Ga naar inhoud

NAS of printserver?


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Hallo,\r\n\r\nIk heb ene vraag m.b.t. tot mijn draadloos netwerk. lange tijd heb ik een draadloos netwerk waarbij ik met mijn laptop overal in mijn appartement kan internetten en kan printen. Mijn printer heeft een eigen wi-fi ontvangen ingebouwd waardoor deze in het netwerk beschikbaar is. Sinds kort woon mijn vriendin bij mij in en zij kan met haar laptop ook overal internet en printen. Echter hebben we beide een externe hardeschijf van 1TB welke we eigenlijk net als de printer overal over willen beschikken. scheelt telkens het aansluiten van de hardeschijf op de juiste PC. Echter hoe kan ik dit het beste doen?\r\n\r\nMijn router is niet zo luxe dat deze een usb poort heeft waar je een externe harde schijf kan aansluiten die optie valt dus af. Op internet heb ik gelezen dat je een printer via een printserver op het netwerk kan aansluiten als deze niet zoals de mijne wifi ondersteund. een voobeeld van zo\'n printservice is dit: [url]https://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-113313[/url]\r\nMijn vraag is kan ik hier 2 externe hardeschijven op plaatsen en deze vervolgens op mn router aansluiten? Een ander mogelijkheid is mijn oude laptop. Deze kan omgebouwd worden tot NAS (daar is gratis software voor beschikbaar) en kan dus heel makkelijk de 2 externe harde schijven delen in het netwerk waardoor elke PC er bij kan. Is dat misschien een betere oplossing.\r\n\r\nTevens de vraag kost optie 2 (NAS) erg veel stroom? ik weet dat de printserver ook stroom kost zo ook de hardeschijven maar is een oude laptop niet veel duurder dan een keer 60euro voor een printserver?\r\n\r\nJulie misschien nog andere opties?
Link naar reactie
Een router kopen met 2 of meer usb poorten. Probleem: Je kunt geen mappen afschermen voor andere netwerk gebruikers.\nEen laptop tot NAS ombouwen? Ja het kan, maar laat je zo\'n ding dat dag en nacht aan staan?\n\nEen NAS is duurder, maar wel uitgebreider. De mijne gaat om 17.00 uur aan en om 2 uur s\'nachts weer in standby. Ik die tijd backuped tie alles was aanstaan aan pc\'s en laptops. Het kost even wat, maar is wel een betere oplossing denk ik.\n\nEr zijn trouwens externe harde schijven te koop, met ingebouwde wifi mogelijkheid en daarmee los je het probleem natuurlijk ook op. \n[url]http://www.google.nl/#q=externe+harde+schijf+met+wifi&hl=nl&tbo=u&source=univ&tbm=shop&sa=X&ei=XAcZUf6dKI3Z0QW-rYC4CA&sqi=2&ved=0CGsQrQQ&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bvm=bv.42080656,d.d2k&fp=fbc166aa617bdd53&biw=1920&bih=918[/url]\n\nNiek
Link naar reactie
Bedankt voor de tips. Zon NSLU2 is inderdaad voor een heel klein prijsje op MP te vinden echter zijn die lastig te installeren? Ik bedoel kan goed met computers overweg maar ben geen IT-er of programeur. bovendien is het op linux en ken het alleen van naam. Maar werkt dat samen met windows besturingssystemen?\r\n\r\n@niekie30, router en hardeschijven hebben we reeds in ons bezit. Dus die wilde we eigenlijk niet vervangen maar op elkaar aansluiten.
Link naar reactie
Het installeren gaat via een browser, net als de router, en is makkelijk te doen. Een klein beetje nadenken is voldoende.;)\r\n\r\nOf het samenwerkt met Windows hangt van de versie van de software op de NSLU2 af. Of je je bestaande schijf direct er op aan kan sluiten en dan zichtbaar maken kan in de nieuwere versies wel, deze ondersteund NTFS, terwijl de oudere alleen FAT en EXT3 ondersteunen. Je zult dan de schijf opnieuw vanuit de NSLU2 moeten formatteren en bent dan alle data kwijt (die moet je dus eerst ergens anders stallen).\r\n\r\nM.v.g. Niels
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...