Ga naar inhoud

OpenOffice Calc werken met tijden


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Hallo,\r\n\r\nIets wat me heel simpel leek, blijkt een groot probleem.\r\nIk wil in een spreadsheet tijden invoeren met minuten en seconden. Ik tik dus bijvoorbeeld 1.12, waarbij ik dan het wil zien als 1 minuut en 12 seconden. Of nog sneller zou zijn om 112 te tikken. Beide vind ik prima. Wat ik NIET wil is 1:12 tikken. Dit omdat ik graag alleen met mijn numpad wil werken.\r\nAls ik dan een rits tijden heb, wil ik die optellen, zodat de uitkomst weer in minuten en seconden is (eventueel uren, minuten en seconden). Die mag dan van mij met een punt of dubbele punt zijn, dat maakt met niet uit.\r\n\r\nOftewel, ik tik bijvoorbeeld in:\r\n\r\nIn A1 1.30 (of 130)\r\nIn A2 1.31 (of 131)\r\n\r\nUitkomst in A3 moet dan zijn 3.01 of 3:01. Als het meer dan uur wordt (wat waarschijnlijk nooit het geval zal zijn, dus ook niet MEGA belangrijk), dan zou het bijvoorbeeld zo eruit moeten zien:\r\n1:03:01 of 1.03.01\r\n\r\nHoop dat dit duidelijk is. Ik werk ook met Engelse versie van OpenOffice en Windows 7 Ultimate, maar dat moet geen probleem zijn, denk ik.\r\n\r\nIk hoop dat iemand mij kan helpen (ben al uren aan het zoeken)....\r\n\r\nAlvast bedankt!\r\n\r\nTheCatcher
Link naar reactie
Ik heb een Nederlandse Excel, maar toch wat suggesties. Veel verschillen zullen er niet zijn, als zul je wel even de Engelse functiebenamingen moeten zoeken.\n\nVoor \"112\" in A1:\nMet de functie =LENGTE(A1) kun je de lengte vinden, in dit geval 3. Als je voor jezelf afspreekt dat de laatste twee cijfers altijd de seconden zijn, dan kun je met =LINKS(A1; LENGTE(A1)-2) alle getallen behalve de laatste twee vinden: je minuten dus. Om de seconden te vinden gebruik je =RECHTS(A1; 2) om de laatste twee getallen te nemen. Je hebt minuten en seconden dan los gehaald.\n\nDie kun je dan weer samen voegen tot een getal dat als tijd kan worden weergegeven. In excel is 24 uur gelijk aan waarde 1. Dus als je je minuten deelt door 60 en 24 en je seconden door 60 en 60 en 24 dan krijg je een geldige tijdwaarde.\n\nSamengevat:\n=LINKS(A1; LENGTE(A1)-2)/60/24+RECHTS(A1; 2)/60/60/24\nEn die cel kun je dan als tijd laten weergeven en verder gebruiken in optellingen of wat ook.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...