Ga naar inhoud

Getal bewaren in excel na verwijderen


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Hallo,\r\n\r\nIk heb een vraagje over een excel document dat dient als kassa systeem. Het 1e tabblad bevat alle gerechten en dranken dat iemand kan bestellen. Per bezoeker wordt dit tabblad ingevuld met aantal gerechten, aantal dranken en totaal bedrag. Als er een nieuwe bezoeker komt, wordt dat 1e tabblad overschreven. Nu zou er op het 2e tabblad een totaal overzicht moeten komen van hetgeen in totaal al besteld werd. Ik kan bv een knop zetten op het 1e blad, waarbij de gegevens opgeslagen kunnen worden naar het 2e tabblad voor dat het 1e tabblad overschreven wordt. Weet iemand op welke manier ik dit het beste kan doen?\r\n\r\nHopelijk kan iemand mij verder helpen. Ik werk met excel 2007.\r\n\r\nAlvast bedankt.\r\n\r\nGroetjes!
Link naar reactie
Pheadra,\r\n\r\nOm het niet al te ingewikkeld te maken, waarom maak je geen standaard formulier (dat heb je al) vul links boven de naam in, en sla hem onder de naam op. Bestellen ze wat bij, open het bestand onder de betreffende naam en zet de bestelling erbij.\r\nZet het geheel wel in een eigen mapje genaamd \"eetfestijn\"\r\n\r\nAnders moet je gaan zitten klooien met ingewikkelde code\'s (en dat is echt niet mijn ding)
Link naar reactie
Met excel 2010 is dat heel simpel. \nRechtsboven in het lint bij het tabblad START heb je de knop SOM. Selecteer de cel waar de optelling moet komen. Klik op [B]som[/B] en selecteer de cellen waar de bedragen staan.\nAls je het totaal van die berekening op een ander blad wil verzamelen, klik je rechts op de cel en kiest [B]Kopieren[/B]. Ga dan naar het andere blad: klik rechts op de cel waar de verzameling/optelling moet komen en kies [B]Plakken speciaal [/B]en dan \"[B]Koppeling plakken[/B]\".\n\nZo kan je elders op andere bladen overal de eind standen verzamelen van de diverse tafels en producten die in gevuld worden.\nOf is dit nu weer te simpel gedacht?\n\nNiek
Link naar reactie
Werkt niet.\n\nSom is dynamisch. Zodra je blad 1 leeg maakt ben je de gegevens op blad twee ook kwijt. \n\nWaarschijnlijk is het simpelste om een VBS macro te maken die de gegevens optelt. \niets als blad2-d3=blad2-d3+blad1-d3, maar dan in een loopje die alle velden doorloopt, en daarna het invoerpagina weer leeg maakt\n\nMaar zonder het .xlsx bestandje loop ik maar wat te gokken.
Link naar reactie
Inderdaad. Je zou voor elke tafel een nieuw sjabloon moeten beginnen. Of elke dag een sheet klaar zetten met voldoende bladen voor alle afnames. Aan het eind van de dag, zou je de waarden van de \"verzamel\" staat weg kunnen zetten in een week overzicht. Maar inderdaad, zolang de bedoeling niet helder is, blijft het gokken.\n\nNiek
Link naar reactie
Pheadra,\r\n\r\nIk heb drie werkbladen gemaakt:\r\n“Standaard”, “laatste” en “totaal”, “laatste” is verborgen die is alleen nodig voor de formules op het blad \"totaal\".\r\nVoeg een tabblad in, kopieer het blad \"Standaard\" en plakken geef het nieuwe tabblad een klantnaam en je zult zien dat je tabbladnaam in cel B1 komt. Heb je liever het tafel nummer, dat kan ook maar dan moet de formule in cel G1 zetten.\r\nAls je tabbladen invoegt, moet je ze wel verplaatsen tussen \"Standaard\" en \"totaal\".\r\nAan het eind van de avond als de centjes zijn geteld, kun je de ingevoegde bladen gewoon weer verwijderen, en de volgende dag begin je gewoon opnieuw met bladen invoegen\r\nIk zou zeggen kijk eens.
Link naar reactie
Wat omslachtig om mee te werken :) \n\nIk heb even de excel file van hierboven gepakt, en even aangepast met een simpele macro. \n\n[URL]http://natuurpics.nl/zooi/Kassa.xlsm[/URL] (rechtsklik, opslaan als...)\n\nAls je file opent krijg je een waarschuwing dat er een macro in zit. Wat je even moet activeren. \n\nWat ik al dacht, een simpele loop macro was voldoende :)\n\nHet excel document bevat twee tabbladen: standaard en totaal. \n\nOp het standaard tabblad staat een knopje, opslaan. Als je daarop klikt worden de aantallen van standaard opgeteld bij de aantallen die op totaal staat, en worden de vakjes op standaard leeg gemaakt. \n\nAchter dat knopje staat de volgende code:\n[CODE]\nSub Knop1_Klikken()\nFor x = 3 To 30\n If Worksheets(\"standaard\").Cells(x, 2).Value > 0 Then\n Worksheets(\"totaal\").Cells(x, 2) = Worksheets(\"totaal\").Cells(x, 2) + Worksheets(\"standaard\").Cells(x, 2)\n Worksheets(\"standaard\").Cells(x, 2) = \"\"\n End If\nNext\n\nFor x = 3 To 29\n If Worksheets(\"standaard\").Cells(x, 7).Value > 0 Then\n Worksheets(\"totaal\").Cells(x, 7) = Worksheets(\"totaal\").Cells(x, 7) + Worksheets(\"standaard\").Cells(x, 7)\n Worksheets(\"standaard\").Cells(x, 7) = \"\"\n End If\nNext\n\nEnd Sub [/CODE]Als je nog op of aanmerkingen hebt, ik hoor het wel.
Link naar reactie
Even een quote uit de topicstart: \n\n[quote] Per bezoeker wordt dit tabblad ingevuld met aantal gerechten, aantal dranken en totaal bedrag. [B]Als er een nieuwe bezoeker komt, wordt dat 1e tabblad overschreven.[/B][/quote]\n\nen later:\n\n[QUOTE=Pheadra;598315]Nee het is eigenlijk voor een eetfestijn, de mensen geven alles door op voorhand e[B]n als ze een nieuwe drank wensen, moeten ze een nieuw briefje laten invullen[/B] ... op het einde moet het totaal te zien zijn[/QUOTE]\n\nHet lijkt mij dat er dan maar een invulscherm nodig is.
Link naar reactie
[QUOTE=adbecude;598407]Pheadra,\r\n\r\nIk heb drie werkbladen gemaakt:\r\n“Standaard”, “laatste” en “totaal”, “laatste” is verborgen die is alleen nodig voor de formules op het blad \"totaal\".\r\nVoeg een tabblad in, kopieer het blad \"Standaard\" en plakken geef het nieuwe tabblad een klantnaam en je zult zien dat je tabbladnaam in cel B1 komt. Heb je liever het tafel nummer, dat kan ook maar dan moet de formule in cel G1 zetten.\r\nAls je tabbladen invoegt, moet je ze wel verplaatsen tussen \"Standaard\" en \"totaal\".\r\nAan het eind van de avond als de centjes zijn geteld, kun je de ingevoegde bladen gewoon weer verwijderen, en de volgende dag begin je gewoon opnieuw met bladen invoegen\r\nIk zou zeggen kijk eens.[/QUOTE]\r\n\r\nZou het kunnen dat je mijn versie hier hebt geplaatst? Want als ik dit bestand open, krijg ik gewoon het mijne, 2 tabbladen.
Link naar reactie
[QUOTE=Marc H;598421]Wat omslachtig om mee te werken :) \r\n\r\nIk heb even de excel file van hierboven gepakt, en even aangepast met een simpele macro. \r\n\r\n[URL]http://natuurpics.nl/zooi/Kassa.xlsm[/URL] (rechtsklik, opslaan als...)\r\n\r\nAls je file opent krijg je een waarschuwing dat er een macro in zit. Wat je even moet activeren. \r\n\r\nWat ik al dacht, een simpele loop macro was voldoende :)\r\n\r\nHet excel document bevat twee tabbladen: standaard en totaal. \r\n\r\nOp het standaard tabblad staat een knopje, opslaan. Als je daarop klikt worden de aantallen van standaard opgeteld bij de aantallen die op totaal staat, en worden de vakjes op standaard leeg gemaakt. \r\n\r\nAchter dat knopje staat de volgende code:\r\n[CODE]\r\nSub Knop1_Klikken()\r\nFor x = 3 To 30\r\n If Worksheets(\"standaard\").Cells(x, 2).Value > 0 Then\r\n Worksheets(\"totaal\").Cells(x, 2) = Worksheets(\"totaal\").Cells(x, 2) + Worksheets(\"standaard\").Cells(x, 2)\r\n Worksheets(\"standaard\").Cells(x, 2) = \"\"\r\n End If\r\nNext\r\n\r\nFor x = 3 To 29\r\n If Worksheets(\"standaard\").Cells(x, 7).Value > 0 Then\r\n Worksheets(\"totaal\").Cells(x, 7) = Worksheets(\"totaal\").Cells(x, 7) + Worksheets(\"standaard\").Cells(x, 7)\r\n Worksheets(\"standaard\").Cells(x, 7) = \"\"\r\n End If\r\nNext\r\n\r\nEnd Sub [/CODE]Als je nog op of aanmerkingen hebt, ik hoor het wel.[/QUOTE]\r\n\r\nDit is het!!! Amaaaai super! :) Dank uuuuuuuuuuuuu :)))) Hier ben ik zeer tevreden mee!!!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...