Ga naar inhoud

Kwaliteit verschil 192 kb/s 320 kb/s


Aanbevolen berichten

Ik heb een bult mp3 bestanden met een bitrate van 320 kb/s maar ik ga binnenkort op vakantie en wil meer ruimte op ipod dus zat ik er aan te denken om de mp3 tjes naar 192 kb/s te zetten, de muziek neemt nu zon 1.3 gb ruimte in, maar is het verschil hoorbaar via de koptelefoon? je moet dan denken aan muziek van het genre: film achtige muziek, rock metal(within temptation). \r\nik heb trouwens niet zon heel goede koptelefoon, 20 euro van grundig maar hij klinkt goed dus...
Link naar reactie
[QUOTE=FooBar;618498]Nou, het verschil tussen 64 kbps en 128 kbps zul je ook op een goedkoop ding wel horen. Dan klink het geluid toch wel erg ingeblikt. Lager dan 128 kbps zou ik niet gaan. Het verschil tussen 128 en 192 is al minder makkelijk hoorbaar.[/QUOTE]\n\nKlopt. 64 kbps is voor muziek met MP3 gewoon bagger, en dan maakt het niet uit hoe goed of slecht je speler is - dat hoor je gewoon.\n\nIk heb zelf de discussie over 128 vs 192 eens met een collega gevoerd, want hij beweerde dat je dat verschil niet hoort, en ik beweerde dat ik dat wél hoor. Dus twee keer hetzelfde nummer afgespeeld, één keer op 128, één keer op 192, en ik pikte inderdaad de 192 eruit. Dat verschil is echter al erg persoonlijk en al veel meer afhankelijk van de kwaliteit van de apparatuur die je gebruikt.\n\nBoven de 192 voegt voor de meeste mensen weinig toe. Er zijn er bij die dat inderdaad nog horen, maar dat zijn meestal wel audiofielen die een installatie hebben staan van 1000+ euro - en die kiezen eigenlijk per definitie al niet voor MP3, maar die rippen naar FLAC.\n\nIk heb zelf alles op 320 zitten, maar dat is alleen omdat ik meer als genoeg ruimte heb om het op te slaan (desktop PC met een zooi HDD\'s erin). Als ik dat dan op CD fik voor in de auto, dan zet ik het inderdaad om naar 128. Met alle achtergrondherrie daar hoor je dat verschil toch niet.
Link naar reactie
Er staat een mooi artikel over dit onderwerp op[URL=\"http://www.audio-creative.nl/column/vrede-loudness-war/\"]http://www.audio-creative.nl/column/vrede-loudness-war/[/URL]. Vooral even naar het filmpje kijken onderaan het artikel. Dan is het wel duidelijk wat MP3, zeker de lagere bit-rates met je gewaardeerde muziek doet. Het verschil hoor je ook wel met een goedkopere installatie dan 1000+ Euro. MP3 is vooral ontstaan om muziek te comprimeren en ruimte te besparen. Als deze ruimte geen verschil meer maakt en je niet constant CD\'tjes wil wisselen, wees er dan ook niet zuinig mee. Ik ben het wel met JohnL eens, dat in de auto ik ook niet zo kieskeurig ben.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...