Ga naar inhoud

Zit hier elektronica in?


Aanbevolen berichten

Ik heb iets doms gedaan met de DS van mijn zoontje,\r\nHij had een spel wat het in zijn DS Lite niet deed, maar bij een ander wel.\r\nDacht eerst aan vieze contacten, maar dat was het niet.\r\n\r\nToen heb ik een klein stukje aluminiumfolie op maat geknipt, dit over de contacten van het spel gevouwen en in de DS gestoken. Aangezet,.......... en toen deed heel de DS niets meer. Dus ws dat er sluiting is ontstaan dat het niet meer werkt. (Het ding was overigens al ver op zijn retour mer lam beeldscherm en kapotte scharnieren, maar toch)\r\n\r\nMogelijk heb ik morgen een 2e hand DS voor hem geregeld.\r\n\r\nNu is mijn vraag:\r\n\r\nZit er iets van elektronica in een DS spelletje? Met andere woorden, kan ik zonder problemen het betreffende spel in die \'nieuwe\' DS steken zonder dat ik hetzelfde probleem weer krijg.\r\n\r\nNaar mijn idee zit er alleen een printplaat met software in, maar ik wil niet dat als ik de DS test dat hij het meteen weer begeeft,.\r\n\r\nEdit: voor zover ik heb kunnen zien is er geen alu-folie achtergebleven op de het spel.
Link naar reactie
Ik ken die dingen niet, maar als ik het goed begrijp heb je de contacten van een spel, (een insteekmodule met een spel eigenlijk), met zilverfolie omkleed, en zo in het apparaat gestopt ?\n\nJe begrijpt inmiddels dat dat niet goed is, maar je vraagt je af of nu ook het spel, de module, defect is.\nALS je het goed omwikkeld hebt, dus echt alle contacten kortgesloten, en zo in die DS gestopt hebt, dan zou het spel nog in orde moeten zijn.\nJa er zit elektronica in, maar die haalt de voeding uit de DS (er zit tenslotte geen batterij in zo\'n spel), dus wat je gedaan hebt is die spanningsbron van de DS door kortsluiting uitgesloten en kapot gemaakt. Die heeft nooit iets van stroom aan het spel kunnen leveren.\n\nKlein probleem is wel dat er EEN mogelijkheid bestaat dat je de DS zo hebt gemold dat er bij het proberen van het spel [I]na[/I] je handeling alsnog een verkeerde spanning op het spel is komen te staan. Maar die kans is relatief klein, want als je iets kortsluit is het over het algemeen zo dat de spanningsbron [I]doorbrandt[/I] en hierdoor geen spanning meer levert, en niet juist nog meer gaat produceren.\n\n\nHeb je overigens geprobeerd om de DS helemaal stroomloos te zetten, of op één of andere manier te resetten ?
Link naar reactie
Hoi Erik,\r\n\r\nDank voor je reactie.\r\nHet resetten van de DS gaat niet meer lukken. Dan moet de accu er een minuutje uit, weer erin aanzetten en ik zou een scherm moeten krijgen dat ik alles weer kan instellen.\r\n\r\nDe accu heeft er een hele avond uitgelegen, maar geen scherm. Dus de DS is nu dus echt overleden.\r\n\r\n\r\nMaar als ik jou reactie goed lees, kan ik inprincipe zonder problemen te verwachten het spel in de volgende DS steken en zou het weer moeten werken.
Link naar reactie
Zekerheid heb je jammer genoeg pas bij proberen, dat kan ik je niet geven.\r\n\r\nVoor wat betreft de DS, al zou het spel defect zijn dan nog zou ik niet verwachten dat daarmee die DS ook weer defect raakt. Het werkt dan niet.\r\n\r\nIk had nog de hoop dat ze er wel rekening mee zouden houden dat een kind misschien iets in die connector zou stoppen en kortsluitvast zou zijn. Helaas.
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;617855]Ik had nog de hoop dat ze er wel rekening mee zouden houden dat een kind misschien iets in die connector zou stoppen en kortsluitvast zou zijn. Helaas.[/QUOTE]\n\nIk kan me vergissen, maar in vrijwel alle handleidingen van consoles en handhelds die met cartridges werken, wordt expliciet vermeld dat je van die contacten af moet blijven om beschadiging van de hardware te voorkomen.\nBovendien, hoe wilde je dat kortsluiting-proof gaan maken? Je zult toch verschillende signaaltjes over die aansluitingen willen sturen, anders hadden ze er zoveel niet nodig. Een stopcontact is ook niet kortsluit-proof en daar staat niet eens een waarschuwing op...
Link naar reactie
Door een maximale stroom door een contact te regelen, en alleen logische niveaus (nul of één) toe te staan die de in de connector gegeven voedingsspanning kunnen weerstaan.\nMaar dat is theorie, het is het idee dat zo in mijn hoofd zit, misschien dat de uitvoering niet concurrerend is of zo.\n\n\"[I]Een stopcontact is niet kortsluitvast[/I]....\" hm, eigenlijk wel [I]een beetje[/I], maar heel primitief: ik dacht dat het stopcontact heette omdat het contact via een \'stop\' op het grote net zit, en bij kortsluiting dus niets meer kan beschadigen dat die stop. \nMaar dat kan ik ook met gemak verzonnen hebben :p\n\nEn de voeding in een PC is ook uitgevoerd met een kortsluitbeveiliging.\n\nMaar het aanraken van die contacten moet toch voorkomen worden i.v.m. statische ontlading, dus misschien beter om niets te beveiligen en dan maar \'afblijven\' te eisen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...