Ga naar inhoud

Word jokertekens


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Ik heb woorden en daar staan verklaringen achter.\r\n\r\nVoorbeeld\r\n\r\n[+] Drukker‎ (1 C, 2 P)\r\n[+] Drukkerij‎ (1 C, 24 P)\r\nK[×] Kopiëren‎ (14 P)\r\nL[+] Lithografie‎ (1 C, 3 P)\r\nP[×] Paginaopmaak‎ (6 P)\r\n[+] Papier‎ (3 C, 52 P)\r\n[+] Fotografie (kunstvorm)\r\n\r\nNu wil ik alles wat in een document staat met dit soort vermeldingen (1c,2p) verwijderen\r\n\r\nspatie\\(*\\)\r\nvervangen leeg\r\n\r\nMaar alleen [COLOR=\"black\"]teksten[/COLOR] tussen ( ) moeten behouden blijven. Dus staat er bijvoorbeeld (kunstvorm) dan moet deze tekst behouden blijven. Dus (kunstvorm) moet gewoon blijven staan. Iemand een idee?
Link naar reactie
Ik weet niet of dat wel mogelijk is, aangezien je niet alleen cijfers maar ook letters hebt en beide vormen tussen de haakjes staan.\r\nZou het dus mogelijk zijn om alleen de cijfers te verwijderen dan hou je de letters over. Anders heb je namelijk geen filter meer om een compleet woord (bijv. kunstvorm) te bewaren.\r\n\r\nJe kunt in Word zoeken en vervangen gebruik makend van jokertekens.\r\n[url]http://www.gratiscursus.be/word_2010/wordles034.html[/url]\r\n\r\nHier is nog eentje, maar dan in het Engels. Daar staat wel iets bij van exceptions (uitzonderingen), daar zou je ook nog eens naar kunnen kijken:\r\n[url]http://word.mvps.org/faqs/general/usingwildcards.htm[/url]
Link naar reactie
Als het er echt staat zoals je aangeeft, dus die coderingen met spaties tussen de tekens, dan kun je overwegen te zoeken/vervangen naar \"(1 \" (dus met spatie achter de 1) en die dan vervangen door alleen \"(\" dus zonder spatie.\n\nVoor zover ik weet kan Word echter niet veel met wildcards dus dit zou je dan 36 keer moeten doen (voor elke letter en cijfer) en dan herhalen tot je alleen nog woorden tussen haakjes hebt, of twee haakjes zonder tekst. De laatste stap is dan uiteraard zoeken naar \" ()\" en die vervangen door niets.\n\nEen andere optie zou zijn om het eerst naar Excel te zetten en dan om te zetten naar kolommen - eerst dus plakken als tekst zodat alles in één kolom staat, en dan de \"(\" gebruiken als kolomscheiding zodat je alle labels in een tweede kolom hebt. Daar kun je dan misschien nog verder splitsen op de spaties en tenslotte met de functie voor het bepalen van de woordlengte eens iets proberen.\n\nBuiten dat denk ik dat je al snel met VB script zult moeten gaan klooien als je het in Word wilt doen.
Link naar reactie
Ik gebruik al jaren (omdat dit in Word niet kan zonder allerlei VBA scripts) [URL=\"http://www.ultraedit.nl/downloads/ultraedit_download.html\"]ultraedit[/URL] de betaalde versie.\nJe kunt hier namelijk ook kolommen mee verwijderen in tekst enz enz.\n\nMaar er zijn hoogst waarschijnlijk ook andere tekst programma\'s die dat kunnen, ik heb er in elk geval velen van uitgeprobeerd tot ik dus ultraedit vond, dat was dus nog in de Windows 95 tijd.
Link naar reactie
Behoorlijk ingewikkeld. Maar Stroke bracht me met het woord \'kolommen\' op een idee. Want zet ik die ((*)) even in een \'kolom\' met tabs dan verwijder ik alles in één keer met Alt-selecteren en verwijder weer de tabs. Lijkt mij dat ik dat verwijderen van tabs in een macro kan onderbrengen. \r\n\r\nOverigens moet je een die macro\'s e.a. onderbrengen in de normal.dot? \r\n\r\nIk kopieer en plak een willekeurig document (vb webpagina) in een nieuw Word-document en vervolgens laat ik daar een aantal macro\'s op los. Het document heeft telkens een nieuwe naam.
Link naar reactie
Ik had alles in normal.dot gezet en klaar en toen wou ik de volgorde wijzigen en dat kon niet door middel van een simpele naamswijziging van de macro. Toen maar Nieuwe naam ingevuld en dan > Maken. In het origineel kopiëren en plakken de zaak gewijzigd. \r\n\r\nMaar dan staat het niet meer in normal.dot maar > Alle documenten en sjablonen. In ieder geval het werkt allemaal voor bijna 99% en scheelt een hoop tijd. Nog even wat oefenen.\r\n\r\n[QUOTE] En hoe filter je dan de gewone woorden die tussen haakjes staan er uit?\r\nWant met haal je alles weg, niet allee die (1c, 2b) etc. [/QUOTE]\r\nNee, daar ben ik niet verder mee gegaan want dat kost veel te veel tijd om uit te zoeken, laat staan dat dat mogelijk is. Door die geniale opmerking van Stroke kwam ik op het idee, mede omdat die reeks (1 b, 2 g) bij elkaar staan de verticale variant van verwijderen binnen Word te gebruiken (Alt-selecteren) dan verwijderen. Toepassing van tabs is dan nodig maar met een macro verwijder je die dan weer. \r\n\r\nDie (met alleen tekst) staan meestal verder in het document). Dus blijven dan mooi staan. Bedankt voor het meedenken en ik denk dat dit mij een hoop werk scheelt.\r\n\r\nOverigens, waarom is sommige tekst in die macro\'s blauw en weer andere groen. Als ik zelf een regel tussen twee groene toevoeg dan komt die er in zwart te staan. Dat is vreemd.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...