Ga naar inhoud

E-mail versleutelen


Anoniem2

Aanbevolen berichten

In een link van Niek stond iets over e-mail versleutelen. Dus ik denk laat ik dat maar doen.\r\nNu beantwoord ik een e-mail en krijg dan > kan bericht niet verzenden! Wil het bericht verzenden dan moet het ontsleuteld worden. Nou, dat schiet op!\r\n\r\nNu heb ik begrepen dat je een digitale handtekening moet hebben en deze kunt aanvragen bij bedrijven o.a. VeriSign.\r\n\r\nWat is dit allemaal? Kost dit geld? Waar is dit goed voor?
Link naar reactie
Hmmm weet niet welke link je bedoelt, maar hier vond ik er eentje over MS Outlook.\n[url]http://office.microsoft.com/nl-nl/outlook-help/e-mailberichten-versleutelen-HP001230536.aspx[/url]\n\nDaar lees ik de volgende opmerking: Het versleutelen van een bericht is iets anders dan het gebruik van een digitale handtekening. \n\nNiek
Link naar reactie
Het versleutelen van mailtjes kan al zo simpel zijn als er een ROT-13 filter overheen te halen, maar dat is nogal nutteloos. Al wat dat doet is elke letter 13 plekken opschuiven, dus een A wordt een N, een B een O, enzovoorts. Omdat dit zo simpel is, heb je er niets aan (dat is binnen seconden ontcijferd) en veel mailclients ondersteunen het niet eens meer.\nDe volgende stap is het toepassen van echte encryptie. De meeste mailclients hebben ondersteuning voor digitale ondertekening en/of encryption, maar die is bedoeld om de ontvanger de zekerheid te geven dat de mail ook echt van jou afkomstig is - vooral die ondertekening. Dat houdt in dat je bij een bedrijf als Verisign (of, voorheen, DigiNotar) aanklopt.\nDie lichten je door, kijken of jij betrouwbaar bent en daadwerkelijk bent wie je zegt dat je bent, en geven je een certificaat waarmee zij garant staan voor jouw identiteit. Dat certificaat heeft overigens een geldigheidsduur, waarna hij automatisch verloopt. Dat gaat uiteraard niet voor niets - Verisign vraagt voor het simpelste certificaat bijvoorbeeld al 300 dollar.\n\nWat ik vermoed is dat jij probeert om een SSL verbinding met je mailprovider op te zetten, die dat niet ondersteunt. Je mailclient kan dan dus geen contact maken met de mailserver, de verbinding wordt afgebroken en je bericht wordt dus niet verzonden.\n\nAls je inderdaad zo bang bent dat je provider je mailtjes leest, dan zijn er ongetwijfeld mogelijkheden voor. Ik twijfel er niet aan dat er bijvoorbeeld extensies zijn voor Thunderbird die dat mogelijk maken, binnen de grenzen die je provider stelt.\nEen work-around zou zijn om je mailtjes in een apart bestandje op te slaan (een .TXT bestand bijvoorbeeld) en dat dan in een ZIP te stoppen, waar je vervolgens een wachtwoord op zet. Zolang de ontvanger jouw wachtwoord heeft, kan hij je berichtje uitpakken en lezen.\nNadeel daarvan is echter dat dit bij de meeste virus/spamfilters meteen rood alarm geeft. Degene die bij mij op het werk wordt gebruikt, bijvoorbeeld, scant alle mailtjes en de daaraan gekoppelde bijlages op virussen en andere meuk. Als hij dan jouw ZIP tegenkomt, dan wordt dat regelrecht de prullenbak in geknikkerd, omdat hij de inhoud van jouw ZIPje niet kan scannen - daar zit immers een wachtwoord op. Als je provider soortgelijke maatregelen heeft getroffen, dan ga je hier ook geheid tegenaan lopen.\n\nJe zou nog kunnen proberen om je eigen mailserver op te zetten, daar heb je dan zelf de beveiliging van in handen. Wel een hoop gedoe voor het versturen van mailtjes, maar goed...
Link naar reactie
Beste John bedankt voor je uitgebreide uitleg. [QUOTE]Wat ik vermoed is dat jij probeert om een SSL verbinding met je mailprovider op te zetten, die dat niet ondersteunt.[/QUOTE]Ja, jij schat mij tenminste nog hoog in! Ik denk dat jij bedoelt een versleutelde (https-verbinding) of niet? Eenvoudig vertaald een e-mail is encrypted en bij de ontvanger word deze weer ontsleuteld.\r\n\r\nNou, een dergelijk certificaat heb ik niet nodig. Symantec heeft zich ook gemengd in deze markt en levert ook van dergelijke certificaten. Nou heb ik er geen bezwaar tegen dat mensen een boterham verdienen, maar als ik die woekerprijzen zie, dan komt bij mij het begrip \'oplichting\' sterk naar boven. \r\n\r\n Iedereen weet dat je brieven van anderen niet mag openen, is volgens mij ook strafbaar. Laat staan dan jouw buurman jouw per ongeluk verkeerd bezorgde post opzettelijk opent en dan anoniem weer bij jouw in de bus drukt. Dat heb ik ook wel meegemaakt. Dus in die zin is het niks nieuws, noemt men dat niet briefgeheim of is dat een film?\r\n\r\n\r\n[QUOTE]Als je inderdaad zo bang bent dat je provider je mailtjes leest,[/QUOTE]Loop jij dan werkelijk zo achter? Ik heb jaren geleden al geschreven dat ik er van overtuigd ben dat providers e-mails lezen en/of ter beschikking stellen aan derden en/of overheidsinstanties.\r\n\r\nGoed, gezien jouw verdere uitleg is weer eens duidelijk dat in ze het in berichten hebben over versleutelen van e-email (dat was dat die link in die topic die ging over \'gratis\' gemeentelijke wifi) en dan blijkt dat mensen die dit schrijven blijkbaar gebruik maken van kopiëren en plakken aangezien ze zelf van geen toeten of blazen weten.\r\n\r\n@Niek\r\nJa, dat heb ik dus gedaan. Alleen is mij niet duidelijk waar \'mijn certificaat\' dan zit. Ook ben ik al lang gestopt met \'contactpersonen\'. Waarom? Omdat Microsoft overal verschillende soorten/opmaak \'contactpersonen\' voor heeft. Eerst was het \'wab\'. Windows 7 heeft zijn eigen \'Contactpersonen\' (overigens zeer goed, maar instabiel) en WLive Mail heeft weer een andere, dan nog maar te zwijgen over andere programma\'s. Dit is natuurlijk oerdom aangezien je thuis ook maar één notitieboekje hebt, waar je alle adresgegevens, telefoonnummers etc. opschrijft. Op een gegeven moment zat ik vijf adresboeken bij te houden op de pc. Dus ik doe dat nu anders.\r\n\r\nIn ieder geval geen adresboeken en contactpersonen meer van een stelletje amateurs (Microsoft).
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...