS). Iemand enig idee waar het anders aan kan liggen?\r\n\r\nZal zo nog even een foto posten van het BIOS menu.\r\n\r\nmvg,\r\nDennis
Link naar reactie
Het is niet voldoende te weten dat de ventilator op de grafische kaart nog draait. Die fan blaast koude lucht door kleine spleten in een koelblok, en als dat koelblok dichtgeslibd zit met stof kan de fan wel draaien, maar kan de lucht er niet doorheen waardoor de koeling hapert.\n\nInstalleer een programma welke de temperatuur van de grafische chip (GPU) kan meten, of ga voor zeker en zoek hoe je die fan kan afschroeven en dat koelblok netjes schoon kan maken. Als de PC al een paar jaartjes oud is is dat wel bijna zeker een noodzaak.\nMaar het blijkt daarbij volgens [url=http://www.veengle.com/s/HD%205770%20disassembly.html]deze link[/url] wel nodig om het koelblok van de GPU af te schroeven (vier schroefjes), en dat betekent ook dat je [I]koelpasta[/I] nodig hebt om de oude koelpasta te vervangen bij het weer in elkaar zetten (koelpasta zit tussen bovenkant GPU en koelblok om thermisch contact sterk te verbeteren). En daar heb je wat tijd en ervaring voor nodig.\n\nBekijk al die filmpjes eens. Er zit er eentje bij waarbij duidelijk een kussentje van stof de koelsleuven afsluit.\n\nJe kan eventueel testen of het probleem met warmte te maken heeft door de zijplaten van de PC kast af te schroeven, een tafelventilator op de binnenkant van de PC te richten, en eens zien of het langer duurt voordat het fout gaat.\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie
  • 4 weken later...
1/. weet je zeker dat de monitor goed is, controleren door aansluiten op een laptop of PC via eenzelfde interface als op de PC waarmee je problemen hebt.\r\n\r\n2/. Verwijder de videokaart en sluit de monitor aan op de aansluiting van het moederbord.\r\nVoordat je dat doet, zeker zijn dat in het BIOS deze aansluiting actief is.\r\n\r\nMeld het resultaat even.
Link naar reactie
[QUOTE=Denna;634654]Dit heb ik geprobeerd vanmiddag. De pc blijft dan wel aanstaan, ook tijdens het uitvoeren van een aantal programma\'s tegelijk. \r\n[/QUOTE]\r\n\r\nAls onder F8 veilige modus er geen problemen zijn dan is het geen hardware probleem maar een software probleem.\r\n\r\nAls je de Windows DVD hebt of back-up Dvd\'s bij de computer hebt gekregen of dat je met een toets of toetsen combinatie de computer kunt terug zetten naar de fabrieksinstellingen dan zou ik dat doen, nadat ik een back-up gemaakt had van de bewaar bestanden naar een DVD, Stick of externe HD natuurlijk.\r\n\r\nEen software probleem oplossen is voor een leek bijna niet te doen het kan namelijk van alles zijn, driver\'s, mallware, virus enz enz.
Link naar reactie
[QUOTE=stroke33;638016]Als onder F8 veilige modus er geen problemen zijn dan is het geen hardware probleem maar een software probleem.[/QUOTE]\r\nDat...is niet altijd zo. Onder Veilige Modus wordt niet alles uit de grafische adapter gehaald, en kan de temperatuur wel eens lager blijven.
Link naar reactie
Gezien wat \"Denna\" in het begin van de topic schrijft is de PC nog niet zo heel oud en heeft hij hem uitgezogen met de stofzuiger, en ik neem aan dat zijn vader nu niet een FPS speelt met zware grafische instellingen \"hoewel wel mogelijk\" dus zal de \"zware belasting\" wel meevallen.\r\nIk verwacht daarom ook dat het een driver update of zelfs een mall ware is die instellingen heeft verandert. \r\nIk neem aan (mag eigenlijk niet) dat Denna daar eerst naar heeft gekeken met MBam en een online virusscanner.
Link naar reactie
PC is inderdaad nog niet zo oud, maar uitzuigen zegt in ieder geval niets voor wat betreft het koelblok van de grafische adapter[B]; [/B] die is voor de meeste mensen niet zo maar schoon te zuigen.\n[QUOTE=Denna;634627]Het beeldscherm wordt namelijk helemaal zwart, de pc blijft nog aan, maar zijn denk activiteit is wel flink afgenomen (vb. toen ik CCleaner liet analyseren, viel de pc weg, en hoorde je gelijk de pc niet meer \'denken\'). [/QUOTE]\nBlijkbaar ook geen harddisk activiteit meer. Ik vraag me af wat het dan nog wel doet, want dit kan in feite zelfs de voeding zijn die stopt. Brandt er nog een lampje ? Gaat bijvoorbeeld de lade van het CD/DVD station nog open ? Draait de harddisk nog ?\n\nJe kan nog in je logboeken kijken of op het moment van uitval er een melding is. Rechtsklik daarvoor \'[I]Deze Computer[/I]\', en kies \'[I]Beheren - Logboeken[/I]\'.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
[QUOTE=stroke33;638016]Als onder F8 veilige modus er geen problemen zijn dan is het geen hardware probleem maar een software probleem.\r\n\r\nAls je de Windows DVD hebt of back-up Dvd\'s bij de computer hebt gekregen of dat je met een toets of toetsen combinatie de computer kunt terug zetten naar de fabrieksinstellingen dan zou ik dat doen, nadat ik een back-up gemaakt had van de bewaar bestanden naar een DVD, Stick of externe HD natuurlijk.\r\n\r\nEen software probleem oplossen is voor een leek bijna niet te doen het kan namelijk van alles zijn, driver\'s, mallware, virus enz enz.[/QUOTE]\r\n\r\nmisschien kun je beter een andere videokaart erin zetten.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...