Anoniem2 Geplaatst: 19 januari 2012 Delen Geplaatst: 19 januari 2012 Hallo,\r\n\r\nIk heb een vraagje over een excel document dat dient als kassa systeem. Het 1e tabblad bevat alle gerechten en dranken dat iemand kan bestellen. Per bezoeker wordt dit tabblad ingevuld met aantal gerechten, aantal dranken en totaal bedrag. Als er een nieuwe bezoeker komt, wordt dat 1e tabblad overschreven. Nu zou er op het 2e tabblad een totaal overzicht moeten komen van hetgeen in totaal al besteld werd. Ik kan bv een knop zetten op het 1e blad, waarbij de gegevens opgeslagen kunnen worden naar het 2e tabblad voor dat het 1e tabblad overschreven wordt. Weet iemand op welke manier ik dit het beste kan doen?\r\n\r\nHopelijk kan iemand mij verder helpen. Ik werk met excel 2007.\r\n\r\nAlvast bedankt.\r\n\r\nGroetjes! Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 19 januari 2012 Auteur Delen Geplaatst: 19 januari 2012 Pheadra,\r\n\r\nHeb je geen voorbeeld, zodat we niet zelf hoeven te knutselen....en er later achter komen dat je het anders bedoeld. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 19 januari 2012 Auteur Delen Geplaatst: 19 januari 2012 Natuurlijk, ik heb het bestand geplaatst op \nHet is dus de bedoeling dat op het einde van de dag een overzicht getoond kan worden met de volledige aantallen die besteld werden.\n\nAlvast bedankt! Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 19 januari 2012 Auteur Delen Geplaatst: 19 januari 2012 Een praktische vraag: Je wilt dit ook gebruiken om het totaal van een tafel te bepalen? Wat als iemand een drankje bestelt en een hoofdgerecht, komt een nieuwe klant (dus gegevens worden opgeslagen/leeg blad). Dan wil de 1e klant nog een kop thee na. Hoe ga je dat verwerken? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 19 januari 2012 Auteur Delen Geplaatst: 19 januari 2012 Nee het is eigenlijk voor een eetfestijn, de mensen geven alles door op voorhand en als ze een nieuwe drank wensen, moeten ze een nieuw briefje laten invullen ... op het einde moet het totaal te zien zijn Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 19 januari 2012 Auteur Delen Geplaatst: 19 januari 2012 Pheadra,\r\n\r\nOm het niet al te ingewikkeld te maken, waarom maak je geen standaard formulier (dat heb je al) vul links boven de naam in, en sla hem onder de naam op. Bestellen ze wat bij, open het bestand onder de betreffende naam en zet de bestelling erbij.\r\nZet het geheel wel in een eigen mapje genaamd \"eetfestijn\"\r\n\r\nAnders moet je gaan zitten klooien met ingewikkelde code\'s (en dat is echt niet mijn ding) Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 19 januari 2012 Auteur Delen Geplaatst: 19 januari 2012 Hey,\n\nDat willen ze niet ... en dan kan je nog steeds de totalen niet berekenen.\n\nGroetjes Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 19 januari 2012 Auteur Delen Geplaatst: 19 januari 2012 [QUOTE]en dan kan je nog steeds de totalen niet berekenen.[/QUOTE]\r\nDat moet je dan maar eens uitleggen. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 20 januari 2012 Auteur Delen Geplaatst: 20 januari 2012 [QUOTE=adbecude;598339]Dat moet je dan maar eens uitleggen.[/QUOTE]\r\n\r\nWel, mijn vraag is dat ik op het einde van de dag weet hoeveel er van elke drank en elk eten besteld werd. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 20 januari 2012 Auteur Delen Geplaatst: 20 januari 2012 Het excel bestand is niet te downloaden. \n\nMaar wat je wilt is totalen, Zoveel verkocht van artikel \"A\", zoveel van \"B\"? en wil je per bezoeker geen overzicht hebben, wat ze moeten betalen? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 20 januari 2012 Auteur Delen Geplaatst: 20 januari 2012 Met excel 2010 is dat heel simpel. \nRechtsboven in het lint bij het tabblad START heb je de knop SOM. Selecteer de cel waar de optelling moet komen. Klik op [B]som[/B] en selecteer de cellen waar de bedragen staan.\nAls je het totaal van die berekening op een ander blad wil verzamelen, klik je rechts op de cel en kiest [B]Kopieren[/B]. Ga dan naar het andere blad: klik rechts op de cel waar de verzameling/optelling moet komen en kies [B]Plakken speciaal [/B]en dan \"[B]Koppeling plakken[/B]\".\n\nZo kan je elders op andere bladen overal de eind standen verzamelen van de diverse tafels en producten die in gevuld worden.\nOf is dit nu weer te simpel gedacht?\n\nNiek Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 20 januari 2012 Auteur Delen Geplaatst: 20 januari 2012 Werkt niet.\n\nSom is dynamisch. Zodra je blad 1 leeg maakt ben je de gegevens op blad twee ook kwijt. \n\nWaarschijnlijk is het simpelste om een VBS macro te maken die de gegevens optelt. \niets als blad2-d3=blad2-d3+blad1-d3, maar dan in een loopje die alle velden doorloopt, en daarna het invoerpagina weer leeg maakt\n\nMaar zonder het .xlsx bestandje loop ik maar wat te gokken. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 20 januari 2012 Auteur Delen Geplaatst: 20 januari 2012 Inderdaad. Je zou voor elke tafel een nieuw sjabloon moeten beginnen. Of elke dag een sheet klaar zetten met voldoende bladen voor alle afnames. Aan het eind van de dag, zou je de waarden van de \"verzamel\" staat weg kunnen zetten in een week overzicht. Maar inderdaad, zolang de bedoeling niet helder is, blijft het gokken.\n\nNiek Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 20 januari 2012 Auteur Delen Geplaatst: 20 januari 2012 Pheadra,\r\n\r\nIk heb drie werkbladen gemaakt:\r\n“Standaard”, “laatste” en “totaal”, “laatste” is verborgen die is alleen nodig voor de formules op het blad \"totaal\".\r\nVoeg een tabblad in, kopieer het blad \"Standaard\" en plakken geef het nieuwe tabblad een klantnaam en je zult zien dat je tabbladnaam in cel B1 komt. Heb je liever het tafel nummer, dat kan ook maar dan moet de formule in cel G1 zetten.\r\nAls je tabbladen invoegt, moet je ze wel verplaatsen tussen \"Standaard\" en \"totaal\".\r\nAan het eind van de avond als de centjes zijn geteld, kun je de ingevoegde bladen gewoon weer verwijderen, en de volgende dag begin je gewoon opnieuw met bladen invoegen\r\nIk zou zeggen kijk eens. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 20 januari 2012 Auteur Delen Geplaatst: 20 januari 2012 Wat omslachtig om mee te werken :) \n\nIk heb even de excel file van hierboven gepakt, en even aangepast met een simpele macro. \n\n[URL]http://natuurpics.nl/zooi/Kassa.xlsm[/URL] (rechtsklik, opslaan als...)\n\nAls je file opent krijg je een waarschuwing dat er een macro in zit. Wat je even moet activeren. \n\nWat ik al dacht, een simpele loop macro was voldoende :)\n\nHet excel document bevat twee tabbladen: standaard en totaal. \n\nOp het standaard tabblad staat een knopje, opslaan. Als je daarop klikt worden de aantallen van standaard opgeteld bij de aantallen die op totaal staat, en worden de vakjes op standaard leeg gemaakt. \n\nAchter dat knopje staat de volgende code:\n[CODE]\nSub Knop1_Klikken()\nFor x = 3 To 30\n If Worksheets(\"standaard\").Cells(x, 2).Value > 0 Then\n Worksheets(\"totaal\").Cells(x, 2) = Worksheets(\"totaal\").Cells(x, 2) + Worksheets(\"standaard\").Cells(x, 2)\n Worksheets(\"standaard\").Cells(x, 2) = \"\"\n End If\nNext\n\nFor x = 3 To 29\n If Worksheets(\"standaard\").Cells(x, 7).Value > 0 Then\n Worksheets(\"totaal\").Cells(x, 7) = Worksheets(\"totaal\").Cells(x, 7) + Worksheets(\"standaard\").Cells(x, 7)\n Worksheets(\"standaard\").Cells(x, 7) = \"\"\n End If\nNext\n\nEnd Sub [/CODE]Als je nog op of aanmerkingen hebt, ik hoor het wel. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 20 januari 2012 Auteur Delen Geplaatst: 20 januari 2012 Marc,\r\n\r\nHet is zeker een macro-tje om te bewaren, ik ben helemaal geen macroman.\r\nMaar als ik de openingsvraag van Pheadra lees is het de bedoeling dat elke bezoeker een blad krijgt, en dat op een totaal blad het totaal van alle bezoekers komt.\r\nDaarom mijn \"omslachtige\" bestandje. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 20 januari 2012 Auteur Delen Geplaatst: 20 januari 2012 Even een quote uit de topicstart: \n\n[quote] Per bezoeker wordt dit tabblad ingevuld met aantal gerechten, aantal dranken en totaal bedrag. [B]Als er een nieuwe bezoeker komt, wordt dat 1e tabblad overschreven.[/B][/quote]\n\nen later:\n\n[QUOTE=Pheadra;598315]Nee het is eigenlijk voor een eetfestijn, de mensen geven alles door op voorhand e[B]n als ze een nieuwe drank wensen, moeten ze een nieuw briefje laten invullen[/B] ... op het einde moet het totaal te zien zijn[/QUOTE]\n\nHet lijkt mij dat er dan maar een invulscherm nodig is. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 20 januari 2012 Auteur Delen Geplaatst: 20 januari 2012 Daar heb je een punt. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 21 januari 2012 Auteur Delen Geplaatst: 21 januari 2012 [QUOTE=adbecude;598407]Pheadra,\r\n\r\nIk heb drie werkbladen gemaakt:\r\n“Standaard”, “laatste” en “totaal”, “laatste” is verborgen die is alleen nodig voor de formules op het blad \"totaal\".\r\nVoeg een tabblad in, kopieer het blad \"Standaard\" en plakken geef het nieuwe tabblad een klantnaam en je zult zien dat je tabbladnaam in cel B1 komt. Heb je liever het tafel nummer, dat kan ook maar dan moet de formule in cel G1 zetten.\r\nAls je tabbladen invoegt, moet je ze wel verplaatsen tussen \"Standaard\" en \"totaal\".\r\nAan het eind van de avond als de centjes zijn geteld, kun je de ingevoegde bladen gewoon weer verwijderen, en de volgende dag begin je gewoon opnieuw met bladen invoegen\r\nIk zou zeggen kijk eens.[/QUOTE]\r\n\r\nZou het kunnen dat je mijn versie hier hebt geplaatst? Want als ik dit bestand open, krijg ik gewoon het mijne, 2 tabbladen. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 21 januari 2012 Auteur Delen Geplaatst: 21 januari 2012 [QUOTE=Marc H;598421]Wat omslachtig om mee te werken :) \r\n\r\nIk heb even de excel file van hierboven gepakt, en even aangepast met een simpele macro. \r\n\r\n[URL]http://natuurpics.nl/zooi/Kassa.xlsm[/URL] (rechtsklik, opslaan als...)\r\n\r\nAls je file opent krijg je een waarschuwing dat er een macro in zit. Wat je even moet activeren. \r\n\r\nWat ik al dacht, een simpele loop macro was voldoende :)\r\n\r\nHet excel document bevat twee tabbladen: standaard en totaal. \r\n\r\nOp het standaard tabblad staat een knopje, opslaan. Als je daarop klikt worden de aantallen van standaard opgeteld bij de aantallen die op totaal staat, en worden de vakjes op standaard leeg gemaakt. \r\n\r\nAchter dat knopje staat de volgende code:\r\n[CODE]\r\nSub Knop1_Klikken()\r\nFor x = 3 To 30\r\n If Worksheets(\"standaard\").Cells(x, 2).Value > 0 Then\r\n Worksheets(\"totaal\").Cells(x, 2) = Worksheets(\"totaal\").Cells(x, 2) + Worksheets(\"standaard\").Cells(x, 2)\r\n Worksheets(\"standaard\").Cells(x, 2) = \"\"\r\n End If\r\nNext\r\n\r\nFor x = 3 To 29\r\n If Worksheets(\"standaard\").Cells(x, 7).Value > 0 Then\r\n Worksheets(\"totaal\").Cells(x, 7) = Worksheets(\"totaal\").Cells(x, 7) + Worksheets(\"standaard\").Cells(x, 7)\r\n Worksheets(\"standaard\").Cells(x, 7) = \"\"\r\n End If\r\nNext\r\n\r\nEnd Sub [/CODE]Als je nog op of aanmerkingen hebt, ik hoor het wel.[/QUOTE]\r\n\r\nDit is het!!! Amaaaai super! :) Dank uuuuuuuuuuuuu :)))) Hier ben ik zeer tevreden mee!!! Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen