Ga naar inhoud

Windows update installeert Akamai software ?


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Kreeg zojuist 4 Windows (XP) updates. \nNa de tweede waarschuwde mijn firewall dat de [i]Windows installer[/i] (c:\\WINDOWS\\system32\\msiexec.exe) een uitgaande verbinding vroeg vanuit mijn poort 4880 naar IP 2.22.233.25, port http 80.\n\n* KB2653956: Beveiligingsupdate voor Windows XP\n* KB890830: Windows-programma voor het verwijderen van schadelijke software - april 2012\n* > [Firewall melding \'[I]Windows Installer vraagt uitgaande verbinding[/I]\' ]\n* KB2656369: Beveiligingsupdate voor Microsoft .NET Framework 2.0 SP2\n* KB2675157: Cumulatieve beveiligingsupdate voor Internet Explorer 8 voor Windows XP\n\nBlijkt Akamai technologies te zijn, werkt o.a. samen met Microsoft, en wil blijkbaar iets installeren. Ik lees dat het download versnellers voor sommige programma\'s (ook MS) levert, en dat het (soms ?) ongevraagd een opstart-item aan je systeem toevoegt.\nIk heb maar geen toestemming gegeven want ik vind dit gebeuren toch wel ongepast. Al zo raar dat ze dat ergens in het midden van de updates proppen.\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie
Ik wil wel weten wat er aan de gebruiker gevraagd wordt als ik wél toestemming zou hebben gegeven.\nDe twee updates die er nog na kwamen zijn wel geïnstalleerd, maar waren natuurlijk al gedownload.\n\nDit is wat mensen vinden op hun systeem, al weet ik niet of dat het gene is wat geprobeerd is bij mij te installeren:\n[url=http://www.akamai.com/html/misc/akamai_client/netsession_interface_faq.html][U]Akamai NetSession Interface[/U][/url]\n\nEn dit lees ik bij de eigenschappen:\n\"[I]capable of connecting to other end user machines to help speed delivery[/I]\"\n\nDat is toch torrent ?\n\n\nVoor diegenen die het al op hun systeem hebben staat er dit in de tekst: \n[B]\"....[/B][I]go to the AdminTool found at C:\\Program Files\\Common Files\\Akamai\\AdminTool.exe.\n* provide simple ways for the user to turn the netsession interface off\n* provide a simple uninstall process\n* provide an AdminTool for the user to see utilization system resources and client activity[/I]\".\n\nJe hebt dus enige controle of zo, maar dan moet je die wel via die omweg zien te vinden.
Link naar reactie
Erik, het Windows-programma voor het verwijderen van schadelijke software wordt na installatie direct (op de achtergrond) uitgevoerd. Daarom duurt de installatie van die update (het programma wordt maandelijks vernieuwd) ook wat langer.\r\nAls er infecties worden aangetroffen en ook wanneer het programma niet goed werkt, dan wordt er automatisch informatie naar Microsoft verzonden.\r\nWelke informatie er dan wordt verzonden, lees je hier: [url]http://support.microsoft.com/?kbid=890830[/url]\r\nScrol daar (een flink eind) naar beneden totdat je bij Rapportonderdeel bent.\r\n\r\nIk heb geen idee waarom Akamai hierbij in beeld komt...
Link naar reactie
Ah, die was ik niet tegen gekomen.\n\nMaar nog wel een verschil: hier beantwoordt ctrlaltdelete de vraag over het bezoeken van het [I]domein[/I] Akamai, maar weet men van het starten van de Windows Installer met een verbinding naar dat domein ?\nMijn vraag is nu ook eigenlijk of er iemand is die [I]wel [/I]toestemming gaf voor die verbinding (als je al een firewall hebt die die mogelijkheid heeft natuurlijk, niet de Windows firewall natuurlijk :mrgreen: ) en heeft die persoon er dan een opstart-item bij... ?\nIk moet namelijk nu op de volgende Windows update wachten om daar achter te komen.\n\nAls het namelijk een opstart-item installeert, en ik moet daarmee 31 dagen per maand opstarten en ook een stukje van het geheugen bezetten, terwijl de download van de Windows update het maar een vijf minuten per maand gebruikt, en er misschien een minuut voordeel uit haalt, dan vind ik dat onzin. Zoveel download ik gewoon niet.\n\nDus, weet iemand wat er gebeurt als men die verbinding met 2.22.233.25, port http 80 zijn gang laat gaan ? En/of heeft iemand al zoiets van akamai op zijn/haar systeem ? Het schijnt niet gewoon in je software scherm te staan, je hebt dacht ik de eigen interface (zie #3) nodig voor un-install.
Link naar reactie
Er zijn geen programma\'s geïnstalleerd zoals eerst gedacht.\n\nIk heb een herstelpunt van vanochtend vóór de updates teruggezet, een opname gemaakt van de lopende processen, en services c.q opstart-items die in MSCONFIG vermeld staan. Ook heb ik de harddisk afgezocht op \'Akamai\'.\n\n[B]([/B]note: als je alle (bij mij 97) services wil noteren kan je het volgende gebruiken in een prompt: [CODE]SC QUERY state= all > c:\\services.txt[/CODE] en ze staan dan in c:\\services.txt [B])\n[/B]\n\nVervolgens opnieuw Windows update gedraaid (en daar gezien dat er wel 4x toegang tot datzelfde IP van Akamai werd gevraagd, alles via de Windows Installer) en toen nogmaals alles genoteerd en vergeleken met ervoor.\nGeen verschillen gezien.\n\nOok niet de naam gevonden bij het afzoeken van de harde schijf, behalve één bestand wat er eerder ook al stond, namelijk:\nC:\\Documents and Settings\\[gebruikersnaam]\\Application Data\\Macromedia\\Flash Player\\#SharedObjects\\6J2YWDJX\\admin.brightcove.com\\[[IMPORT]]\\79423.analytics.edgesuite.net\\csma\\plugin\\csma.swf\\[B]Akamai_AnalyticsMetrics_clientId.sol [/B]\n(Gezocht op Internet, en iemand noemde dat een Flash cookie, een cliënt-ID)\n\n\nDan is bij mij de Windows installer dus gestart, en heeft misschien voor het eerst via Akamai iets gedownload, want ik heb dit echt nog niet eerder gezien.\n\nIk zal het vanaf nu dan maar toestaan... \'Friendly fire\' zogezegd. :D
Link naar reactie
Akamai beheert een serverpark met servers op diverse geografische locaties. Het verzorgt de (snelle) overdracht van grote, veelgevraagde bestanden zoals de updates van Microsoft, maar ook de dataoverdracht van b.v. videostreams (als die door Akamai ondersteund worden). Ik meen dat het vanuit je pc aangestuurd en gecontroleerd wordt door BITS, de Background Intelligent Transfer Service van Microsoft. Het zoekt de geografisch meest gunstige server om de data vanaf te plukken en blijft gaandeweg de transfer zoeken naar snellere wegen om aan de data te komen. Hierbij worden knooppunten met een \'opstopping\' vermeden om de data zo snel mogelijk binnen te krijgen. Het kan (ongeveer zoals bij Bittorrent) bestanden tegelijkertijd van meerdere servers binnen halen, ook weer om de transfertijd te bekorten. Je kunt het inderdaad rustig toestaan om verbinding te maken met internet, er zit geen rotzooi in.
Link naar reactie
[QUOTE=Hans60;610673].... Ik meen dat het vanuit je pc aangestuurd en gecontroleerd wordt door BITS, de Background Intelligent Transfer Service van Microsoft....[/QUOTE]\n\'Intelligente achtergrondsoverdrachtservice\' heet dat bij mij, maar dat is zover ik weet alleen voor de Microsoft update service (en misschien de Mediaplayer), niet voor streams van andere partijen.\n\nIk zat eigenlijk niet zo in over de verbinding met dat domein zelf, ik was verbaasd dat ik voor het eerst zag dat de Windows Installer de verbinding zocht, dat vermoedde de installatie van iets (zoals die \'Akamai NetSession Interface\' wat sommigen op hun systeem vinden), wat dus uiteindelijk niet waar bleek.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...